Δράσεις στο Σχολείο
Σειρά δράσεων και παρεμβάσεων πραγματοποιήθηκαν στην τελευταία φάση του Προγράμματος με απώτερο στόχο την ομαλή ένταξη των αλλόγλωσσων μαθητών αλλά και την ενίσχυση των γηγενών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και σε σχολεία με υψηλό αριθμό παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών, χωρίς να αποκλείονται σχολεία με χαμηλό ποσοστό μαθητών, με στόχο την έγκαιρη αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών ή και προβλημάτων. Η γεωγραφική κατανομή κάλυπτε το σύνολο της χώρας με έμφαση στις περιοχές εκπαιδευτικής προτεραιότητας στις οποίες παρατηρούνται υψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας και διαρροής. Οι σχολικές μονάδες επιλέχθηκαν με βάση τη γεωγραφική κατανομή και τις ανάγκες που εκδηλώθηκαν ανά περιφέρεια. Από τα στοιχεία που είχε το Πρόγραμμα στη διάθεσή του, από την έρευνα του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (Ι.Π.Ο.Δ.Ε.), φαίνεται καθαρά ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών είναι συγκεντρωμένος στα μεγάλα αστικά κέντρα και ιδιαίτερα στην Αττική.
Στην τελευταία φάση του Προγράμματος παρατηρείται διπλασιασμός του αριθμού των ωφελούμενων μαθητών και εκπαιδευτικών και πενταπλασιασμός των σχολικών μονάδων κατά τις οποίες πραγματοποιήθηκαν παρεμβάσεις. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι έχει επιτευχθεί κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερων σχολικών μονάδων και περιοχών, αφού τέτοιες παρεμβάσεις είναι απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή των σχολικών προγραμμάτων.
Για την επίτευξη των στόχων του Προγράμματος, αρχικά πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε σχολεία που συγκεντρώνουν υψηλό ποσοστό παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών, με στόχο τη διερεύνηση των σχετικών προβλημάτων και την καταγραφή των αναγκών τους. Χρησιμοποιήθηκαν ειδικά διαμορφωμένα ερωτηματολόγια, τα οποία συμπληρώθηκαν από τους εκπαιδευτικούς και στη συνέχεια αξιοποιήθηκαν, ώστε να οδηγήσουν σε τεκμηριωμένες διαπιστώσεις και συμπεράσματα σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στα σχολεία.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις, κατά προτίμηση, ωρομίσθιων εκπαιδευτικών (προσελήφθησαν 700 εκπ/κοί για το σχολικό έτος 2006-2007, σε σχολεία με υψηλά ποσοστά παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών) για τη διδασκαλία της ελληνικής και τη συγκρότηση άλλων τμημάτων παροχής μαθησιακής βοήθειας. Ο συνολικός αριθμός των συνεργατών ανέρχεται στους 870.
Επίσης, διανεμήθηκε πειραματικό εκπαιδευτικό υλικό σε τάξεις που δημιουργήθηκαν ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε σχολικής μονάδας. Συνεχίστηκαν οι πιλοτικές παρεμβάσεις με στόχο την ένταξη των αλλοδαπών παιδιών στην ομάδα, την καλλιέργεια διαπολιτισμικής συνείδησης και την προετοιμασία των μαθητών για ομαλή ένταξη, οι οποίες κινήθηκαν σε γενικές γραμμές σε τρεις άξονες: σχολικές μονάδες, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων και στελεχών της εκπαίδευσης και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της πιλοτικής παρέμβασης του προγράμματος. Λειτούργησαν τάξεις υποδοχής, φροντιστηριακά τμήματα, τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας, παράλληλα τμήματα, τμήματα στήριξης, τάξεις μελέτης, απογευματινά τμήματα ενίσχυσης, τμήματα με συνεργατική διδασκαλία.
Οι παρεμβάσεις επικεντρώθηκαν σε σχολεία με αλλόγλωσσο μαθητικό πληθυσμό άνω του 20% (σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά) σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, όμως, εκτιμάται ότι στο άμεσο μέλλον πρέπει οι παρεμβάσεις αυτές να επεκταθούν και σε σχολεία με ποσοστό κάτω του 20%. Αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθεί κατά τα επόμενα σχολικά έτη η πρόσληψη τουλάχιστον διπλάσιου αριθμού ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Ο ακριβής αριθμός προτείνεται να προσδιοριστεί ύστερα από νεότερη χαρτογράφηση της σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού όλων των σχολείων των εν λόγω περιοχών. Επίσης, θα ήταν σκόπιμο να θεωρηθεί απαραίτητη η απασχόληση ενός εκπαιδευτικού ανά νομό ως συνδέσμου. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν μια σειρά δραστηριοτήτων, οι οποίες κινήθηκαν στο πλαίσιο συγκεκριμένων πεδίων δράσεων.