ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

     (σχολικό έτος 2005-06)

 

1. Πρόγραμμα Πρώτων βοηθειών

 

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης  παρακολούθησαν στο σχολείο από ειδικευμένη νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού ένα πρόγραμμα Πρώτων Βοηθειών.

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της Υπηρεσίας Αγωγής Υγείας ενημερώνει το κοινό σε θέματα που στόχο έχουν την πρόληψη της ασθένειας και την προαγωγή της υγείας.

Ιδιαίτερα στο σχολείο μας έγινε ενημέρωση σε θέματα πρώτων βοηθειών και  αυτή περιλάμβανε:

·        Τον τρόπο προσέγγισης σε χώρο, όπου κάποιος χρειάζεται πρώτη βοήθεια, τα βήματα που ακολουθούνται

·        Τι πρέπει να περιέχει ένα πρόχειρο φαρμακείο, δηλαδή το φαρμακείου του σπιτιού, του αυτοκινήτου, του σχολείου,  φάρμακα και υλικά

·        Περιποίηση ενός μικρού τραύματος, πρόληψη μόλυνση

·        Πρώτη βοήθεια σε μία μεγάλη εξωτερική αιμορραγία

·        Πρώτη βοήθεια σε ρινορραγία

·        Πρώτη βοήθεια εγκαυμάτων 1ου και 2ου βαθμού

·        Πρώτη βοήθεια σε δάγκωμα από δηλητηριώδες φίδι

·        Πρώτη βοήθεια σε διάστρεμμα, εξάρθρημα και κατάγματα άκρων

·        Πρώτη βοήθεια σε λιποθυμία, πρόληψη- αντιμετώπιση

·        Πρώτη βοήθεια σε απώλεια των αισθήσεων, πλάγια θέση ασφαλείας

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε σε τρία εκπαιδευτικά δίωρα και στόχο είχε την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων από μικρή ηλικία σε απλά πράγματα που μπορούν να σώσουν ζωές

 

2. Γιατροί χωρίς σύνορα

Τα παιδιά δούλεψαν με τη δασκάλα της πληροφορικής του ολοημέρου ένα πρόγραμμα των Γιατρών χωρίς σύνορα. Όταν τα παιδιά μας παίζουν « κρυφτό », κάποια άλλα παιδιά, κρύβονται κυνηγημένα από τις σφαίρες κάποιων που αποφασίζουν για τη ζωή τους.

Όταν τα παιδιά μας παίζουν « θάρρος ή αλήθεια », κάποια άλλα βρίσκουν το θάρρος να αντιμετωπίσουν την πείνα, τη φτώχεια, το φόβο.

Όταν πάλι κάποια από τα παιδιά μας παίζουν « πόλεμο » με ψεύτικα όπλα και στρατιωτάκια, κάποια άλλα βιώνουν τον πραγματικό ήχο του πολέμου, τον εκκωφαντικό θόρυβο των ελικοπτέρων, τις πραγματικές ριπές των όπλων…

Παιχνίδια και Πραγματικότητα λοιπόν ήταν ο τίτλος της ενημερωτικής εκστρατείας και του εκπαιδευτικού προγράμματος των Γιατρών χωρίς Σύνορα που είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες παιδιά στον πλανήτη μας, που ζουν σε συνθήκες φτώχειας, πολέμου, προσφυγιάς, αρρώστιας και πλήρους εξαθλίωσης.

Για να πλησιάσουν λοιπόν περισσότερο τους μαθητές και προκειμένου να συμβαδίζουνε με τις εξελίξεις, οι Γιατροί χωρίς σύνορα επέλεξαν ένα νέο μέσο παρουσίασης, αυτό του CD-Rom, για να κάνουν την ενημέρωση των παιδιών ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και με παιγνιώδη τρόπο. Ήταν ένα πρόγραμμα που το χάρηκαν πολύ τα παιδιά.

 

3. Βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος / 31 Μαΐου - Ημέρα κατά του καπνίσματος

 

Οι μαθητές του ΣΤ 1 τμήματος του σχολείου μας, στις 31 Μαΐου και στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Καπνίσματος, - φορώντας μπλουζάκια με αντικαπνιστικά μηνύματα - μαζί με μέλη του συλλόγου καρκινοπαθών Μακεδονίας-Θράκης οργάνωσαν και συμμετείχαν σε μια αντικαπνιστική εκδήλωση στο άγαλμα του Βενιζέλου ( πλατεία Αριστοτέλους ) της Θεσ/νίκης, τονίζοντας τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και μοιράζοντας φυλλάδια σε πεζούς μπροστά στην πλατεία.

Περισσότεροι από 200.000 Έλληνες μαθητές καπνίζουν συστηματικά, αγνοώντας τις βλαβερές επιπτώσεις που έχει το τσιγάρο στην υγεία τους ενώ τουλάχιστον είκοσι χιλιάδες συμπολίτες μας, προσβάλλονται κάθε χρόνο από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα και τελικά χάνουν τη ζωή τους. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η χώρα μας έρχεται πρώτη στην κατά κεφαλήν κατανάλωση τσιγάρων στην Ευρώπη, αφού ο Έλληνας καπνίζει περισσότερα από 3.500 τσιγάρα το χρόνο αποδεικνύοντας περίτρανα ότι τα αντικαπνιστικά μέτρα έχουν αποτύχει παταγωδώς. Το τσιγάρο ευθύνεται για 3 εκατομμύρια θανάτους ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο, αριθμός που αντιστοιχεί σε 10.000 θανάτους καθημερινά. 

Οι Έλληνες καπνιστές, με ποσοστό 45% (το 47,4 των ανδρών και το 39,6% των γυναικών), κατέχουν τα πρωτεία, ενώ εξαρτημένο από το τσιγάρο φαίνεται πως είναι και ένα σημαντικό ποσοστό 15χρονων (14%). Θλιβερή διαπίστωση αποτελεί και το γεγονός ότι το 33% των μαθητών έχει δοκιμάσει να καπνίσει τσιγάρο τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του. Αναλυτικότερα, το 4% των παιδιών ηλικίας 11 ετών έχει δοκιμάσει τσιγάρο, ποσοστό που ανέρχεται στο 21% για τους 13χρονους και αγγίζει το 42% για τα 15χρονα.

Οι πρώτοι που δίνουν το κακό παράδειγμα είναι γιατροί που καπνίζουν μέσα στα νοσοκομεία αλλά και μπροστά στους ασθενείς, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος.

Θα πρέπει να ληφθούν μέτρα που θα συμβάλουν στην πολύπλευρη αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως απαγόρευση της διαφήμισης, αύξηση της τιμής των τσιγάρων, εκπαίδευση μαθητών και τα οποία μέτρα πιστεύουμε είναι απαραίτητα, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 85% των Ελλήνων δεν πιστεύει στις βλαβερές συνέπειες του παθητικού καπνίσματος!

από άρθρο της εφημερίδας αγγελιοφόρος

 

4. Κυκλοφοριακή Αγωγή

 

Η διαρκής και συνεχώς αυξανόμενη πυκνότητα της κυκλοφορίας των οχημάτων καθιστά αναγκαία την κυκλοφοριακή αγωγή του μικρού παιδιού, το οποίο παίρνει μέρος σαν πεζός στην κυκλοφορία, χωρίς όμως να γνωρίζει τους κανόνες της ασφαλούς κυκλοφορίας.

Δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις, τις αναγκαίες εμπειρίες και δεν μπορεί να κρίνει καμιά κυκλοφοριακή κατάσταση.

Τα παιδιά της Ε' και ΣΤ' τάξης συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

Να μάθουν να κυκλοφορούν με σχετική ασφάλεια.

Να γνωρίσουν τα σήματα κυκλοφορίας.

Να γνωρίσουν ποιες ενέργειες πρέπει να κάνουν όταν μπαίνουν σε κάποιο αυτοκίνητο.

Να μάθουν να «επεμβαίνουν» σε τυχόν λάθη των οδηγών.

Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα της Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Να μπορούν ανά πάσα στιγμή να εφαρμόσουν με επιτυχία αυτά που θα μάθουν κατά τη διάρκεια του προγράμματος

Δραστηριότητες: 

Περιήγηση με τους μαθητές στους δρόμους της περιοχής για να γνωρίσουν καλύτερα οι μαθητές τα σήματα και τις «παγίδες» που πολλές φορές κρύβουν οι δρόμοι.

Εργαστήκαμε σε ομάδες με τους μαθητές πάνω στο τετράδιο του μαθητή που μας προμήθευσε η "RΕΝΑULΤ".

Είδαμε το DVD « Οι περιπέτειες του Γους » καθώς και το DVD από το εκπαιδευτικό-βιωματικό σεμινάριο με τίτλο: « Μαθαίνω να Κυκλοφορώ Υπεύθυνα στο Δρόμο – Ο Δρόμος κι Εγώ » με κύριο ομιλητή τον οδηγό αγώνων κ. Ιαβέρη.

Συζήτηση με τους μαθητές πάνω στους προβληματισμούς που τους γεννήθηκαν μετά το πέρας του προγράμματος.

 

5. Σιτάρι – Αλεύρι - Ψωμί

 

Οι μαθητές του Ε 2 τμήματος του σχολείου μας, ασχολήθηκαν με ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με τίτλο:

Σιτάρι–Αλεύρι-Ψωμί

Βασικοί στόχοι του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά το ψωμί και να αντιληφθούν ότι αφού είναι προϊόν της φύσης και εμείς είμαστε κομμάτι της φύσης, αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την ανάπτυξη και τη διατήρηση ενός γερού οργανισμού. Ακόμη αποτελεί βασική τροφή του ανθρώπου από τα πολύ παλιά χρόνια. Προϊόντα με βάση το σιτάρι βρίσκονται στο καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών.

Επίσης να γνωρίσουν την καλλιέργεια του σιταριού και να καταγράψουν έθιμα, παραδόσεις & θρησκευτικές εκδηλώσεις που σχετίζονται με το σιτάρι-αλεύρι-ψωμί.

Οι δραστηριότητες που έγιναν στα πλαίσια του προγράμματος ήταν πολλές: Τα παιδιά επισκέφτηκαν φούρνους και Σούπερ-Μάρκετς και κατέγραψαν τον τρόπο παρασκευής του ψωμιού καθώς και τα διάφορα είδη αλευριών. Καλέσανε έμπειρες νοικοκυρές, ζυμώσανε ψωμί και το ψήσανε. Δοκιμάσανε ψωμιά

πολλών ειδών (ελαιόψωμο, τυρόψωμο, σταφιδόψωμο, παξιμάδια κ.α.). Στο τέλος επεξεργαστήκανε τις πληροφορίες και το υλικό που συγκέντρωσαν (φωτογρ. & αποκόμματα) & κατασκευάσανε κολάζ, βρήκαν παροιμίες, αινίγματα, ποιήματα σχετικά με το θέμα. Συγκεντρώσανε παραδοσιακές συνταγές απ' όλη την Ελλάδα. Επισκέφτηκαν τα ΚΑΠΗ της περιοχής και καταγράψανε από τους παππούδες και τις γιαγιάδες ήθη-έθιμα και παραδόσεις του τόπου μας και όχι μόνο. Όλες τις δραστηριότητες τα παιδιά με χαρά τις έκαναν ένα όμορφο τετράδιο, του οποίου φιλοτέχνησαν το εξώφυλλο.

 

Πίσω