ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ CΟΜΕΝΙUS

ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Το Comenius αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού προγράμματος δια βίου μάθησης, το οποίο αφορά τη συνολική σχολική εκπαίδευση. Οι περίοδοι άσκησης καθηγητών γλωσσών αποτελούν μέρος της δράσης 2 του Comenius.

Κύριοι στόχοι των περιόδων άσκησης καθηγητών γλωσσών του Comenius είναι οι εξής:

 

          να δοθεί στους βοηθούς καθηγητές γλωσσών, οι οποίοι θα είναι οι μελλοντικοί καθηγητές γλωσσών, η δυνατότητα βελτίωσης των γνώσεων τους σε ξένες γλώσσες και για άλλες χώρες και εκπαιδευτικά συστήματα, όπως επίσης και των διδακτικών τους δεξιοτήτων

          η βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών στα ιδρύματα υποδοχής και η αύξηση των κινήτρων για την εκμάθηση γλωσσών και του ενδιαφέροντος τους για τη χώρα και τον πολιτισμό του βοηθού καθηγητή γλωσσών.

Αίτηση υποτροφίας για περιόδους άσκησης καθηγητών γλωσσών του
Comenius μπορούν να υποβάλουν οι εξής:

          μελλοντικοί καθηγητές μιας επίσημης γλώσσας της ΕΕ ή της ιρλανδικής ή της λουξεμβοργέζικης γλώσσας, ή μιας από τις επίσημες γλώσσες των χωρών που συμμετέχουν στην ΕΖΕΣ και τον ΕΟΧ ή των υποψήφιων προς ένταξη χωρών, ως ξένης γλώσσας -

          διδάσκοντες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από τους οποίους ενδέχεται να ζητηθεί να διδάξουν σε μια ξένη γλώσσα στο μέλλον-

          διδάσκοντες από τους οποίους μπορεί να ζητηθεί να διδάξουν ένα μη γλωσσολογικό αντικείμενο μέσω μιας ξένης γλώσσας-

          άτομα που διαθέτουν ή σπουδάζουν μια ειδικότητα, η οποία οδηγεί σε σταδιοδρομία ως καθηγητή ξένης γλώσσας.

Οι βοηθοί καθηγητή γλωσσών του Comenius θα παραμείνουν για τρεις έως οκτώ μήνες σε ίδρυμα υποδοχής ή σε άλλο ίδρυμα στο εξωτερικό. Υποτροφία χορηγείται προκειμένου να χρηματοδοτούνται οι δαπάνες παραμονής τους. Δεν καλύπτονται οι δαπάνες ταξιδιού.

 

Αρμόδια για τη διαχείριση των δραστηριοτήτων του Comenius είναι η Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τη βοήθεια των εθνικών αρχών των συμμετεχόντων χωρών. Οι αιτήσεις πρέπει να υποβάλλονται απ' ευθείας στις εθνικές αρχές. Συμμετέχουσες χώρες είναι τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΟΧ, οι συνδεδεμένες χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης καθώς επίσης και η Κύπρος, η Μάλτα και, ήδη, η Τουρκία. Για να μπορέσουν οι πολίτες να επωφεληθούν πλήρως από τις δυνατότητες που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να είναι σε θέση να επικοινωνούν σε όσο το δυνατόν περισσότερες- ευρωπαϊκές γλώσσες. Είναι σημαντικό να ομιλούνται ευρέως οι γλώσσες εκείνες που τείνουν να γίνουν το κύριο μέσο επικοινωνίας στις διεθνείς συναλλαγές.

Βέβαια, είναι εξίσου σημαντικό, προκειμένου να διατηρηθεί η γλωσσική ποικιλία και η δυνατότητα των ευρωπαίων πολιτών να ασκούν στην πράξη το δικαίωμα τους στη ζωή και την εργασία οπουδήποτε στην Ευρώπη, συμπεραλμβανομένων των κρατών που οι γλώσσες τους δεν διδάσκονται ευρέως, να προωθηθούν οι λιγότερο ομιλούμενες και διδασκόμενες γλώσσες στην ΕΕ. Επομένως,, σε όλες τις ενέργειες του ΣΩΚΡΑΤΗΣ δίδεται προτεραιότητα σε σχέδια που περιλαμβάνουν τις λιγότερο ομιλούμενες και διδασκόμενες γλώσσες.

 

Οι  περίοδοι άσκησης  καθηγητών γλωσσών του  Comenius,  προσφέρουν

υποτροφίες σε φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον δύο έτη σπουδών για την απόκτηση του πτυχίου καθηγητή γλώσσας καθώς και σε άτομα που πρόκειται να ασκήσουν το επάγγελμα αυτό, προκειμένου να μπορέσουν να εργαστούν για μια περίοδο τριών έως οκτώ μηνών ως βοηθοί καθηγητή γλωσσών σε σχολεία ή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα για ενήλικους (εκτός πανεπιστημίων) σε ένα άλλο ευρωπαϊκό κράτος.

Ένα άλλο κύριο χαρακτηριστικό των περιόδων άσκησης καθηγητών γλωσσών του Comenius είναι ότι εισάγουν ή ενισχύουν μια ευρωπαϊκή διάσταση στο ίδρυμα υποδοχής και στην τοπική κοινότητα. Οι βοηθοί καθηγητές γλωσσών αυξάνουν την ευαισθητοποίηση των μαθητών για έναν άλλο ευρωπαϊκό πολιτισμό και συμβάλλουν στην εξάλειψη των προκαταλήψεων. Σε αντίθεση με τους περισσότερους βοηθούς καθηγητές γλωσσών που συμμετέχουν σε διμερή προγράμματα, συχνά ομιλούν γλώσσες που δεν διδάσκονται στο ίδρυμα υποδοχής. Φέρνουν λοιπόν στο σχολείο αλλά και στην τοπική κοινότητα γλωσσικά και πολιτιστικά στοιχεία που διαφορετικά ίσως να μη γνώριζαν ποτέ. Η συμβολή τους μπορεί να είναι ιδιαίτερη σημαντική όταν τόσο ο βοηθός καθηγητή γλωσσών όσο και το ίδρυμα εταίρος προέρχονται από χώρα της οποίας η γλώσσα είναι μια από τις λιγότερο ομιλούμενες - τα σχέδια αυτά έχουν προτεραιότητα. Ενώ πολλοί βοηθοί καθηγητές γλωσσών του Comenius θα επικεντρώνονται κυρίως στην εργασία στην αίθουσα διδασκαλίας, θα υπάρξουν δυνατότητες για την ανάπτυξη πιο ασυνήθιστων και καινοτόμων δραστηριοτήτων.

Το γεγονός ότι η παρουσία του βοηθού καθηγητή γλωσσών του Comenius είναι αποτέλεσμα ενός ευρωπαϊκού προγράμματος, προσφέρει στους μαθητές μια σαφή απόδειξη των πλεονεκτημάτων και του δυναμικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να παροτρύνει στην αναζήτηση περαιτέρω πληροφοριών σχετικά με το πώς θα μπορέσουν και σι ίδιοι να συμμετάσχουν σε παρόμοια προγράμματα -τις πληροφορίες αυτές μπορούν να τις λάβουν από τις εθνικές αρχές. Εκτός αυτού, πολλοί βοηθοί καθηγητές γλωσσών του Comenius είναι καλά ενημερωμένοι γύρω από ευρωπαϊκά θέματα και μπορούν να βοηθήσουν τα σχολεία στην ανάπτυξη των γνώσεων των μαθητών σχετικά με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα καθώς και να αυξήσουν την κριτική τους στάση έναντι αυτής, καταπολεμώντας ταυτόχρονα λανθασμένα στερεότυπα.

πίσω