Η καλύτερη διαχείριση της ατομικής και ομαδικής προσπάθειας των μαθητών κατά την εκμάθηση της ξένης γλώσσας

 

Ο θεσμός του βοηθού καθηγητή δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί στην Ελλάδα αλλά μέσα από τα προγράμματα του ΙΚΥ μοιάζει να γίνεται πραγματικότητα έστω και σε επίπεδο πειραματισμού. Οι βοηθοί καθηγητές μπορούν να υπερασπιστούν στην πράξη τη βιωματική σχέση των μαθητών με την ξένη γλώσσα: σε επίπεδο άμεσης επικοινωνίας, αλλά κυρίως, μπορούν να αναδείξουν στην πράξη την αξία της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας στον σύγχρονο κόσμο. Ο βοηθός καθηγητής, ως ομιλητής της ξένης γλώσσας αναδεικνύεται σε ένα πραγματικό κανάλι επικοινωνίας με μέσον την ξένη γλώσσα και επιπλέον, ως φορέας ενός εθνικού πολιτισμού, γίνεται ο αναμεταδότης ομοιοτήτων και διαφορών, οι οποίες προσεγγίζουν την έννοια της διαφορετικότητας ως βασική αξία του σύγχρονου κόσμου. Μέσα στην τάξη ο βοηθός καθηγητής έχει τη δυνατότητα να προσφέρει τη βοήθεια του και σε ατομικό επίπεδο, δηλαδή σε κάθε ξεχωριστό μαθητή αλλά και σε επίπεδο ομάδας. Κάθε μαθητής είναι διαφορετικός, προικισμένος με προτερήματα και αδυναμίες, τις οποίες ο καθηγητής της τάξης, ακόμη και αν τις γνωρίζει, δεν προλαβαίνει ούτε να αναδείξει τα θετικά ούτε βέβαια και να εξαλείψει αδυναμίες. Αντίθετα ο βοηθός έχει τον χρόνο και να αναγνωρίσει το μαθησιακό στυλ του κάθε μαθητή ξεχωριστά και να του προσφέρει το καλύτερο υλικό για την περίπτωση του αλλά και να του αφιερώσει τον απαραίτητο για αυτόν χρόνο, ικανό για να κατανοήσει και να αφομοιώσει τα γλωσσικά στοιχεία της ξένης γλώσσας. Η θεωρία του Gardner μας έδωσε βασικά στοιχεία της πολλαπλής νοημοσύνης των ανθρώπων - λεκτική/ γλωσσική, ενδοπροσωπική, παραστατική/χώρου, λογική/μαθηματική, μουσική/ ρυθμική, διαπροσωπική, σωματική/ ψυχοκινητική και φυσικρατική. Ταυτόχρονα, όταν οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες έχει τη διάθεση και τον απαιτούμενο χρόνο να είναι ουσιαστικός συμπαραστάτης στην εργασία των μαθητών, ως πηγή πληροφορίας, ως ενισχυτής της προσπάθειας τους, ως πάροχος πολιτισμικών στοιχείων της χώρας από την οποία προέρχεται και, συγχρόνως μπορεί να απευθυνθεί με το κατάλληλο υποστηρικτικό υλικό και σε ακουστικούς τύπους μαθητών και σε οπτικούς και σε απτικούς/ κιναισθητικούς.

Για κάθε μαθητή ξεχωριστά ο βοηθός καθηγητής μπορεί να είναι αυτός που δίνει προσοχή, είναι ευαίσθητος, είναι ένα καταφύγιο σε μια δύσκολη στιγμή, έχει ενδιαφέρον ως κάτι καινούριο στην τάξη και παράξενο, είναι ανεκτικός και εμπλέκεται συναισθηματικά, είναι αξιοπρόσεχτος αλλά και προσέχει, είναι κυρίως ένα εργαλείο για την άμεση επικοινωνία με την ξένη γλώσσα.

Ο ίδιος βοηθός όταν εργάζεται με τις ομάδες μπορεί να γίνει ο «φακός» που θα φωτίσει ποικιλοτρόπως τη γνώση, η «ηχώ» της γλώσσας του καθημερινού μαθήματος που με την επανάληψη θα ξεκαθαρίσει τις απορίες, ο συνεργάτης που δρα όπως ο ηθοποιός στο θέατρο, έτοιμος να παίξει πολλούς ρόλους, αφού μπορεί να είναι ο φορέας της επανάληψης και της ανακύκλωσης της γνώσης της ξένης γλώσσας και είναι ενθουσιώδης γιατί είναι νέος στο επάγγελμα του δασκάλου, έτοιμος να προσφέρει πολλά. Η εμπειρία που θα αποκτήσει ο βοηθός καθηγητής στην τάξη είναι πολύ σημαντική και θα τον βοηθήσει να αξιολογήσει τη διδακτική του ετοιμότητα, την διδακτική του αποτελεσματικότητα και θα βιώσει μια ουσιαστική μαθησιακή εμπειρία του ρόλου του καθηγητή.

πίσω