ΠΡΟΤΑΣΗ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ  ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

 

Πρόλογος

 

Τα τελευταία χρόνια, όλο και πιο συχνά γινόμαστε μάρτυρες ρατσιστικών συμπεριφορών. Το 6ο Διαπολιτισμικό και Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου – Κορδελιού Θεσ/νίκης σε συνεργασία με το Δήμο Ελευθερίου – Κορδελιού επεξεργάστηκε κι εφάρμοσε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ευαισθητοποίησης των μαθητών μας και των γονιών τους σε θέματα μεταναστών. Το πρόγραμμα αυτό έχει ως βασικούς άξονες δράσης:

Ο διευθυντής

Παπαδόπουλος Στέργιος

Στόχοι

 

Ø      Ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι στα άτομα ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων και τα προβλήματα τους.

Ø      Καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στα παιδιά των μεταναστών και ειδικότερα η ανάπτυξη συμπεριφορών επικοινωνίας και αλληλοαποδοχής.

Ø      Σεβασμός στις διαφορετικές κουλτούρες και ανάδειξη της πολιτιστικής και πολιτισμικής προσφοράς τους - άμβλυνση των αρνητικών στερεότυπων.

 

Ενέργειες

 

  1. Εισαγωγή των παιδιών στο θέμα και διανομή του παραμυθιού                                                                                     « Τα όνειρα του Γιούρι » του Α. Καρακίτσιου

 

  1. Διαγωνισμός έκθεσης με σχετικό θέμα

 

  1. Διαγωνισμός ζωγραφικής με σχετικό θέμα

 

  1. Έκδοση λευκώματος με τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις και εικονογράφηση του με τις πιο ωραίες ζωγραφιές

 

  1. Συλλογή λαϊκών παραμυθιών και μύθων από διάφορους τόπους με βάση τις διηγήσεις των γονιών - συγγενών των μαθητών και έκδοση ανθολόγιου.

 

  1. Πραγματοποίηση Ημερίδας Παιδικής Λογοτεχνίας

 

 

Ενέργεια 1

Εισαγωγή στο θέμα – Διανομή παραμυθιού

 


Δραστηριότητες

                                                                                                .

·        Συζήτηση - εισαγωγή για την ανάδειξη των κοινών μεταναστευτικών βιωμάτων των οικογενειών των παιδιών.

(Από την προηγούμενη μέρα έχει ζητηθεί από το/η δάσκαλο/α να φτιάξει κάθε μαθητής/τρία το οικογενειακό του/ης «δέντρο» σημειώνοντας και τον τόπο προέλευσης των μελών της οικογένειας του/ης. Γίνεται γνωριμία με τα παιδιά και καθώς οι μαθητές/τριες συστήνονται, αναφέρουν και την καταγωγή τους, π,χ. Πόντος, Μικρά Ασία, κ.τ.λ.. Παράλληλα θα σημειώνουμε σε ήδη αναρτημένο χάρτη τις περιοχές προέλευσης των μαθητών/τριών της τάξης).

 

·        Ολιγόλεπτη συζήτηση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες και οι οικογένειες τους, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια της μετεγκατάστασης τους στο νέο τόπο.

 

·        Διανομή του παραμυθιού 'Τα όνειρα του Γιούρι" του Α. Καρακίτσιου στους μαθητές.

 

·        Εισαγωγή στο γενικό περιεχόμενο του παραμυθιού και ανάγνωση αποσπάσματος (σελ. 10 - 20, η "υποδοχή" του Γιούρι στο σχολείο).

 

·        Νοηματική επεξεργασία μέσα από ερωτήσεις.

 

·        Δραματοποίηση της ενότητας από τους μαθητές (αυτοσχέδια).

 

·        Συζήτηση σε θέματα αλληλοαποδοχής και επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών από οικογένειες ντόπιων ή μεταναστών.

(εντοπισμός του προβλήματος, αναφορά παρόμοιων .εμπειριών - συνειδητοποίηση της έκτασης του, προτάσεις για την αντιμετώπιση του σε μαθητικό επίπεδο).

 

Ενέργεια 2

Διαγωνισμός έκθεσης με σχετικό θέμα




Δραστηριότητες

 

·        Μετά από την παρουσίαση του βιβλίου και τη συζήτηση (ενέργεια 1) ενημερώνουμε τα παιδιά για το διαγωνισμό - έκδοση και τα προτρέπουμε να γράψουν μια έκθεση με θέμα:

v     Ένας νέος συμμαθητής στην τάξη μας ή

v     Ο καινούργιος μου φίλος από την ( Γεωργία, Ρωσία, Β. Ήπειρο, Πόντο, Αλβανία ….) ή

v     Πώς φαντάζομαι ένα σχολείο φιλικό για όλους

Στην περίπτωση που η δραστηριότητα πραγματοποιηθεί στο σχολείο, η συγκέντρωση των γραπτών γίνεται από την ομάδα εργασίας. Στην περίπτωση της εργασίας των μαθητών στο σπίτι, τη συγκέντρωση των γραπτών αναλαμβάνει ο δάσκαλος της τάξης μετά από συνεννόηση.

 

·        Η βράβευση των εκθέσεων θα γίνει στο πλαίσιο της Ημερίδας Παιδικής Λογοτεχνίας. Το βραβείο θα είναι

 

 

 

 

 

 

 

Ενέργεια 3

Διαγωνισμός ζωγραφικής με σχετικό θέμα

 

Δραστηριότητες

 

·        Μετά από την παρουσίαση του βιβλίου και τη συζήτηση (ενέργεια 1) ενημερώνουμε τα παιδιά για το διαγωνισμό-έκδοση και τα προτρέπουμε να ζωγραφίσουν μια εικόνα με θέμα:

« Όλοι διαφορετικοί - όλοι ίσοι »

ή « Πώς φαντάζομαι ένα σχολείο φιλικό για όλους ».

Στην περίπτωση που η δραστηριότητα δεν θα πραγματοποιηθεί στο σχολείο, απαιτείται η συνεργασία με τους δασκάλους ώστε να παροτρύνουν - υπενθυμίσουν τα παιδιά για την εκδήλωση και να «εξασφαλιστεί» η συμμετοχή τους.

 

·        Η βράβευση των εικόνων θα γίνει στο πλαίσιο της Ημερίδας Παιδικής Λογοτεχνίας. Το βραβείο θα είναι …………………….

 

 

Ενέργεια 4

Έκδοση λευκώματος με τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις και εικονογράφηση του με τις πιο ωραίες ζωγραφιές

 

Δραστηριότητες

 

·        Μετά την πραγματοποίηση των ενεργειών 2 και 3,   οι  εκπαιδευτικοί της ομάδας εργασίας θα αξιολογήσουν τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις και ζωγραφιές και θα εκδοθεί σχετικό λεύκωμα.

 

·        Το λεύκωμα θα παρουσιαστεί στην Ημερίδα της Παιδικής Λογοτεχνίας και θα διανεμηθεί στους μαθητές των σχολείων και τους ενδιαφερόμενους φορείς.

 

 

Ενέργεια 5

Ανθολόγιο με λαϊκά παραμύθια και μύθους από διάφορους τόπους

 

Δραστηριότητες

 

·        Μετά την πραγματοποίηση της ενέργειας 1, οι εκπαιδευτικοί της ομάδας εργασίας παρουσιάζουν στα παιδιά βιβλία με συλλογές παραμυθιών, λαϊκών διηγήσεων και μύθων από χώρες όλου του κόσμου και κυρίως από τις περιοχές που αφορούν στην προέλευση των μαθητών.

 

·        Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και επεξεργάζονται το υλικό. Κάθε ομάδα επιλέγει τι της έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και το παρουσιάζει στις υπόλοιπες (αναδιήγηση του παραμυθιού - μύθου,   παρουσίαση εικόνων).

 

·        Παρότρυνση των παιδιών να δημιουργήσουμε ένα ανθολόγιο που να περιέχει ιστορίες, θρύλους, μύθους της λαϊκής παράδοσης από τους  ποικίλους  τόπους προέλευσης των μαθητών. Θα δοθεί έμφαση ότι με την ποικιλία των πολιτιστικών αγαθών των διαφόρων λαών που θα συλλεχθούν καθρεφτίζεται η δυναμική συμβολή των μεταναστών στην πολιτιστική ανάπτυξη μιας περιοχής.

 

·        Η γραφή των ιστοριών θα γίνει στο σπίτι μετά από «συνέντευξη» που θα πάρουν τα παιδιά από τους γονείς τους ή άλλα συγγενικά πρόσωπα. Ο οδηγός συνέντευξης που θα χρησιμοποιήσουν τα παιδιά θα δοθούν από το σχολείο και θα περιέχει ερωτήσεις όπως:

Ø      Θυμάσαι μαμά/ μπαμπά / γιαγιά /…………/ μια παλιά ιστορία ή μύθο;

Ø      Σε ποια περιοχή λεγόταν αυτός ο μύθος; Από πού και πότε μπορεί να ξεκίνησε; Μπορείς να μου τον διηγηθείς;

 

 

·        Το ανθολόγιο θα παρουσιαστεί στην Ημερίδα της Παιδικής Λογοτεχνίας και θα διανεμηθεί στους μαθητές των σχολείων και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Αρκετές από τις ιστορίες των παιδιών θα βραβευτούν με τιμητικούς τίτλους όπως π.χ. απρόσμενου τέλους, πρωτοτυπίας, ενδιαφέρουσας πλοκής, αγαπημένων χαρακτήρων - ηρώων.

 

Ενέργεια 6

Πραγματοποίηση Ημερίδας Παιδικής Λογοτεχνίας

 

Δραστηριότητες

 

·        Παρουσίαση των εργασιών των παιδιών και των εκδόσεων

·        Βράβευση των μαθητών που συμμετείχαν

·        Διαλέξεις από παιδικούς λογοτέχνες

 

 

Το βιβλίο « Τα όνειρα του Γιούρι » επιμελήθηκε η ομάδα παιδικής λογοτεχνίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Α.Π.Θ. και ιδιαίτερα ο

Επ. Καθηγητής Ανδρέας Α. Καρακίτσιος.

Την εικονογράφηση έκανε η Ανθή Σαμαρτζίδου

 

Πίσω