ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ - ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ

     (σχολικό έτος 2006-07)

 

1. Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας - Ψυχική Υγεία - Διαπροσωπικές σχέσειςΑ τάξη

 

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους τα τμήματα της Α τάξης του σχολείου μας με τις κες Κυριακίδου Ρούλα και Κεφαλίδου Άρτεμι, υλοποίησαν Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με το Γρ. Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης και ασχολήθηκαν με τη θεματική ενότητα «Ψυχική Υγεία- Διαπροσωπικές σχέσεις» για την αναγνώριση και διαχείριση των συναισθημάτων.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε ώρες της Ευέλικτης Ζώνης.

Στα πλαίσια της Διαθεματικής Προσέγγισης έγινε σύνδεση με τα άλλα μαθήματα. Δόθηκε έμφαση στην εξερεύνηση της εικόνας που έχουν τα παιδιά για τον εαυτό τους αλλά και για τους άλλους, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και της συνεργασίας.

Οι γενικοί στόχοι ήταν:

Ø      Να είναι ικανά να επεξεργάζονται τα συναισθήματά τους

Ø      Να επικοινωνούν με τους άλλους

Ø      Να θέτουν στόχους

Ø      Να αναπτύσσουν ουσιαστικές σχέσεις

Ø      Να αντιμετωπίζουν τα εκάστοτε προβλήματα

Ø      Ν’αγαπούν, να δημιουργούν, ν’απολαμβάνουν τη ζωή

Ø      Ν’αναπτύξουν τα παιδιά αυτογνωσία, ν’αντιληφθούν τη μοναδικότητα τους αναγνωρίζοντας τις ικανότητες, τις δεξιότητες, τα χαρακτηριστικά τους

Ø      Να εκτιμήσουν τον εαυτό τους

Ø      Να καταλάβουν τις ομοιότητες που τους συνδέουν με τους άλλους γύρω τους.

 

Τα παιδιά δέχτηκαν με ενθουσιασμό τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την υλοποίηση του. Κατάφεραν να λειτουργήσουν σαν ομάδα καλύπτοντας ο ένας τις αδυναμίες του άλλου. Προσέγγισαν τη μάθηση συνεργατικά αλλά και καλλιεργήθηκε η πρωτοβουλία, η επικοινωνία καθώς και η ενεργή συμμετοχή στον προγραμματισμό μιας κατάστασης, πριν από τη βίωσή της. Προγράμματα σαν κι αυτό συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη δεξιοτήτων προκειμένου να μπορούν τα παιδιά να ελέγχουν και να κατευθύνουν τη συναισθηματική τους έκφραση, να οργανώνουν τη συμπεριφορά τους και να καθοδηγούνται από τις συναισθηματικές τους εμπειρίες.

Ένα πρόγραμμα όμως με τέτοια θεματική δεν μπορεί να περιορίζεται σε ένα τρίμηνο ή εξάμηνο, αλλά θα ήταν χρήσιμο να συνεχιστεί και να υποστηρίζεται με κάθε τρόπο από τους άμεσα και έμμεσα ενδιαφερόμενους. Η ψυχική υγεία και οι διαπροσωπικές σχέσεις δεν μπορούν και δεν πρέπει να εξαντλούνται σε μικρά και αποσπασματικά projekt.

Η ψυχική υγεία και οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις είναι μια διαρκής αναζήτηση και ένα μεγάλο ζητούμενο της εκπαίδευσης.

 

2. Πρόγραμμα Αγωγής ΥγείαςΒ 2 τάξη

Οι τροφές: ποιες μας τρέφουν και ποιες μας καταστρέφουν

 

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους το τμήμα Β 2 μαζί με τη δασκάλα τους κα Ευσταθιάδου Άννα, υλοποίησε Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με το Γραφείο Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης και ασχολήθηκε με το θέμα:

«Οι τροφές: ποιες μας τρέφουν και ποιες μας καταστρέφουν» Το θέμα επιλέχθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, κινούμενοι από ενδιαφέρον να μάθουν περισσότερα για τις τροφές που ωφελούν και για εκείνες που βλάπτουν. Οι διδακτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι που τέθηκαν στην αρχή ήταν:

Ø            να γνωρίσουν τις ομάδες των τροφών, τη διατροφική τους αξία και να μάθουν να επιλέγουν τα κατάλληλα τρόφιμα

Ø            να μάθουν τις ποσότητες και τη συχνότητα κατανάλωσης των τροφών

Ø            να μάθουν το « ταξίδι της τροφής στο σώμα »

Ø            να ενημερωθούν για τις ασθένειες της κακής διατροφής

Ø            να αποκτήσουν συνήθειες υγιεινής διατροφής

Οι θεματικές ενότητες, όπως παρουσιάστηκαν και ερευνήθηκαν, ήταν:

  • Οι διατροφικές συνήθειες

  • Οι ομάδες των τροφών

  • Η τροφική πυραμίδα

  • Το πεπτικό σύστημα του ανθρώπου

  • Η μεσογειακή διατροφή

  • Οι ασθένειες που συνδέονται με τη διατροφή

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε ώρες της Ευέλικτης Ζώνης.

Στα πλαίσια της Διαθεματικής Προσέγγισης έγινε σύνδεση με τα άλλα μαθήματα. Οι μαθητές συμμετείχαν με ενθουσιασμό στο πρόγραμμα, ειδικά στο δημιουργικό του και ψυχαγωγικό του μέρος. Η σύνταξη ομάδων βοήθησε στη συνεργασία και τον καταμερισμό της εργασίας. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος εντόπισαν αρκετά από τα διατροφικά τους λάθη, ειδικά στην παράλειψη του πρωινού και στην επιλογή σνακ και γευμάτων από fast food. Αξιόλογη ήταν και η συνεργασία με τους γονείς.

Το κέρδος του προγράμματος είναι ότι οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον τρόπο της σωστής διατροφής και εκτίμησή μας είναι ότι οι γνώσεις που απέκτησαν θα τους επηρεάζουν θετικά, άμεσα και έμμεσα στο μέλλον. 

Στην υλοποίηση του προγράμματος βοήθησαν πάρα πολύ οι εθελοντικές επισκέψεις μιας διατροφολόγου(Αθηνά Απέργη) και ενός γιατρού (Ανδρέα Μαυρίδη).

 

3. Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Γ 1 τάξη

Ψυχική Υγεία -Προαγωγή της Εμπιστοσύνης και της Συνεργασίας μέσα στην Ομάδα

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους το τμήμα Γ 1 του σχολείου μας με την κα Κεσκιλίδου Μάχη υλοποίησε Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με το Γρ. Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης και ασχολήθηκαν με τη θεματική ενότητα «Ψυχική Υγεία- Προαγωγή της Εμπιστοσύνης και της Συνεργασίας μέσα στην Ομάδα».

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε ώρες της Ευέλικτης Ζώνης.

Σκοποί και στόχοι του προγράμματος ήταν:

 

Ø      Η συνοχή και η συνεργασία της ομάδας

Ø      Η εμπιστοσύνη κάθε παιδιού στον εαυτό του

Ø      Ο αυτοσεβασμός και ο σεβασμός του άλλου

Ø      Η ανάπτυξη της ικανότητας για αυτοπειθαρχία

Ø      Η αλληλεγγύη

Ø      Η ομαδική προσπάθεια

 

Ταξίδι   στη   Χώρα   του Γ1

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μία χώρα που την έλεγαν Γ1.

Οι κάτοικοί της ήταν όλοι κι όλοι 26: δώδεκα κορίτσια, δεκατρία αγόρια και η κυρία Μάχη. Ένα ήταν το όνειρό τους: να ζήσουν αγαπημένοι σαν μία οικογένεια, όπου θα κυριαρχούσε ο σεβασμός, η αγάπη και το χαμόγελο. Συμφώνησαν όλοι μαζί να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να βάλουν πλώρη για την πραγματοποίηση του ονείρου τους.

Έτσι, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκαν ήταν να ομορφύνουν τη χώρα τους. Έβαλαν ένα τεράστιο χαλί, όπου εκεί θα έκαναν βιωματικές ασκήσεις ενδυνάμωσης της ομάδας, θεατρικά παιχνίδια και ασκήσεις αυτοσχεδιασμού, δραστηριότητες συναισθηματικής νοημοσύνης, καθώς και καλλιτεχνικές δημιουργίες.  Γύρω από το χαλί έφτιαξαν ένα μικρό όμορφο δάσος, με μεγάλα δέντρα και πολλά λουλούδια. Στη συνέχεια, κρέμασαν όμορφα πολύχρωμα μαξιλάρια, φυτά, μικρά και μεγάλα, αρκουδάκια και παιχνίδια. Στόλισαν τη χώρα τους και το χαμόγελο άνθιζε στα χείλη τους κάθε μέρα από την ομορφιά που τους περιτριγύριζε!

Μία από τις αγαπημένες τους δραστηριότητες ήταν η χαλάρωση και τα νοερά ταξίδια με τη βοήθεια του μουσικού cd από την κινηματογραφική ταινία «Chocolat». Το μυαλό και η ψυχή γέμιζε με νότες και όμορφες εικόνες. Αλλά έκαναν και πολλές άλλες δραστηριότητες, βιωματικού χαρακτήρα, όπου έμαθαν να συνεργάζονται, να σέβονται ο ένας τον άλλον, να ενδιαφέρονται για την «οικογένειά» τους, να εμπιστεύονται και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να έχουν αυτοεκτίμηση, να επιλύουν τις διαφωνίες τους με ηρεμία και σε δίκαιη βάση, να ζητάνε «συγγνώμη», όταν πρέπει, να λένε «ευχαριστώ» και «παρακαλώ» και τόσες άλλες εικόνες και συναισθήματα που ασφυκτιούν να μπουν σε λόγια, προφορικά ή γραπτά…!

Η χώρα του Γ1 κατάφερε να γεμίσει με τρία πολύτιμα στοιχεία που την έκαναν μοναδική στην καρδιά και το μυαλό των κατοίκων της. Αυτά ήταν, είναι και θα είναι η αγάπη, ο σεβασμός και το χαμόγελο!!!

 

 

4. Πρόγραμμα Πρώτων βοηθειών

 

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης  παρακολούθησαν στο σχολείο από ειδικευμένη νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού ένα πρόγραμμα Πρώτων Βοηθειών.

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της Υπηρεσίας Αγωγής Υγείας ενημερώνει το κοινό σε θέματα που στόχο έχουν την πρόληψη της ασθένειας και την προαγωγή της υγείας.

Ιδιαίτερα στο σχολείο μας έγινε ενημέρωση σε θέματα πρώτων βοηθειών και  αυτή περιλάμβανε:

·        Τον τρόπο προσέγγισης σε χώρο, όπου κάποιος χρειάζεται πρώτη βοήθεια, τα βήματα που ακολουθούνται

·        Τι πρέπει να περιέχει ένα πρόχειρο φαρμακείο, δηλαδή το φαρμακείου του σπιτιού, του αυτοκινήτου, του σχολείου,  φάρμακα και υλικά

·        Περιποίηση ενός μικρού τραύματος, πρόληψη μόλυνση

·        Πρώτη βοήθεια σε μία μεγάλη εξωτερική αιμορραγία

·        Πρώτη βοήθεια σε ρινορραγία

·        Πρώτη βοήθεια εγκαυμάτων 1ου και 2ου βαθμού

·        Πρώτη βοήθεια σε δάγκωμα από δηλητηριώδες φίδι

·        Πρώτη βοήθεια σε διάστρεμμα, εξάρθρημα και κατάγματα άκρων

·        Πρώτη βοήθεια σε λιποθυμία, πρόληψη- αντιμετώπιση

·        Πρώτη βοήθεια σε απώλεια των αισθήσεων, πλάγια θέση ασφαλείας

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε σε τρία εκπαιδευτικά δίωρα και στόχο είχε την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων από μικρή ηλικία σε απλά πράγματα που μπορούν να σώσουν ζωές.

 

5. Γιατροί χωρίς σύνορα

 

Τα παιδιά δούλεψαν με το δάσκαλο της πληροφορικής του ολοημέρου ένα πρόγραμμα των Γιατρών χωρίς σύνορα. Όταν τα παιδιά μας παίζουν « κρυφτό », κάποια άλλα παιδιά, κρύβονται κυνηγημένα από τις σφαίρες κάποιων που αποφασίζουν για τη ζωή τους.

Όταν τα παιδιά μας παίζουν « θάρρος ή αλήθεια », κάποια άλλα βρίσκουν το θάρρος να αντιμετωπίσουν την πείνα, τη φτώχεια, το φόβο.

Όταν πάλι κάποια από τα παιδιά μας παίζουν « πόλεμο » με ψεύτικα όπλα και στρατιωτάκια, κάποια άλλα βιώνουν τον πραγματικό ήχο του πολέμου, τον εκκωφαντικό θόρυβο των ελικοπτέρων, τις πραγματικές ριπές των όπλων…

Παιχνίδια και Πραγματικότητα λοιπόν ήταν ο τίτλος της ενημερωτικής εκστρατείας και του εκπαιδευτικού προγράμματος των Γιατρών χωρίς Σύνορα που είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες παιδιά στον πλανήτη μας, που ζουν σε συνθήκες φτώχειας, πολέμου, προσφυγιάς, αρρώστιας και πλήρους εξαθλίωσης.

Για να πλησιάσουν λοιπόν περισσότερο τους μαθητές και προκειμένου να συμβαδίζουνε με τις εξελίξεις, οι Γιατροί χωρίς σύνορα επέλεξαν ένα νέο μέσο παρουσίασης, αυτό του CD-Rom, για να κάνουν την ενημέρωση των παιδιών ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και με παιγνιώδη τρόπο.     

Ήταν ένα πρόγραμμα που το χάρηκαν πολύ τα παιδιά.

 

6. Βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος / 31 Μαΐου - Ημέρα κατά του καπνίσματος

 

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας, μαζί με τους δασκάλους τους κ. Φιλιππίδη Αντώνιο και Ζώη Απόστολο και το δάσκαλο του Π.Τ. Τσιγγανοπαίδων κ. Μαυρομάτη Γαβριήλ στις 31 Μαΐου και στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Καπνίσματος, - φορώντας μπλουζάκια με αντικαπνιστικά μηνύματα - μαζί με μέλη του συλλόγου καρκινοπαθών Μακεδονίας-Θράκης οργάνωσαν και συμμετείχαν σε μια αντικαπνιστική εκδήλωση στην πλατεία Αριστοτέλους με Ερμού της Θεσ/νίκης, τονίζοντας τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και μοιράζοντας φυλλάδια σε πεζούς.

Περισσότεροι από 200.000 Έλληνες μαθητές καπνίζουν συστηματικά, αγνοώντας τις βλαβερές επιπτώσεις που έχει το τσιγάρο στην υγεία τους ενώ τουλάχιστον είκοσι χιλιάδες συμπολίτες μας, προσβάλλονται κάθε χρόνο από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα και τελικά χάνουν τη ζωή τους. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η χώρα μας έρχεται πρώτη στην κατά κεφαλήν κατανάλωση τσιγάρων στην Ευρώπη, αφού ο Έλληνας καπνίζει περισσότερα από 3.500 τσιγάρα το χρόνο αποδεικνύοντας περίτρανα ότι τα αντικαπνιστικά μέτρα έχουν αποτύχει παταγωδώς. Το τσιγάρο ευθύνεται για 3 εκατομμύρια θανάτους ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο, αριθμός που αντιστοιχεί σε 10.000 θανάτους καθημερινά.

Οι Έλληνες καπνιστές, με ποσοστό 45% (το 47,4 των ανδρών και το 39,6% των γυναικών), κατέχουν τα πρωτεία, ενώ εξαρτημένο από το τσιγάρο φαίνεται πως είναι και ένα σημαντικό ποσοστό 15χρονων (14%). Θλιβερή διαπίστωση αποτελεί και το γεγονός ότι το 33% των μαθητών έχει δοκιμάσει να καπνίσει τσιγάρο τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του. Αναλυτικότερα, το 4% των παιδιών ηλικίας 11 ετών έχει δοκιμάσει τσιγάρο, ποσοστό που ανέρχεται στο 21% για τους 13χρονους και αγγίζει το 42% για τα 15χρονα.

Οι πρώτοι που δίνουν το κακό παράδειγμα είναι γιατροί που καπνίζουν μέσα στα νοσοκομεία αλλά και μπροστά στους ασθενείς, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος.

Θα πρέπει να ληφθούν μέτρα που θα συμβάλουν στην πολύπλευρη αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως απαγόρευση της διαφήμισης, αύξηση της τιμής των τσιγάρων, εκπαίδευση μαθητών και τα οποία μέτρα πιστεύουμε είναι απαραίτητα, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 85% των Ελλήνων δεν πιστεύει στις βλαβερές συνέπειες του παθητικού καπνίσματος!

 

 

7. Κυκλοφοριακή Αγωγή

 

Η διαρκής και συνεχώς αυξανόμενη πυκνότητα της κυκλοφορίας των οχημάτων καθιστά αναγκαία την κυκλοφοριακή αγωγή του μικρού παιδιού, το οποίο παίρνει μέρος σαν πεζός στην κυκλοφορία, χωρίς όμως να γνωρίζει τους κανόνες της ασφαλούς κυκλοφορίας.

Δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις, τις αναγκαίες εμπειρίες και δεν μπορεί να κρίνει καμιά κυκλοφοριακή κατάσταση. Τα παιδιά της Ε' συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

Να μάθουν να κυκλοφορούν με σχετική ασφάλεια.

Να γνωρίσουν τα σήματα κυκλοφορίας.

Να γνωρίσουν ποιες ενέργειες πρέπει να κάνουν όταν μπαίνουν σε κάποιο αυτοκίνητο.

Να μάθουν να «επεμβαίνουν» σε τυχόν λάθη των οδηγών.

Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα της Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Να μπορούν ανά πάσα στιγμή να εφαρμόσουν με επιτυχία αυτά που θα μάθουν κατά τη διάρκεια του προγράμματος

Δραστηριότητες:

Περιήγηση με τους μαθητές στους δρόμους της περιοχής για να γνωρίσουν καλύτερα οι μαθητές τα σήματα και τις «παγίδες» που πολλές φορές κρύβουν οι δρόμοι.

Εργαστήκαμε σε ομάδες με τους μαθητές πάνω στο τετράδιο του μαθητή που μας προμήθευσε η "RΕΝΑULΤ".

Είδαμε το DVD « Οι περιπέτειες του Γους » καθώς και το DVD από το εκπαιδευτικό-βιωματικό σεμινάριο με τίτλο: « Μαθαίνω να Κυκλοφορώ Υπεύθυνα στο Δρόμο – Ο Δρόμος κι Εγώ » με κύριο ομιλητή τον οδηγό αγώνων κ. Ιαβέρη.

Συζήτηση με τους μαθητές πάνω στους προβληματισμούς που τους γεννήθηκαν μετά το πέρας του προγράμματος.

 

 

 

Πίσω