Γενικός Σκοπός – Ειδικοί Στόχοι
Ο γενικός σκοπός του Προγράμματος «Ένταξη παιδιών Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια Εκπαίδευση» είναι η δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που διασφαλίζουν σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση, σε μια κοινωνία της οποίας ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας γίνεται όλο και πιο έντονος.
Στους ειδικούς στόχους περιλαμβάνονται:
1) Η ανάπτυξη και εφαρμογή συντονισμένων μέτρων «παρέμβασης» που προωθούν την ομαλή ένταξη των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα:
Ø Κλιμακούμενη γλωσσική και μαθησιακή υποστήριξη με έναν πρώτο κύκλο για την εντατική διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε αρχάριους μαθητές και ένα δεύτερο κύκλο για την υποστήριξη των μαθητών που ήδη παρακολουθούν τα μαθήματα της ηλικιακής τάξης,
Ø Ψυχοκοινωνική υποστήριξη μαθητών,
Ø Ανάπτυξη δικτύων για την προώθηση των σχέσεων ανάμεσα στο σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα,
2) Προτάσεις για τη δημιουργία και ενσωμάτωση στο εκπαιδευτικό σύστημα θεσμών, οι οποίοι διασφαλίζουν μια ποιοτική και αποτελεσματική εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών, όπως
Ø Καθιέρωση συμμετοχής αλλοδαπών γονέων στα σχολικά όργανα,
Ø Εισαγωγή της διδακτικής της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στο επίπεδο των προπτυχιακών σπουδών των Α.Ε.Ι.
3) Η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων αναφορικά με τις αρχές που πρέπει να διέπουν μια πολυπολιτισμική κοινωνία, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης σε θέματα σχετικά με τις θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της διαπολιτισμικής προσέγγισης στο εκπαιδευτικό έργο, σε:
Ø Εισαγωγικές επιμορφώσεις
Ø Επιμορφώσεις που αφορούν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένες γνωστικές περιοχές
Ø Μαθήματα για την ενίσχυση της γλωσσομάθειας των αλλοδαπών γονέων
Ø Κοινές δραστηριότητες γηγενών και αλλοδαπών γονέων
Ø Υποστήριξη των μορφωτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσουν Αλλοδαποί και Παλιννοστούντες.
4) Η εφαρμογή του διδακτικού, εποπτικού και επιμορφωτικού υλικού που έχει ήδη παραχθεί και η αναθεώρησή του καθώς και η ανάπτυξη νέου, όπου οι καταστάσεις το υπαγορεύσουν, καθώς και η εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων που διευρύνουν τις δυνατότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
5) Η ανάπτυξη της αναγκαίας υποδομής για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων, όπως
Ø Δίκτυα επικοινωνίας μεταξύ των σχολείων,
Ø Δίκτυο παρακολούθησης, ελέγχου και αξιολόγησης του παραγόμενου σε κάθε σχολείο εκπαιδευτικού προϊόντος
6) Η διαμόρφωση ενός πλαισίου εκπαιδευτικής πολιτικής για την εισαγωγή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης που θα αποτελέσει τη βάση για τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.