ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ

ΑΙΤΗΜΑΤΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥΣ

ΜΕ ΤΟ ΙΠΟΔΕ ΣΤΙΣ 12/10/2004 ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Α. Τάξεις Υποδοχής

Η λειτουργία των τάξεων υποδοχής είναι ανάγκη να συνεχιστεί, γιατί τα αποτελέσματά τους είναι απολύτως θετικά και άμεσα ορατά στην επίδοση των μαθητών και τη γρήγορη ένταξή τους στην κανονική διδακτική πορεία.

Όμως, η σωστή λειτουργία των Τ.Υ. συνοδεύεται από μια σειρά πρακτικών θεμάτων για τα οποία πρέπει να ληφθεί μέριμνα. Αυτά είναι τα εξής:

  1. Πρόβλημα ζωτικών χώρων (6ο  Δημ. Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού, 6/θέσιο Θεσ/νίκης).
  2. Έγκαιρη στελέχωση με έμπειρους και επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς που έχουν οργανική θέση στις Τ.Υ.
  3. Να είναι δυνατή η λειτουργία Τ.Υ. με αριθμό μαθητών μικρότερου του προβλεπόμενου.
  4. Διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των μαθητών , ώστε η επικρατούσα εκπαιδευτική αντίληψη να μην είναι αφομοιωτική. 

 

Β. Αναλυτικό Πρόγραμμα & Διδακτέα Ύλη

Το παρόν αναλυτικό πρόγραμμα αφενός στερείται διαπολιτισμικής προσέγγισης, αφετέρου δεν είναι προσαρμοσμένο στις μαθησιακές ανάγκες των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών. Αναγκαία βήματα θα ήταν τα εξής:

  1. Στο υπάρχον Αναλυτικό Πρόγραμμα καλό θα ήταν να αυξηθούν οι ώρες στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά. Αυτό είναι δυνατό, καθώς μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση αντικείμενα όπως η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, η Αγωγή και η Γεωγραφία διδάσκονται καθημερινά μέσα από το μάθημα της Γλώσσας.
  2. Να διαμορφωθεί ένα νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα μέσα στο οποίο να διαχέεται η διαπολιτισμική εκπαίδευση. Προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε:
  3. Να διαμορφωθεί ένα εναλλακτικό πρότυπο οργάνωσης του Αναλυτικού Προγράμματος που να επιτρέπει στο κάθε σχολείο να κάνει παρεμβάσεις ανάλογα με τις γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του μαθητικού του πληθυσμού.

 

Γ. Διδακτικό υλικό

1.      Γενική διαπίστωση είναι ότι χρειάζεται ανανέωση όλων των διδακτικών εγχειριδίων, ώστε αυτά να αποκτήσουν διαπολιτισμικό χαρακτήρα.

2.      Ειδικά για τα διδακτικά εγχειρίδια που απευθύνονται σε μη γηγενείς μαθητές σημειώνονται τα εξής:

·         Το διδακτικό υλικό του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής (ΚΕ. Δ. Α.) κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητικό και αποτελεσματικό, αν και δεν βοηθά πάντα τη σύνδεση με τη διδασκαλία στην κανονική τάξη. Θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερα αντίτυπα που να μπορούν να τα προμηθευτούν και άλλα σχολεία εκτός από τα Διαπολιτισμικά. 

·         Τα βιβλία είναι ξένα προς την πολιτιστική κληρονομιά των τσιγγανοπαίδων.

3.      Δεν υπάρχει εκπαιδευτικό λογισμικό που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

 

 

Δ. Διδακτικό προσωπικό

1.      Είναι επιτακτική η ανάγκη για διαρκή ή όσο το δυνατόν συχνότερη ενδοσχολική επιμόρφωση ειδικά σε θέματα διδασκαλίας των ελληνικών ως ξένης γλώσσας.

2.      Είναι αναγκαία η ενίσχυση των δημοτικών σχολείων με πρόσθετες ειδικότητες για:

·         Τους Η/Υ

·         Τις ειδικότητες Μουσικής & Τεχνικών, Αισθητικής και Θεατρικής Αγωγής, γιατί δρουν θεραπευτικά στα παιδιά

·         Κοινωνικός παιδαγωγός

3.      Προτείνεται η κατάργηση της διάταξης (Π.Δ./ 2002) που προβλέπει ότι η ξένη γλώσσα πρέπει να είναι το μοναδικό προσόν για το διορισμό διευθυντή, καθώς έτσι αποκλείονται άνθρωποι που έχουν μεγάλη εμπειρία στη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

 

Ε. Πρόσθετα θέματα καλής λειτουργίας των Δημοτικών Σχολείων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

1.      Συγκρότηση δικτύου πληροφοριών και επικοινωνίας των σχολείων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (π.χ. οργάνωση ετήσιου συνεδρίου).

2.      Μείωση διδακτικού ωραρίου και για δασκάλους και για τους διευθυντές, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις πρόσθετες ανάγκες των μαθητών τους.

3.      Οικονομική ενίσχυση. Προτεινόμενες λύσεις είναι οι εξής:

·        Επίδομα (κατ’ αναλογία με ρυθμίσεις που ισχύουν για τα μειονοτικά σχολεία)

·        Τα σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης να επιλέγονται κατά προτεραιότητα για τη συμμετοχή τους σε ερευνητικά εκπαιδευτικά προγράμματα.

4.      Εφαρμογή της απόφασης για το διορισμό Σχολικού  Συμβούλου ειδικού για τα σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.

5.      Συνέχιση του προγράμματος «Εκπαίδευση Αλλοδαπών & Παλιννοστούντων μαθητών».

 

Ειδικότερο αίτημα:

 

Πίσω