ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ

 

Σύμφωνα με τη διαπολιτισμική προσέγγιση, ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης διαφοροποιείται σε σχέση με το παρελθόν. Η σχολική βιβλιοθήκη καθίσταται κεντρικός χώρος της σχολικής ζωής, ως Κέντρο Πηγών, Μάθησης και Πληροφόρησης.

Στο πλαίσιο αυτό, η σχολική βιβλιοθήκη είναι σκόπιμο:

 

Η σχολική βιβλιοθήκη είναι απαραίτητο πλέον να μην περιλαμβάνει μόνο έντυπο υλικό (βιβλία, γραμματικές, λεξικά, χάρτες, πίνακες, εκπαιδευτικά παιχνίδια), αλλά και οπτικοακουστικό υλικό (κασέτες, δίσκοι, βιντεοκασέτες, σλάιτς) και, όπου είναι δυνατόν, μέσα ηλεκτρονικής πληροφόρησης.

 

Η οργάνωση, η λειτουργία και η συνεχής ενημέρωση της σχολικής βιβλιοθήκης είναι σκόπιμο να γίνεται με τη συμμετοχή των μαθητών, ως οργανικό τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Περαιτέρω, το υλικό της βιβλιοθήκης μπορεί να αποτελέσει τη βάση για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και ερευνητικών προγραμμάτων (projects) από τους ίδιους τους μαθητές, είτε μέσα στο σχολείο, είτε σε συνεργασία με άλλα σχολεία.

 

Ποιας είναι ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης στα σημερινά πολυπολιτισμικά σχολεία;

 

Στα σημερινά πολυπολιτισμικά σχολεία, παράμετροι όπως η ποικίλη προέλευση των μαθητών και των ομιλουμένων γλωσσών στο σχολείο, η διαφοροποιημένη «εκπαιδευτική βιογραφία » των μαθητών, το ενδεχόμενο με­τακίνησης τους στην πατρίδα τους ή σε άλλη χώρα, οι επιδράσεις από την παγκοσμιοποίηση στην εκπαίδευση κ.α., θέτουν ειδικότερα αιτήματα όσον αφορά το σκοπό και την οργάνωση της σχολικής βιβλιοθήκης.

 

Στο πλαίσιο αυτό, η σχολική βιβλιοθήκη είναι σκόπιμο να:

§         προωθεί μια ποικιλία από πηγές πληροφόρησης, ώστε να υποστηρίζει τις ανάγκες του διαφοροποιημένου αναλυτικού προγράμματος για την από κοινού εκπαίδευση παλιννοστούντων, αλλοδαπών και γηγενών μαθητών,

§         οργανώνει όλα τα συναφή υλικά για τη διδασκαλία και τη μάθηση (και τις αντίστοιχες μεθοδολογίες) που αναπτύσσονται μέσα στο σχολείο, συμβάλλοντας στη διάρθρωση τους σε ένα συστηματικό σώμα σύστοιχο με το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα,

§         να βοηθάει στη διασφάλιση ενός σώματος πηγών και υλικών με διαφορετικές μορφές και στις διαφορετικές γλώσσες που ομιλούνται στο σχολείο για χρήση από τους μαθητές ατομικά και σε μικρές ομάδες, δίνοντας την ευκαιρία για επέκταση της χρήσης στο σπίτι και καλύπτοντας όχι μόνο τις ανάγκες που υπαγορεύονται από το αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά και τις ευρύτερες ανάγκες και ενδιαφέροντα των μαθητών.

 

 

Τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει μία σχολική βιβλιοθήκη προσανατολισμένη στη διαπολιτισμικότητα;

 

Πιο συγκεκριμένα, η σχολική βιβλιοθήκη θα μπορούσε να περιλαμβάνει:

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

§         γραμματικές, λεξικά και εγχειρίδια για τη διδακτική της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας,

§         έντυπο και άλλης μορφής υλικό για τους τρόπους και τις στρατηγικές διδασκαλίας στο πολυπολιτισμικό σχολικό περιβάλλον, τις σύγχρονες τάσεις της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας,

§         μελέτες και έρευνες σχετικά με θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, το ρατσισμό, την ξενοφοβία, τα στερεότυπα, τον εθνικισμό, την παγκοσμιοποίηση,

§         πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών προέλευσης των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών, καθώς και την πολιτική κατάσταση, την κοινωνική ζωή κλπ.,

§         γνωμοδοτήσεις, κανόνες και ψηφίσματα της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και άλλων διεθνών οργανισμών πάνω σε θέματα εκπαίδευσης, δικαίου και όσον αφορά προγράμματα επιμόρφωσης και ανταλλαγών για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

 

Πίσω