ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

     (σχολικό έτος 2004-05)

 

1. Πρόγραμμα Πρώτων βοηθειών

 

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης  παρακολούθησαν στο σχολείο από ειδικευμένη νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού ένα πρόγραμμα Πρώτων Βοηθειών.

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της Υπηρεσίας Αγωγής Υγείας ενημερώνει το κοινό σε θέματα που στόχο έχουν την πρόληψη της ασθένειας και την προαγωγή της υγείας. 

Ιδιαίτερα στο σχολείο μας έγινε ενημέρωση σε θέματα πρώτων βοηθειών και  αυτή περιλάμβανε:

·        Τον τρόπο προσέγγισης σε χώρο, όπου κάποιος χρειάζεται πρώτη βοήθεια, τα βήματα που ακολουθούνται

·        Τι πρέπει να περιέχει ένα πρόχειρο φαρμακείο, δηλαδή το φαρμακείου του σπιτιού, του αυτοκινήτου, του σχολείου,  φάρμακα και υλικά

·        Περιποίηση ενός μικρού τραύματος, πρόληψη μόλυνση

·        Πρώτη βοήθεια σε μία μεγάλη εξωτερική αιμορραγία

·        Πρώτη βοήθεια σε ρινορραγία

·        Πρώτη βοήθεια εγκαυμάτων 1ου και 2ου βαθμού

·        Πρώτη βοήθεια σε δάγκωμα από δηλητηριώδες φίδι

·        Πρώτη βοήθεια σε διάστρεμμα, εξάρθρημα και κατάγματα άκρων

·        Πρώτη βοήθεια σε λιποθυμία, πρόληψη- αντιμετώπιση

·        Πρώτη βοήθεια σε απώλεια των αισθήσεων, πλάγια θέση ασφαλείας

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε σε τρία εκπαιδευτικά δίωρα και στόχο είχε την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων από μικρή ηλικία σε απλά πράγματα που μπορούν να σώσουν ζωές.

 

2. Γιατροί χωρίς σύνορα

Τα παιδιά δούλεψαν με το δάσκαλο της πληροφορικής του ολοημέρου ένα πρόγραμμα των Γιατρών χωρίς σύνορα. Όταν τα παιδιά μας παίζουν « κρυφτό », κάποια άλλα παιδιά, κρύβονται κυνηγημένα από τις σφαίρες κάποιων που αποφασίζουν για τη ζωή τους.

Όταν τα παιδιά μας παίζουν « θάρρος ή αλήθεια », κάποια άλλα βρίσκουν το θάρρος να αντιμετωπίσουν την πείνα, τη φτώχεια, το φόβο.

Όταν πάλι κάποια από τα παιδιά μας παίζουν « πόλεμο » με ψεύτικα όπλα και στρατιωτάκια, κάποια άλλα βιώνουν τον πραγματικό ήχο του πολέμου, τον εκκωφαντικό θόρυβο των ελικοπτέρων, τις πραγματικές ριπές των όπλων…

Παιχνίδια και Πραγματικότητα λοιπόν ήταν ο τίτλος της ενημερωτικής εκστρατείας και του εκπαιδευτικού προγράμματος των Γιατρών χωρίς Σύνορα που είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες παιδιά στον πλανήτη μας, που ζουν σε συνθήκες φτώχειας, πολέμου, προσφυγιάς, αρρώστιας και πλήρους εξαθλίωσης.

Για να πλησιάσουν λοιπόν περισσότερο τους μαθητές και προκειμένου να συμβαδίζουνε με τις εξελίξεις, οι Γιατροί χωρίς σύνορα επέλεξαν ένα νέο μέσο παρουσίασης, αυτό του CD-Rom, για να κάνουν την ενημέρωση των παιδιών ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και με παιγνιώδη τρόπο. Ήταν ένα πρόγραμμα που το χάρηκαν πολύ τα παιδιά.

 

3. Βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος / 31 Μαΐου - Ημέρα κατά του καπνίσματος

 

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας σε συνεργασία με τους μαθητές της ΣΤ τάξης του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Ευόσμου είχαν συνάντηση στο σχολείο μας με εκπροσώπους του Σ.Κ.Μ.Θ. και ενός πανεπιστημιακού γιατρού οι οποίοι ενημέρωσαν με πρωτότυπο και υποδειγματικό τρόπο τους μαθητές για τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν  κάνοντας πολλές ερωτήσεις.

Δυο εβδομάδες αργότερα στις 31 Μαΐου και στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του καπνίσματος, οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας - φορώντας μπλουζάκια με αντικαπνιστικά μηνύματα - μαζί με μέλη του συλλόγου καρκινοπαθών Μακεδονίας-Θράκης οργάνωσαν και συμμετείχαν σε μια αντικαπνιστική εκδήλωση στην πλατεία Αριστοτέλους της Θεσ/νίκης, τονίζοντας τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και μοιράζοντας φυλλάδια σε πεζούς μπροστά στην πλατεία.

 

4. Ετήσιο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας - Ένα παιδί μαθαίνει να προστατεύει τον εαυτό του

 

Από τον Οκτώβριο και για όλη τη σχολική χρονιά που διανύουμε 2004 - 2005 τα παιδιά πήραν μέρος στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού, ένα παιδί μαθαίνει να προστατεύει τον εαυτό του ».

Δυστυχώς ο κόσμος των μεγάλων κρύβει πολλούς κινδύνους. Είναι ένας κό­σμος επικίνδυνος για τα παιδιά. Καθημερινά ακούμε για παιδιά που πληγώνονται και βλάπτονται με διάφορους τρόπους. Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν να προ­στατεύουν τα ίδια τον εαυτό τους. Κανένας πατέρας και καμία μητέρα δεν μπο­ρούν να είναι πανταχού παρόντες και να προστατεύουν συνεχώς το αγγελούδι τους. Δεν χρειάζεται να ξέ­ρουν μόνο πώς θα περάσουν ένα δρόμο γεμάτο αυτοκίνητα ή πως δεν είναι καλό να εμπιστεύονται άγνωστους ανθρώπους. Θα πρέπει να μάθουν να λένε όχι και στους φίλους τους.

Να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να έχουν αυτοεκτίμηση και κριτική ικανότητα για τις μετέπειτα επιλογές τους, να αποφεύγουν πιθανές δύσκολες ή επικίνδυνες καταστάσεις. Να αναγνωρίζουν το πλήθος των ανθρώπινων συναι­σθημάτων, να τα εκφράσουν και να βρουν ανθρώπους που θα τους ακούσουν όταν θα το κάνουν.

Οι γονείς ενημερώθηκαν και με μεγάλη χαρά δέχτηκαν να εφαρμοστεί το πρό­γραμμα στην τάξη. Και οι ίδιοι αρκετές φορές χρειάστηκε να συμμετάσχουν συ­μπληρώνοντας φυλλάδια και συζητώντας με τα παιδιά.

Το πρόγραμμα πραγματοποιούταν το τελευταίο δίωρο κάθε Παρασκευής. Τα παιδιά με μεγάλη χαρά και αγωνία περίμεναν εκείνες τις μαγικές ώρες. Ο μαγικός κύκλος, ο « κύκλος της φιλίας », όπως τον ονόμασε ένα αγόρι, τους τραβούσε σαν μαγνήτης. Καθισμένοι κυκλικά μπορούσαν να κοιτάζουν στα μάτια όλους τους συμμαθητές τους και να εκμυστηρεύονται τις κρυφές τους σκέψεις και τα προβλήματά τους.

Συνήθως, χρησιμοποιούσαν το γυμναστήριο για να έχουν άνεση χώρου αφού οι περισσότερες δραστηριότητες ήταν σε παιγνιώδη μορφή (παιχνίδια γνωριμία και εμπιστοσύνης, κινητικά, ατομικά και ομαδικά ).

Στην τάξη εργάζονταν σε ο­μάδες ή ατομικά και δούλευαν με φύλλα εργασίας με βάση «τις κάρτες» του προ­γράμματος. Αυτό το δίωρο της Παρασκευής ήταν η χαρά των παιδιών. Όλα ζητούσαν με επιμονή να μη χάνεται κανένα δίωρο ( κι αν κάποιο χανόταν θα έπρεπε οπωσδήπο­τε να αντικατασταθεί). Μάθανε σιγά σιγά να δουλεύουνε σε ομάδες, να δέχονται τους άλλους με όλες τις ιδιαιτερότητες τους και να «ακούνε» αυτόν που μιλούσε κάθε φορά.

Την Πέμπτη 26 Μαΐου 2005 παρουσιάσανε ένα δείγμα της δουλειάς που έγινε όλη τη χρονιά στην αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώ­σεων του δήμου Εύοσμου παρουσία μαθητών και δασκάλων άλλων δέκα σχολείων της περιοχής μας.

 

5.  Πρόσκληση σε γεύμα – εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Τελλόγλειου Ιδρύματος Θεσσαλονίκης

 

Οι μαθητές των τμημάτων της Α', Β' και Γ' τάξης πραγματοποίησαν το Φεβρουάριο και Μάρτιο ξεχωριστές επισκέψεις στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Θεσσαλονίκης και πήραν μέρος σε ένα πολύ ωραίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που λεγόταν: « Πρόσκληση σε γεύμα ».

Το ταξίδι της ξενάγησης ξεκίνησε από ένα φανταστικό λιβάδι. Μ' ένα μαγικό τρόπο οι μικροί εκδρομείς στρώσανε το τραπεζομάντιλο τους στο καταπράσινο χορτάρι και ετοιμάσανε όλα τ' απαραίτητα για ένα διασκεδαστικό πικνίκ. Μ' ένα χτύπημα των χεριών περάσανε σε μια τραπεζαρία. Το τραπέζι ήταν στρωμένο με πορσελάνες και γυαλιστερά σερβίτσια που αστραποβολούσαν. Φωνάξανε «άνοιξε σουσάμι!» και βρεθήκανε στη σπηλιά του Αλή Μπαμπά μαζί με τον πιο πολύτιμο θησαυρό: το ίδιο το σουσάμι!

Χαρά, γέλια, ενθουσιασμός, ζωγραφιές και πίνακες ζωγραφικής! Σε δύο μόνο ώρες τα παιδιά ταξίδεψαν σε κόσμους μαγευτικούς. Περάσανε αξέχαστα!

Φεύγοντας από το Ίδρυμα πήρανε μαζί τους ένα φάκελο με εκπαιδευτικό υλι­κό. Αφιερώσανε κάποια δίωρα στο σχολείο( ευέλικτη ζώνη ) και δουλέψανε ένα μικρό πρόγραμμα για την υγιεινή διατροφή, με ιδιαίτερη έμφαση στη μεσογειακή διατροφή. Συζητήσανε για όλες τις τροφές που τρώμε ( αυτές που πρέπει και αυτές που δεν πρέπει ). Τα παιδιά της Α τάξης διαβάσανε το παραμύθι της Σοφίας Μαντούβαλου«Μια φορά ήταν... η Κολοτούμπα». Συζητήσανε για το περιεχόμενο του παραμυθιού και ζωγραφίσανε γι’ αυτό.

Έπαιξαν παιχνίδια γνώσεων όπως και παιχνίδια στον υπολογιστή από το cd-rom  « Ο Μίλτος το μήλο » (τοποθέτηση των τροφών στην πυραμίδα, κρεμάλα, ερωτήσεις σωστού-λάθους, παζλ, βρες τη διαφορά). Βρήκαμε αινίγματα σχετικά με τις τροφές και γράψανε τη συνταγή της καλής διατροφής. Κάθε τάξη που πήρε μέρος στο πρόγραμμα ετοίμασε κι ένα υπέ­ροχο κολάζ με την πυραμίδα των τροφών και το έστειλε στο Τελλόγλειο Ίδρυμα.

Εκείνοι ευχαριστώντας μας, που ανταποκριθήκαμε με ενθουσιασμό στο εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα και για το δείγμα δουλειάς που τους στείλαμε, μας καλέσανε όλους, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς στην γιορτή που οργάνωσαν στο Τελλόγλειο με τίτλο «Αρώματα Πασχαλινά κι Ανοιξιάτικα », την Κυριακή των Βαΐων (24/4).

 

6. Ετήσιο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας – Πρόληψη ατυχημάτων στο δημοτικό Σχολείο

 

Από το Φεβρουάριο του 2005 και για όλη την υπόλοιπη σχολική χρονιά τα παιδιά της ΣΤ τάξης πήραν μέρος στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας

«Πρόληψη Ατυχημάτων στο Σχολείο».

Όπως όλοι γνωρίζουμε τα παιδιά σχολικής ηλικίας μεγαλώνουν και αναπτύσσονται σε μία κοινωνική πραγματικότητα με ολοένα αυξανόμενες απειλές για τα ίδια. Ο χώρος των σχολείων είναι ένας χώρος, όπου η αναγκαιότητα της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και των μαθητών στην απόκτηση γνώσεων- δεξιοτήτων, θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμη και αποδοτική.

Η συναίσθηση των σχολικών ατυχημάτων στην Ελλάδα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση και κίνητρο εφαρμογής μέτρων πρόληψης. Η πρόληψη θέλει αυτόνομα παιδιά, χωρίς τη μαμά σε κάθε βήμα να τα προσέχει. Η πρόληψη αναφέρεται όχι τόσο στην αποφυγή, αλλά συνήθως στην αντιμετώπιση του κινδύνου με μέτρα πρόληψης.

Το πρόγραμμα πραγματοποιούταν το τελευταίο δίωρο κάθε Παρασκευής. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, συμπλήρωναν στο πρωτόκολλο καταγραφής ατυχημάτων, όλα τα ατυχήματα που συνέβαιναν στο σχολείο. Η ομαδική εργασία επεκτάθηκε και στην καταγραφή όλων των επικίνδυνων σημείων σε κάθε τάξη του σχολείου, στους διαδρόμους και στους εξωτερικούς χώρους. Στη συνέχεια, τα σημεία αυτά φωτογραφήθηκαν από τους μαθητές.

Επίσης, τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη συγγραφή «μικρών» σεναρίων, όπου υπήρχε ένας αφηγητής και ένα – δύο παιδιά που έπαιζαν τους αντίστοιχους ρόλους. Τα σενάρια αυτά βιντεοσκοπήθηκαν.

Τη Δευτέρα 30 Μαΐου 2005 παρουσιάστηκε στη Μονή Λαζαριστών ένα δείγμα της δουλειάς που έγινε όλο το χρονικό διάστημα επεξεργασίας του προγράμματος. Συγκεκριμένα, τα παιδιά έφτιαξαν μία αφίσα, με μηνύματα, κάρτες και κόμικς σχετικά με τα ατυχήματα στο Σχολείο. Φορώντας γάζες στο κεφάλι, τα χέρια και τα γόνατα τραγούδησαν διασκευή του τραγουδιού «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ» παρουσία μαθητών και δασκάλων άλλων εννέα σχολείων της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

 

Πίσω