ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΕ ΕΝΤΟΝΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

 

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

 

Αν μια παράσταση έχει για στόχο της αυτούς που την παρακολουθούν, δηλαδή το κοινό, οι θεατρικές δραστηριότητες στο σχολείο έχουν πρώτιστο δραστηριότητες είναι που δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τον εαυτό τους ταυτόχρονα σαν αφετηρία και σαν αντικείμενο μελέτης.

Ως 'δραστηριότητες' χρησιμοποιούν τη διαφορετικότητα, την έμφυτη ικανότητα των παιδιών για μιμική, το λόγο και την κίνηση, τη μνήμη και τη φαντασία. Είναι δε 'θεατρικές' αφού καταφέρνουν και εγείρουν το εν­διαφέρον μέσα από τις συναρπαστικές και συνήθως απρόβλεπτες κατα­στάσεις που προκαλούνται όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι συνα­ντιούνται.

Στις σημειώσεις που ακολουθούν το θέατρο στο σχολείο αντιμετωπίζεται περισσότερο ως μέσο επίτευξης εκπαιδευτικών στόχων και λιγότερο ως αποτέλεσμα. Έγινε προσπάθεια να συμπεριληφθούν δραστηριότητες που, χωρίς να αγνοούν την διαδικασία μιας παράστασης, αποτελούν χρήσιμα ερ­γαλεία διδασκαλίας για εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων. Ιδιαίτερη προσπάθεια έγινε για τεχνικές χρήσιμες σε διαδικασίες εκμάθησης της γλώσ­σας και αρμονικής ανάπτυξης μιας ομάδας.

Βέβαια το θέατρο έχει από μόνο του ένα γνωστικό περιεχόμενο που μπορεί και πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο μάθησης. Για να είναι λοι­πόν το εργαλείο αυτό πραγματικά χρήσιμο και λειτουργικό, είναι απα­ραίτητες κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις τόσο της τεχνικής όσο και της θε­ωρίας του θεάτρου. Έτσι, πολλά από τα παιχνίδια που ακολουθούν είναι χρήσιμα και για την εκγύμναση του νέου ηθοποιού. Για παράδειγμα, η άσκηση 'παίζοντας το στόχο με ρήματα' στην ενότητα των αυτοσχεδια­σμών είναι χρήσιμη τόσο στη γλώσσα όσο και στην υποκριτική. Τα « παιχνίδια επικοινωνίας » είναι το ίδιο απαραίτητα στις πρόβες μιας παρά­στασης όσο και σε ένα σχολικό περιβάλλον με έντονο διαπολιτισμικό χα­ρακτήρα. Συνεπώς, η κατηγοριοποίηση των παιχνιδιών, των αυτοσχεδια­σμών και των άλλων δραστηριοτήτων είναι υποκειμενική και σε καμία πε­ρίπτωση δεσμευτική. Ως αποτέλεσμα δε προσωπικών εμπειριών σε ένα τό­σο πρακτικό μέσο όπως το θέατρο, μόνο ενδεικτικά προτείνεται η χρήση τους.

Κάθε εμψυχωτής ξέρει ότι οι ομάδες έχουν τη δική τους ενέργεια, δυνα­μική και διαδρομή. Παρ' όλα αυτά για ένα θεατρικό εργαστήρι η κλασσική πορεία:

 

Ζέσταμα -παιγνίδια - μικρές δραστηριότητες -

- Κύρια Δραστηριότητα - Κλείσιμο με ομαδικό παιγνίδι ή χαλάρωση,

χωρίς να είναι μονόδρομος, βοηθάει και είναι πάντα χρήσιμη.

 

Αυτές λοιπόν οι σημειώσεις είναι μια μικρή 'τράπεζα' πρακτικών πληρο­φοριών, μέρος μιας πολύ μεγαλύτερης, της οποίας το όρια ούτε που ξέρου­με. Αυτή η μεγαλύτερη τράπεζα, περιέχει τις τεχνικές, τα παιγνίδια και τις ασκήσεις με τις παραλλαγές τους, όπως αυτά συναντιούνται σε διαφορετι­κούς πολιτισμούς, χώρες, εποχές και σκηνοθέτες.

Σ' όλο τον κόσμο, οι δάσκαλοι θεάτρου και εμψυχωτές ομάδων προσαρμόζουν και αναπτύσσουν τις ασκήσεις ανάλογα με την ομάδα και το στόχο που έχουν. Πάντα όμως στη βάση κάθε θεατρικής δραστηριότητας βάζουν το παιχνίδι και την ευχαρίστηση. Το 'κυνήγι με το μαντήλι, ‘τα ακούνητα στρατιωτάκια’ και τα άλλα παιχνίδια των παιδικών χρόνων μας παίζονται το ίδιο στις δραματικές σχολές, στις γειτονιές της Αμερικής και στις φυλές της Ταϊλάνδης. Δύσκολα λοιπόν μπορεί κανείς να ισχυριστεί πνευματική ιδιο­κτησία.

 

 

Συνεπώς οι ‘αναλήψεις’ είναι δωρεάν και ‘ νέες καταθέσεις’ επιβάλλο­νται!

 

 

 

 

Ευρετήριο δραστηριοτήτων

 

παιχνίδια γνωριμίας

Το χεράκι, σας παρακαλώ!

Τ' ονοματάκι σας;                                                                              

Βρες τη θέση σου                                                                              

Ό,τι μας ενώνει!                                                                                

Είμαστε ίδιοι-είμαστε διαφορετικοί.                                                 

Τα γούστα μου                                                                                   

Όσα θα' θελα να μάθω                                                                      

Η καλή σου η κουβέντα!                                                                   

Παιδικές αναμνήσεις

παιχνίδια επικοινωνίας

Με μια καρέκλα λιγότερο!

Μήλα - Αχλάδια - Μπανάνες – Φρουτοσαλάτα

Όλοι όσοι...

Με τα μάτια

Και λίγο παραπάνω!

Παρατηρώ και θυμούμαι

Ο καθρέφτης

Οι μπάλες του τένις

Κλείστε τις τρύπες

Όλοι μαζί ή ένας ένας

παιχνίδια εμπιστοσύνης-συνεργασίας

Σωτηρία στην αγκάλη σου

Πιάσ' τον, πέφτει!

Οδήγησε τον Τυφλό

Βρες το ταίρι σου

Όλοι ν' αντιγράψουμε τον…

Εμπρός όλοι να…

Κάτσε στα γόνατα μου

Βρίσκοντας τους ρυθμούς μας!

Χτυπηματάκια χέρια - πόδια

Ομαδικό μέτρημα

Ο τροχός με τα χέρια

Στείλε ένα 'κλαπ' ολόγυρα!

Στείλε έναν 'ζουμμμ' ολόγυρα!

δυναμικές εικόνες

Στοπ καρέ!

Στο εργαστήρι του Γλύπτη

Σύνθεση με Αγάλματα

Και γράμματα και σώματα

Στρατιωτάκια ακούνητα

αυτοσχεδιασμοί - παιχνίδια ρόλων

Η αξία της συνεργασίας

Το παιχνίδι με το Όχι και το Ναι

Άκουσε και πες το

Από θέση ισχύος - Παίζοντας με το status

Είσοδος σε δωμάτιο

Διάλογοι, με status

Το στενό πεζοδρόμιο

Ο στόχος του ηθοποιού

Πρωινό για τρεις

Πρόσθεσε τη δράση

Λίγο πριν, λίγο μετά

Παίζοντας τον στόχο με ρήματα                                                    

Μια στιγμή έντασης                                                                      

Αντίγραψε - Ανάπτυξε                                                                       

Μια μικρή κίνηση                                                                          

Που πάει το πιάνο; (Σκυταλοδρομία κινήσεων)                            

Τι κάνεις;                                                                                       

Ο Δάσκαλος & ο Μαθητής                                                           

Αντίγραψε - προχώρησε - άλλαξε. Με αφορμή μια φωτογραφία 

Φτιάξε έναν τύπο                                                                               

Παίζοντας με τις λέξεις                                                                 

Ό,τι έρθει στο μυαλό                                                                     

Μέχρι να πεις τη λέξη μου                                                           

Αγώνας δρόμου για μια φράση                                                   

Παίζοντας με ακρωνύμια                                                             

Συνομιλία με τα γράμματα της Αλφαβήτου                                  

Φτιάχνοντας μια ομαδική ιστορία                                                  

Με ένα Ρήμα - Ουσιαστικό - Επίθετο                                           

Ρητά και λαϊκές σοφίες                                                                 

Η συνέχεια της αρχής                                                                    

Το τέλος μιας ιστορίας                                                                  

Με έμπνευση τη μουσική                                                                 

Ένα ποίημα                                                                                    

Διασκεύασε το                                                                               

Παιχνίδια Ρόλων                                                                                

Αντιπαράθεση απόψεων                                                                

Πρωταγωνιστής - Ανταγωνιστής                                                 

Τσακωμός στην αυλή                                                                  

Οι αντίπαλοι                                                                                 

Ποιον διαλέγεις;

συνθέτες δραστηριότητες

Μια ιστορία με κολλημένους                                                            

Συγγραφείς - Ηθοποιοί - Σκηνοθέτες                                                

Ζωντανεύοντας μια λεζάντα                                                              

Αφήγηση - Αυτοσχεδιασμός - Εικονογράφηση                                

Παράγοντας λόγο                                                                             

Πες το στον Τυφλό                                                                      

Στην Αίθουσα Τύπου

5 λεπτά διάσημος!

Σε τρίτο πρόσωπο

Τα πειστήρια του εγκλήματος

Ο ταλαιπωρημένος Ταξιδιώτης στο ξενοδοχείο

Φαντασία – Δημιουργικότητα

Το παπούτσι για όλες τις δουλειές

Το έμβλημα

Το αγαπημένο μου αντικείμενο

Το αντικείμενο, η πράξη και ο τύπος

Τα άγνωστα πρόσωπα

Τι έχουμε κοινό!

Η μηχανή του μέλλοντος

Θα ήθελα να μάθω πώς....

Η Πρώτη Επαφή

Το Κέντρο Πληροφοριών

Στο Γραφείο Ευρέσεως Εργασίας / στο Ταμείο Ανεργίας κ.λ.π.

 

θεατρική σύνθεση

Σελίδα

4

4

4

4

4

4

4-5

5

5

 

5

5

5

5

6

6

6

6

6

6

 

7

7

7

7

7

7

7

7

7-8

8

8

8

8

 

8

8

9

9

9

9

10

10

10

10

10

10

10

11

11

11

11

11

11

12

12

12

12

12

12

13

13

13

13

13

14

14

14

14

14

14

14

14

14

15

15

15

15

15

16

16

16

16

17

17

17

18

18

18

18

18-19

19

19

19

19

19

19

20

20

20

20

20

20

21

21

 

21

 

 

Παιχνίδια γνωριμίας

 

Όπως με τα περισσότερα παιχνίδια, οι ασκήσεις αυτές πετυχαίνουν ένα ασφαλές και θετικό κλίμα, κινητοποίηση και συγκέντρωση της προσοχής, και βοηθούν να μείνει μακριά το άγχος και η ένταση της ημέρας.

 

Το χεράκι, σας παρακαλώ!

§         Όλοι περπατούν χαλαρά στο δωμάτιο χωρίς να μιλούν. Με μια μικρή κίνηση του κεφαλιού σφίγγουν το χέρι όποιου συναντούν. Προσπα­θούν να έχουν μάλλον ανέκφραστο πρόσωπο.

§         Συνεχίζουν το παραπόνου προσθέτοντας το όνομα τους.

§         Όλοι περπατούν στο χώρο. σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου λέγοντας το όνομα τους. Έπειτα, κρατώντας το δεξί σφιγμένο, σφίγγουν το αρι­στερό χέρι. κάποιου άλλου, λέγοντας πάλι το όνομα τους. Κατόπιν, με το αριστερό χέρι σφιγμένο τώρα. αναζητούν να σφίξουν το δεξί χέρι κάποιον άλλου (λέγοντας πάντα το όνομα τους) κ.ο.κ.. Δηλαδή τα χέ­ρια μένουν δεμένα μέχρι να βρεθεί κάποιο άλλο ελεύθερο. Συνήθως όλοι καταλήγουν σε ένα διασκεδαστικό κουβάρι!

 

Τ' ονοματάκι σας;

Η Ομάδα είναι σε κύκλο.

§         Όλοι λένε τα ονόματα τους. Επειδή την πρώτη φορά συνήθως τα ονό­ματα 'τρέχουν' γρήγορα, ο εμψυχωτής ζητάει αργή και καθαρή επανά­ληψη, όπου το όνομα παρομοιάζεται με πέτρα, που πέφτει στη λίμνη και δημιουργεί ομόκεντρους κύκλους. Το επόμενο παιδί θα πει το όνο­μα του μόνο όταν οι κύκλοι 'φτάσουν' σ'αυτό.

§         Ο καθένας λέει το όνομα του διπλανό του. με μια μεγάλη κίνηση, σαν να τον παρουσιάζει.

§         Ο καθένας με τη σειρά λέει το όνομα του. συνοδεύοντας το ταυτόχρο­να με μια κίνηση.
Όλοι οφείλουν να επαναλάβουν ομαδικά το όνομα που ακούστηκε και την κίνηση που έγινε.
Με τη σειρά θα συστηθούν όλοι, προτάσσοντας ένα επίθετο που αρχίζει με το ίδιο γράμμα όπως και το όνομά τους π.χ.
Γοητευτικός Γιώργος, Έξυπνη Ελένη, κ.λ.π. Οι υπόλοιποι επαναλαμβάνουν ομαδικά.

§         Ο Α προχωρά προς τον Β κοιτάζοντας τον στα μάτια. Στα μισά της διαδρομής φωνάζει το όνομα κάποιου άλλου Γ. Ο Β οφείλει να ξεκι­νήσει προς τον Γ και να φωνάξει το όνομα ενός Δ κ.ο.κ.

 

Βρες τη θέση σου!

Όλοι μπαίνουν σε μια γραμμή με βάση κάποιο κριτήριο, π.χ. κατά σειρά ύψους η σύμφωνα με το χρώμα μαλλιών (π.χ. πιο σκούρα αριστερά), ή σύμφωνα με την ημερομηνία γέννησης κ.λ.π.

§         Η άσκηση πρέπει- να γίνεται γρήγορα. Κάθε φορά ένα διαφορετικό παι­δί να φωνάζει πώς και που θα γίνει η ταξινόμηση.

 

Ό,τι μας ενώνει!

Κάθε παιδί γράφει σε ένα χαρτί 5 ονόματα από την Ομάδα. Συζητώντας. προσπαθεί να βρει και να γράψει δίπλα σε κάθε όνομα 2 πράγματα που έχει κοινά μ' αυτούς και 1 που διαφωνούν έντονα.

 

Είμαστε ίδιοι-είμαστε διαφορετικοί.

Ο εμψυχωτής ζητάει από όλους να 'βάλουν' στο μυαλό τους δύο άλλους της Ομάδας. Κατόπιν όλοι πρέπει να γράψουν για τον καθένα τους σε ένα χαρτί δυο λόγους που τους μοιάζουν και δύο λόγους που είναι διαφορε­τικοί. Μετά όλοι συζητούν με αυτούς τους δύο για τις ομοιότητες και τις διαφορές.

 

Τα γούστα μου

Όλοι γράφουν σε χαρτί 3 πράγματα που τους αρέσουν πολύ και 3 που δεν τους αρέσουν καθόλου. Κατόπιν ψάχνουν στην Ομάδα να βρουν έναν άλ­λον / άλλη που να μοιράζονται, όσο πιο κοντά γίνεται, τα ίδια γούστα. Δε δείχνουν χαρτιά, αλλά συζητάνε.

 

Όσα θα ‘θελα να μάθω

§               Ο καθένας γράφει σε ένα χαρτί 3-4 ερωτήσεις που θα ήθελε να κάνει στους υπόλοιπους, π.χ. τι μουσική ακούς, ποια είναι η αγαπημένη σου εκπομπή στην τηλεόραση, τι παιχνίδια έπαιζες μικρός στην ιδιαίτερη πατρίδα σου, ποιους ανθρώπους εμπιστεύεσαι, φοβάσαι, τι σε κάνει να νιώθεις ασφάλεια κ.λ.π. Κατόπιν όλοι παίρνουν μια μικρή « συνέντευ­ξη » απ' όλους.

 

 

Η καλή σου η κουβέντα!

§         Ο εμψυχωτής ζητάει από τα παιδιά να παρατηρήσουν για λίγα λεπτά τους άλλους και να σκεφτούν 1-2 θετικά σχόλια γι' αυτούς προσωπι­κά. Κατόπιν να κινηθούν στο χώρο, να χαιρετήσουν τα άτομα και να ανταλλάξουν την “καλή τους κουβέντα “ π.χ. Γεια σου. Ήθελα να σου πω ότι τα πήγες πολύ καλά στο μάθημα / στο μπάσκετ κ.λ.π.

§         Οδηγία: Κρατάμε ένα σχόλιο από τα παραπάνω, συγκεντρωνόμαστε σ' αυτό, απλώνουμε στο χώρο και με ένα σινιάλο αρχίζουμε να λέμε όλοι τη φράση συνοδεύοντας τη και με μια μικρή κίνηση. Η φράση επαναλαμβάνεται συνέχεια, ανεβάζοντας την ένταση κάθε φορά από το επίπεδο 1 μέχρι το επίπεδο 10 (μέγιστο). Ο εμψυχωτής μπορεί να 'παγώσει' τη διαδικασία και να ρωτήσει κάποιον σε ποιο επίπεδο νο­μίζει ότι είναι. Κατόπιν η ίδια άσκηση δοκιμάζεται με τον καθένα ατομικά.  

Άσκηση γενναιοδωρίας και θετικού κλίματος εργασίας. Δευτερευόντως διδάσκει τις ελαφρές διαφοροποιήσεις και τα όρια στην κλί­μακα τον καθενός.

 

Παιδικές αναμνήσεις

Κάθε παιδί γράφει σε ένα χαρτί μία λέξη που του προκαλεί μια παιδι­κή ανάμνηση. Μπορεί να είναι ένα χρώμα, μια μυρουδιά, ένα μέρος, ένας άνθρωπος κ.ά. Τα χαρτιά ανακατεύονται και ξαναμοιράζονται.
Ο καθέ­νας προσπαθεί να ανακαλύψει ποιος μπορεί να είναι ο κάτοχος του χαρ­τιού που κρατάει.
Όταν συμβεί, αυτό, μπορούν να ακολουθήσουν εξηγή­σεις

 

παιχνίδια επικοινωνίας

 

Με μια καρέκλα λιγότερο!

Μήλα - Αχλάδια - Μπανάνες - Φρουτοσαλάτα

Όλοι κάθονται σε καρέκλες στον κύκλο. Στη μέση όρθιος ο εμψυχωτής δί­νει εναλλάξ σε κάθε παιδί το όνομα μήλο η αχλάδι ή μπανάνα. Κατόπιν φωνάζει ένα από τα φρούτα. Όσοι ακούσουν το 'όνομα! τους οφείλουν να σηκωθούν και να αναζητήσουν μια άλλη καρέκλα. Όποιος μείνει ατή μέση συνεχίζει καλώντας ένα άλλο φρούτο. Φωνάζοντας 'Φρουτοσαλάτα' όλοι αλλάζουν.

 

Όλοι όσοι...

Προχωρώντας το παιγνίδι, αυτή/αυτός που είναι στη μέση μπορεί να κα­λέσει 'όλοι όσοι...' προσθέτοντας ένα χαρακτηριστικό, π.χ. "όλοι όσοι ήρ­θαν με λεωφορείο5 ή 'όλοι όσοι λατρεύουν τη Ροκ μουσική'. ή 'όλοι όσοι είναι ερωτευμένοι κ.λ.π.

Προφανώς τα καλέσματα μπορεί να γίνουν πολύ προσωπικά και με χι­ούμορ ώστε να αποκαλυφτούν λεπτομέρειες που  δεν ξέραμε για ανθρώπους που ζουν δίπλα μας.

 

Με τα μάτια

§         Χωρίς να μιλάει χάνεις, οι καθισμένοι αλλάζουν θέση με κάποιον απέ­ναντι, αφού πριν έχει γίνει συνεννόηση με τα μάτια. Σημαντικό είναι να μην κάθονται παραπάνω από μερικά δευτερόλεπτα, να παροτρύνο­νται να παίζουν και να χαίρονται το 'λάθος'.

§         Μετά από μερικές προσπάθειες, ο εμψυχωτής μπορεί να συζητήσει λί­γο με τους παίκτες θέματα όπως 'Πότε γίνεται σωστά η επικοινωνία", 'Πως πρόδωσε κάποιος τη σιωπηλή συμφωνία" κ.λ.π. Παραλλαγή 1: Σε κάθε καρέκλα βρίσκονται δύο παίκτες που οφείλουν να κινηθούν μαζί δεμένοι σαν ένας.
Παραλλαγή 2: Σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού ο κάθε παίχτης να λέει ένα κείμενο ή ένα τραγούδι.

 

 

 

 

 

Και λίγο παραπάνω!

Η Ομάδα περπατάει χαλαρά στο χώρο. Σε λίγο ο εμψυχωτής δίνει οδηγία όλοι να παρατηρούν τα παπούτσια όσων συναντούν. Καθώς η Ομάδα συ­νεχίζει να περπατά, η επόμενη οδηγία είναι τα μάτια να εστιάζουν λίγο πιο πάνω κάθε φορά. π.χ. στις γάμπες, στη μέση, στο στήθος, στο λαιμό, στο σαγόνι κ.λ.π. μέχρι να φτάσουν στα μάτια. Καλό είναι η εστίαση κά­θε φορά να είναι μόλις λίγα εκατοστά πιο πάνω.

Κατάλληλη άσκηση για μια ομάδα που πρωτογνωρίζεται, για σπάσιμο της αμηχανίας κ.λ.π.

 

Παρατηρώ και θυμούμαι

§         Τα παιδιά σε ζεύγη κοιτάζονται για τριάντα δευτερόλεπτα, προσπαθώ­ντας να συγκρατήσουν όσο περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται από τα χαρακτηριστικά, τα ρούχα, τα χρώματα κ.λ.π. του άλλου.

§         Κατόπιν, γυρίζοντας τις πλάτες, καλούνται να περιγράψουν με λεπτο­μέρειες το συμπαίκτη τους. Η υπόλοιπη ομάδα παρακολουθεί.

 

Ο καθρέφτης

Σε ζεύγη, αντικριστά, σε μικρή απόσταση.

                                I.      Οι παίκτες προσπαθούν να φτάσουν σε τέτοιο επίπεδο συνεργασίας ώστε να μη φαίνεται στους απ' έξω ποιος οδηγεί κάθε φορά.

                             II.      Άσκηση επικοινωνίας, παρατηρητικότητας, ρυθμού

 

Οι μπάλες του τένις

 

Κλείστε τις τρύπες

Όλοι περπατούν φροντίζοντας να μην αφήνουν κανένα σημείο της σκη­νής άδειο.

 

Όλοι μαζί ή ένας ένας

§         Όπως παραπάνω, αλλά μόνο ένας μπορεί να είναι σταματημένος κάθε στιγμή.

 

 

 

παιχνίδια εμπιστοσύνης-συνεργασίας

Σωτηρία στην αγκάλη σου!

Ένα παιδί - Κυνηγός- κυνηγάει, τους άλλους. Όποιον ακουμπά γίνεται αυτός Κυνηγός. Ο μόνος τόπος όπου ένα 'Θήραμα' είναι ασφαλές είναι όταν βρίσκεται στην αγκαλιά ενός άλλου. Απαγορεύεται τα θηράματα να μένουν αγκαλιασμένα πάνω από 4 δευτερόλεπτα.

 

Πιάσ' τον, πέφτει!

Σε έναν κλειστό κύκλο είναι κάποιο παιδί στη μέση. Με μάτια κλειστά το παιδί αφήνεται ελαφρά να πέσει προς τα πίσω. Η Ομάδα τον συγκρατεί, τον σπρώχνει απαλά, τον ταλαντεύει.

 

Οδήγησε τον Τυφλό

Σε ζεύγη ο Α οδηγεί τον Β που έχει τα μάτια κλειστά. Ο Α είναι πάντα πί­σω από τον Β και με τα χέρια στη πλάτη τον κινεί απαλά στο δωμάτιο. Μπορεί να αναπτυχθεί μια συμφωνία για τη στροφή δεξιά, αριστερά, το στοπ, κ.λ.π.

 

Βρες το ταίρι σου

Τα παιδιά σε ζεύγη συμφωνούν για ένα κοινό, χαρακτηριστικό ήχο, π.χ. σφύριγμα πουλιού, μελωδία κ.λ.π.. ο οποίος θα είναι ο τρόπος αναγνώ­ρισης τους. Όλοι κλείνουν τα μάτια και απλώνονται στο χώρο. Κατόπιν προσπαθούν με τη βοήθεια του ήχου τους να βοούν το ταίρι τους. Περι­μένουν μέχρι να βρεθούν όλοι.

 

Όλοι ν' αντιγράψουμε τον…

Όλοι μιμούνται το περπάτημα ενός παιδιού. Κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να 'ηγηθεί' δοκιμάζοντας διαφορετικούς τρόπους περπατήματος. Οι υπόλοιποι αντιγράφουν με ακρίβεια.

Προσοχή, το παιδί που θα ακούσει το όνομά του δεν πρέπει να σταμα­τήσει την κίνηση τον για να σκεφτεί τι πρέπει να κάνει.

 

Εμπρός όλοι να..

Κάποιος / κάποια φωνάξει: Εμπρός όλοι να...' προσθέτοντας μία πράξη. Όλοι οι υπόλοιποι φωνάζουν 'Ναι όλοι' και κάνουν αυτό που ζήτησε, μέχρι, κάποιος άλλος να φωνάξει κάποιο άλλο Εμπρός όλοι να … π.χ. Α: Εμπρός όλοι να κάνουμε το αεροπλάνο. Ομάδα :'Ναι όλοι' και κάνουν το αεροπλάνο μέχρι κάποιος να φωνάξει: Εμπρός όλοι να γελάσουμε δυνατά. Ομάδα : "Ναι όλοι' και γελάνε δυνατά κ.ο.κ.

Ο εμψυχωτής να προσέξει τι περιορισμούς βάζει για να αποφύγει, τις υπερβολές. π.χ. Αν η οδηγία είναι : Εμπρός όλοι να αγκαλιάσουμε τον Κώστα' και ο Κώστας δεν επιθυμεί κάτι τέτοιο, μπορεί να απαντήσει,
αμέσως με ένα άλλο Εμπρός όλοι να...' και να στρέψει την ομάδα αλ­λού.

 

Κάτσε στα γόνατα μου

Η ομάδα σε κύκλο τόσο κοντά ώστε να ακουμπούν οι ώμοι. Όλοι κάνουν στροφή δεξιά και μετά ένα μικρό βήμα προς το εσωτερικό του κύκλου. Κατόπιν πιάνουν τον μπροστινό τους από τη μέση και με το σύνθημα του εμψυχωτή όλοι λυγίζουν ταυτόχρονα τα γόνατα, ώστε να κάτσουν στα γό­νατα εκείνου που βρίσκεται πίσω. Όταν πετύχει αυτό -σπάνια με τη προ> τη προσπάθεια- τα. αριστερά χέρια ενώνονται στο κέντρο του κύκλου, οπότε μπορεί να. ακουστεί ένα ομαδικό σύνθημα καθώς όλοι πετάγονται προς τα έξω.

Ωραίος τρόπος για να κλείσει- ένα μάθημα με μια αίσθηση ομαδικότη­τας και εμπιστοσύνης.

 

Βρίσκοντας τους ρυθμούς μας!

Χτυπηματάκια χέρια - πόδια

§         Στον κύκλο συντονίζονται όλοι στον απλό ρυθμό κάποιων χτυπημάτων, π.χ. σε 4 χρόνους: 2 παλαμάκια στα χέρια, 2 χτυπήματα στα πό­δια (χέρια/χέρια/πόδια/πόόια).

§         Ενώ όλη η ομάδα κρατάει σταθερά τον παραπάνω ρυθμό, ένας ξεκινά­ει με το όνομα του στους χρόνους 1 & 2. Συνεχίζει ο διπλανός του. π.χ. Νίκος/ Νίκος/ πόδια/ πόδια/ Πύργος/ Γιώργος/ πόδια/ πόδια/ Ελέ­νη/ Ελένη/ πόδια/ πόδια/ κ.ο.κ.

§         Η ομάδα συνεχίζει το σταθερό ρυθμό και τώρα καθένας οφείλει να λέ­ει στο χρόνο 1 το όνομα του και στο χρόνο 2 το όνομα του διπλανού του ή κάποιου άλλου! π.χ. Νίκος/ Γιώργος/ πόδια/ ποδιά/ Γιώργος/ Μαρία/ ποδιά/ πόδια/ Μαρία/ Ελένη/ πόδια/ πόδια/ κ.ο.κ.

 

§         Όποιος κάνει λάθος κάθεται. Μπορεί να ξαναγυρίσει στο παιχνίδι αν κάποιος καλέσει το όνομα του μέσα στο ρυθμό (και προλάβει να μπει!).

 

Ομαδικό μέτρημα

Η Ομάδα είναι όρθια. Αρχίζει το μέτρημα από το 1 και όλοι οφείλουν να ανεβάζουν την κλίμακα φωνάζοντας έναν μόνο αριθμό. Επειδή μία μόνο φωνή (αριθμός) πρέπει να ακούγεται κάθε φορά. όταν δύο παιδιά συμπέ­σουν, η αρίθμηση αρχίζει από την αρχή. Κάθε παιδί που λέει έναν αριθμό κάθεται για να συνεχίσουν οι υπόλοιποι

Σημαντική άσκηση προσοχής, ομαδικότητας και αυτοελέγχου.

 

Ο τροχός με τα χέρια

Στον κύκλο κάποιος ξεκινά σηκώνοντας ψηλά πάνω από το κεφάλι του το αριστερό του χέρι.
Αμέσως αυτός που βρίσκεται αριστερά του σηκώνει το δεξί του χέρι. Μετά από δευτερόλεπτα το δεξί χέρι του δεύτερου κατε­βαίνει και ταυτόχρονα ανεβαίνει το αριστερό του. Η κίνηση αυτή παρασύρει σε ανάταση το δεξί χέρι του τρίτου ( από αριστερά πάντα ), κ.ο.κ.

    Όταν μαθευτεί το παιχνίδι και οι ανατάσεις γίνονται στην σωστή σει­ρά και· γρήγορα, δημιουργείται η εικόνα ενός τροχού.

Σημαντική άσκηση για την εγρήγορση, τη συνεργασία και το ρυθμό της ομάδας

 

Στείλε ένα 'κλαπ' ολόγυρα!

Προσοχή στην προετοιμασία τον σώματος να δεχθεί και να δώσει.

 

 Στείλε έναν 'ζουμμμ' ολόγυρα!

 

δυναμικές εικόνες

Στοπ καρέ!

 

Στο εργαστήρι του Γλύπτη

Ο Γλύπτης μπορεί να σηκώσει και. δεύτερο παιδί για να συμπληρώ­σει το έργο τον.

Σύνθεση με Αγάλματα

Τα παραπάνω γίνονται χωρίς κανείς να σχολιάζει, να υποδεικνύει ή να εξηγεί τις προθέσεις τον.

Το σημαντικό είναι, ότι όλοι μπορούν να συνεισφέρουν στο χτίσιμο μιας μικρής ιστορίας χωρίς να ξέρουν τι είχε ο προηγούμενος στο μυαλό του.

Εξέλιξη Ι: Η άσκηση αυτή μπορεί να επεκταθεί (ώστε όλα τα μέλη της ομάδας να πάρουν τελικά μέρος στη σύνθεση, φτιάχνοντας πιθανώς μια ιστορία.

Εξέλιξη II: Μια πιο δύσκολη εξέλιξη της άσκησης θα ήταν, από το ση­μείο που ολοκληρώθηκε η εικόνα, να αρχίσουν οι χαρακτήρες να μι­λούν αυτοσχεδιάζοντας με μικρές προφανείς φράσεις, ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται αυτοί και οι διπλανοί χαρακτήρες.

 

Και γράμματα και σώματα

Η Ομάδα χωρίζεται σε μικρότερες ομάδες των 6-7 ατόμων. Η κάθε ομάδα τώρα οφείλει να βρει μια λέξη με τόσα γράμματα όσα και τα μέλη της. Κατόπιν το κάθε παιδί διαλέγει να παρουσιάσει με το σώμα του ένα γράμμα. Τα σώματα μπαίνουν στη σειρά και παρουσιάζονται στους υπό­λοιπους, οι οποίοι προσπαθούν να μαντέψουν τη λέξη.

 

Στρατιωτάκια ακούνητα

 

αυτοσχεδιασμοί - παιχνίδια ρόλων

Ø      Δημιουργεί αντί να ερμηνεύει κάτι δοσμένο.

Ø      Ενδιαφέρεται για τη διαδικασία όσο και για το αποτέλεσμα.

Ø      Ο καθένας μπορεί να είναι ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης.

Ø      Επιτρέπει τη δοκιμή και την αποτυχία.

Ø      Ενισχύει τον αυθορμητισμό.

Ø      Μπορεί να περιλάβει όλη σχεδόν τη θεματολογία και προσαρμόζεται στις
ικανότητες τ«ν συμμετέχοντος.

Ø      Ξεκινάει από το άτομο και όχι από το χαρακτήρα (ρόλο).

Ø      Διαχειρίζεται συμπεριφορές και δεν κοστίζει όσο μια παράσταση

Η αξία της συνεργασίας

 

Το παιχνίδι με το Όχι και το Ναι

Η Ομάδα σε ζεύγη.

Α: Πάμε σινεμά.

Β: Όχι βαριέμαι.

Α: Πάμε για μπάλα.

Β: Όχι πονάει το πόδι μου, κ.ο.κ.

Οι ρόλοι του Α και του Β αντιστρέφονται

π.χ.      

Α: Πάμε σινεμά;

Β: Ναι, και θα τηλεφωνήσουμε και στο Γιώργο.

Α: Ναι, και θα πάμε μετά για φαγητό, κ.ο.κ.

Ο αυτοσχεδιασμός για να προχωρήσει έχει ανάγκη από συνεργασία. Οι παίκτες προσθέτουν, δεν καταστρέφουν.

 

Άκουσε και πες το

Πώς είναι να ακούμε μια αληθινή ιστορία;

 

Από θέση ισχύος - Παίζοντας με το Status

 

Είσοδος σε δωμάτιο

Κάθε παιδί θα μπει στο δωμάτιο, διατηρώντας προς το χώρο ένα "υψηλό" ή χαμηλό Status

 

Διάλογοι με Status

Δύο παιδιά συμφωνούν το Ποιος', το 'Πού" και το υψηλό η χαμηλό Status που θα έχουν κατά τη διάρκεια του αυτοσχεδιασμού, π χ. Μάνα και Κόρη κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού φαγητού η Κύριος και Δούλος κ. λ. π.

 Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση που, κατά τη διάρκεια της άσκησης. το Status του καθενός αλλάζει από υψηλό σε χαμηλό και αντίστροφα.

 

Το στενό πεζοδρόμιο

 

 

 

 

 

 

Ο στόχος του ηθοποιού

 

Πρωινό για τρεις

Σχολιάζεται η διαφορά τη δεύτερη φορά που υπήρχε κρυφός στόχος.

 

Πρόσθεσε τη δράση

Η Ομάδα χωρίζεται σε ζεύγη. Ο εμψυχωτής μοιράζει ένα μικρό διάλο­γο 6-8 γραμμών με ελάχιστες λέξεις και με πολλές πιθανές ερμηνείες. Τα ζευγάρια έχουν 15 λεπτά να παρουσιάσουν δύο εκδοχές του κειμέ­νου. π.χ.

Α: Έλα!

Β: Εντάξει.

Α: Λοιπόν;

Β: Αυτό είναι

Α: Ναι.

Β: Καλά θα είναι.

Εδώ τα παιδιά καλούνται να προσθέσουν με όραση αρκετή ιστορία ανάμεσα στα λόγια για να βγει- νόημα. Μεγάλη σημασία να δοθεί ξανά στα 'Ποιος', 'Πού', 'Πότε'. 'Πώς', 'Τι'.

 

Λίγο πριν. λίγο μετά

Γράφεται στον πίνακα ένας διάλογος παρόμοιος με τον προηγούμενο. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζεύγη και συμφωνούν στα Ποιος, Πού και Γιατί. Μετά προσθέτουν ένα μικρό μέρος στην αρχή ή στο τέλος αυτού του δια­λόγου και τον παρουσιάζουν.

 

Εσωτερικές φωνές

Επιλέγεται ένας διάλογος από ένα κείμενο. Δύο παιδιά καθισμένα σε καρέκλες διαβάζουν. Δύο άλλα παιδιά όρθια πίσω τους, οι εσωτερικές φωνές τους, εξωτερικεύουν όσα θα ήθελε να πει ή σκέφτεται, ο χαρακτήρας που κάθεται.

Η άσκηση αυτή βοηθό, να βγει στην επιφάνεια το υπο-κείμενο.

 

Παίζοντας τον στόχο με ρήματα

Εκτός από άσκηση γλώσσας για τα παιδιά, η παραπάνω είναι βασική άσκηση 'στόχου' στην υποκριτική.

 

Μια στιγμή ένταση

Συνήθως ο αυτοσχεδιασμός πλατειάζει και έχει "τηλεοπτικές επιρρο­ές''.

 

 

Αντίγραψε – Ανάπτυξε

 

Μια μικρή κίνηση

Στον κύκλο κάποιος ξεκινά μια απλή κίνηση π. χ χαϊδεύει το αυτί του. Ο διπλανός του αντιγράφει για λίγο την κίνηση και την αναπτύσσει σε μια άλλη. Μετά ο επόμενος στον κύκλο θα αντιγράψει την κίνηση του δεύτε­ρου και θα την αναπτύξει σε κάτι άλλο. Π. χ. ο Α χαϊδεύει το αυτί του, ο Β χαϊδεύει το αυτί του και μετά στρώνει τα μαλλιά του πίσω στο κεφάλι, ο Γ στρώνει τα μαλλιά του και κάνει μασάζ στο σβέρκο του. ο Δ κάνει μα­σάζ στο σβέρκο του και μετά μια γκριμάτσα πόνου εμφανίζεται στο πρό­σωπο του κ.ο.κ.

Δημιουργείται μια μικρή διαδοχή, 'σκυταλοδρομία', όπου ο καθένας παίρνει μια κίνηση, τη μεταμορφώνει σε κάτι δικό τον και τη δίνει στον διπλανό τον.

Δραματικά στοιχεία είναι φανερό ότι μπορούν να μπουν και να δημι­ουργηθούν μικροί χαρακτήρες ή σε πιο προχωρημένες ομάδες, ένα μι­κρό σενάριο (παντομίμα).

 

Που πάει το πιάνο; (Σκυταλοδρομία κινήσεων)

Η Ομάδα σε κύκλο. Μπαίνουν οι Α & Β και μιμούνται ότι κουβαλάνε κά­τι, π.χ. ένα πιάνο. Με τον ήχο ενός 'κλαπ' οι δυο παγώνουν και μπαίνει ο Γ, παίρνει τη θέση του Α (βγαίνει) και συνεχίζει με τον Β την κίνηση σε κάτι άλλο. Ομοίως με το 'κλαπ' παγώνουν και μπαίνει ο Α για να πάρει τη θέση του Β κ.ο.κ.

 

Τι κάνεις;

Η Ομάδα σε κύκλο. Ο Α μπαίνει και κάνει μια απλή κίνηση παντομίμας.

Ο Β μπαίνει και ρωτάει Τι κάνεις; Ο Α απαντάει kάτι διαφορετικό από αυτό που κάνει. Ο Β άμεσος αρχίζει να μιμείται τις κινήσεις της πράξης που του είπε ο Α κ.ο.κ. π.χ.

Α : (σκάβει)

Β : Τι κάνεις;

Α : Κοιμάμαι.

Β :  (κοιμάται)

Γ :  Τι κάνει;;

Β : Χορεύω (και βγαίνει),

Γ :   (χορεύει), μπαίνει ο Δ,., κ.λ.π.

 

Ο Δάσκαλος & ο Μαθητής

 

Αντίγραψε - προχώρησε – άλλαξε Με αφορμή μια φωτογραφία

 

 

 

 

 

 

 

Φτιάξε έναν τίτλο

 

Στη μέση της αίθουσας μαζεύονται διάφορες τσάντες, παπούτσια, καπε­λά, μαντίλια, ρούχα κ.λ.π.

 

Σημαντική άσκηση όπου εξωτερικά ερεθίσματα μπορούν να βοηθήσουν για το χτίσιμο ενός τύπου.

 

Παίζοντας με τις λέξεις

 

Ό, τι έρθει στο μυαλό

Σε ζεύγη ο Α ξεκινάει με μία λέξη. Ο Β επαναλαμβάνει, τη λέξη του Α και λέει εκείνη που του έρχεται αμέσως στο μυαλό του. Συνεχίζουν εναλλάξ.

 

Η άσκηση γίνεται  με ταχύτητα και αμεσότητα


Μέχρι να πεις τη λέξη μου

 

Σημαντική άσκηση τακτικής και λόγου.


Αγώνας δρόμου για μια φράση

Ο πίνακας (παίζεται και σε χαρτί) χωρίζεται σε 3-4 κατακόρυφες λωρί­δες. Η Ομάδα χωρίζεται σε ομάδες των 8. Με το σύνθημα οι πρώτοι κάθε ομάδας τρέχουν και γράφουν στον πίνακα μια λέξη και επιστρέφουν για να δώσουν την κιμωλία στους δεύτερους για να προσθέσουν και αυτοί μια λέξη κ.ο.κ. Στόχος είναι να γραφτεί μια φράση που να έχει νόημα. Ο εμψυχωτής δίνει μονάδες για την ταχύτητα, την ορθογραφία και την πρω­τοτυπία.

 

Παίζοντας με ακρωνύμια

Η ομάδα χωρίζεται σε ζεύγη και τα παιδιά γράφουν μερικά γνωστά ακρω­νύμια π.χ. ΟΤΕ, ΟΗΕ, ΥΠΕΠΘ, ΝΑΤΟ, Κ.Λ.Π., και προσπαθούν να δώ­σουν διαφορετική σημασία στα αρχικά αυτά.

π. χ. Κ (Κίνημα), Λ (Λυγερόκορμων), Π (Παναθηναϊκών)

 

Συνομιλία με τα γράμματα της Αλφαβήτου

Η Ομάδα ξεκινάει μια συζήτηση για ένα θέμα. Το κάθε παιδί όταν έρθει η σε ιού. του πρέπει να συνεισφέρει στη συζήτηση με μία φράση (μικρή ή με­γάλη) με τον όρο ότι το πρώτο "/ράμμα της φράσης που θα λέει θα ορίζε­ται από τη σειρά των γραμμάτων της αλφαβήτου. Έτσι. το πρώτο παιδί ξεκινάει με μια φράση που το προπό γράμμα είναι το Α (π.χ. Αύριο λέω να πάω σινεμά, έρχεσαι;) και το δεύτερο συνεχίζει με το Β (π.χ. Βαριέμαι, λέω να δω τηλεόραση) κ.ο.κ.

 

Φτιάχνοντας μια ομαδική ιστορία

Ξεκινά σε κύκλο μια ιστορία, όπου ο καθένας προσθέτει μία μόνο λέξη. Η ιστορία πρέπει να τελειώσει σ' εκείνον που ξεκίνησε.

 

Με ένα Ρήμα - Ουσιαστικό - Επίθετο

Όλοι παίρνουν στην τύχη από ένα ουσιαστικό, ρήμα. επίθετο ή επίρρημα. Κατόπιν φτιάχνουν τετράδες και ενώνουν τις λέξεις τους προσπαθώντας να φτιάσουν μια ιστορία. Όταν το σενάριο γίνει, η ιστορία παρουσιάζε­ται ή παίζεται στους υπόλοιπους.

 

Ρητά και λαϊκές σοφίες

Παραλλαγή: Σε ομάδες των τριών ο καθένας λέει το ρητό που έφτιαξε και οι άλλοι μαντεύουν τη σημασία του. Ένα από αυτά απορεί να επιλεγεί, να δραματοποιηθεί και να παρουσιαστεί.

 

Η συνέχεια της αρχής

 

Προσοχή στη φλυαρία (σκηνική ή όχι) και την αδυναμία να φτάσει η ιστορία σε ένα τέλος

 

Το τέλος μιας ιστορίας

 

Άσκηση συζήτησης, αυτοσχεδιασμού και· διασκευής.

Με έμπνευση τη μουσική

 

Ένα ποίημα

 

Παραλλαγή: Ο εμψυχωτής φέρνει μια μουσική για την οποία ξέρει γιατί και πώς γράφτηκε. Καθώς ακούγεται η μουσική, δίνει λίγες από τις πλη­ροφορίες και προτρέπει τις ομάδες να. Συμπληρώσουν ένα δικό τους μικρό σενάριο.

 

 

 

 

 

Διασκεύασε το

 

Παιχνίδια Ρόλων

 

Αντιπαράθεση απόψεων

Η ομάδα χωρίζεται στα δύο και επιλέγεται, ένα συγκεκριμένο θέμα, π.χ. η θανατική ποινή, δικαίωμα στη διαφορετικότητα κ. ά., ή ένα τελείως φα­νταστικό θέμα. π.χ. το πράσινο χρώμα είναι ωραιότερο από το κίτρινο, η πυραμίδα καλύτερη της σφαίρας κ.ά.

 

Άσκηση ομαδικότητα, συμβιβαστικότητας. προσαρμοστικότητας.

 

Πρωταγωνιστής - Ανταγωνιστής

Μια ενδιαφέρουσα εκδοχή που έχουν τα Παιχνίδια Ρόλων έρχεται από τις ιδέες των Αugusto Boal και Μario Cossa

Για μερικές από αυτές τις τεχνικές χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και πείρα ατό τον εμψυ­χωτή.

 

Τσακωμός στην αυλή

 

 

 

 

 

 

 

Οι αντίπαλοι

Ποιος: Κατερίνα και Γιάννης από το 1ο Λύκειο. Αγαπούν τα σπορ και υποστηρίζουν το σχολείο τους στον αγώνα με το 2ο Λύκειο την άλλη βδομάδα.

Ανδριάνα και Θωμάς από το 2ο Λύκειο. Ο Θωμάς παίζει στην ομάδα του σχολείου του.

 

Τι: Ο μεγάλος τελικός πλησιάζει και επειδή τα πνεύματα οξύνονται. ο Δήμαρχος, οι Γονείς και οι Διευθυντές των σχολείων οργάνω­σαν μια γιορτή / δεξίωση μια μέρα πριν τον μεγάλο αγώνα.

 

Πού: Στη σύγχρονη και όμορφη αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχεί­ου κατά τη διάρκεια της γιορτής.

 

Τι θα συμβεί αν:

Η Κατερίνα προσβάλει την ομάδα του άλλου σχολείου; Αν ο Θω­μάς κάνει κάτι ανάλογο;

Κάποιος από τους τέσσερις κάνει φιλοφρονήσεις για την ομάδα του άλλου σχολείου;

Κάποιοι από τους μεγάλους ακούσουν τη φιλονικία;

Κάποιο άλλο παίδι ακούσει και μπει στη συζήτηση;

Τα τέσσερα παιδιά ήταν όλοι αγόρια ή κορίτσια;

 

Πιθανές σκέψεις για συζήτηση:

Γιατί τόση αντιπαλότητα ανάμεσα στα σχολεία;

Ενθαρρύνεται τέτοια συμπεριφορά από την κοινωνία μας; Αν ναι. πώς; Ποιος ωφελείται;
Ποιος βλάπτεται;

 

Ποιον διαλέγεις;

 

Παραλλαγή: Μερικά παιδιά παίρνουν τους ρόλους των υποψηφίων μελών της επιτροπής χτίζοντας τους χαρακτήρες από το βιογραφικό. Κατό­πιν παίζεται η στιγμή της συνέντευξης μπροστά στα άλλα μέλη της επι­τροπής

 

συνθέτες δραστηριότητες

 

Μια ιστορία με κολλημένους

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συγγραφείς - Ηθοποιοί - Σκηνοθέτες

 Όταν βάζουμε συγκεκριμένους όρους (περιορισμούς), η φαντασία λειτουργεί γονιμότερα

 

Ζωντανεύοντας μια λεζάντα

 

Στις πρώτες προσπάθειες τα παιδιά κάνουν μια 'προφανή' εικονογρά­φηση. Αργότερα ο εμψυχωτής μπορεί να υποδείξει, πιθανούς τόπους, π.χ. στο αεροδρόμιο, στο καζίνο κ.λ.π. και να επιμείνει για. το μη προφανές.

Προσοχή, όχι πολλή κουβέντα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. Οι ιδέες δοκιμάζονται, δε συζητούνται!

 

Αφήγηση - Αυτοσχεδιασμός - Εικονογράφηση

Παράγοντας λόγο

Πες το στον Τυφλό

 

Στην Αίθουσα Τύπου

 

Παραλλαγή Ι: Ο εμψυχωτής θα είναι ο ερωτώμενος και θα παίρνει κάθε φορά το ρόλο που θα του αποδίδουν οι δημοσιογράφοι με τις διαφορετικές ερωτήσεις, π.χ. 'Γιατί ανεβάσατε τη τιμή της βενζίνης; Γιατί δεν έπαιξε ο πιο φορμαρισμένος σας παίκτης στον τελικό;", κ.λ.π.

Παραλλαγή II: Έχει προαποφασιστεί ποιος είναι ο ερωτώμενος π.χ. αστυνομικός διευθυντής, ποδοσφαιριστής κ.λ.π.

 

5 λεπτά διάσημος!

Η άσκηση αυτή γίνεται, σε ομάδες των 5 παιδιών και κύριο χαρακτηριστι­κό της είναι η ετοιμότητα και ο αυθορμητισμός. Τα 5 παιδιά βρίσκονται σε έναν τηλεοπτικό σταθμό. Ένα παιδί παίζει τον τηλεοπτικό σκηνοθέτη, που με ένα κουμπί (π./, έναν ήχο) μπορεί να γυρί­ζει την κάμερα από το Στούντιο 1 στο Στούντιο 2. Στο καθένα από τα στούντιο βρίσκονται δύο άλλα παιδιά ως Δημοσιογράφος & Καλεσμένος. Οι συνεντεύξεις ξεκινάνε με την κάμερα στο Στούντιο 1. Το ζευγάρι στο Στούντιο 2 παραμένει ακίνητο, μέχρι που το σήμα του σκηνοθέτη θα στρέ­ψει την κάμερα πάνω του. Όταν η κάμερα είναι πάνω στο ένα ζευγάρι, το άλλο οφείλει να χαμηλώσει την ένταση ή να παγώσει τη συνέντευξη. Σε κάθε αλλαγή η συνέντευξη πρέπει να συνεχίζεται άμεσα και ζωηρά από το σημείο που είχε μείνει.

 

Τα διάφορα θέματα των συνεντεύξεων μπορεί να έχουν συμφωνηθεί από πριν. Η άσκηση μπορεί να γίνει και με περισσότερα παιδιά. π.χ. διάφορα στούντιο, 'παράθυρα'. διαφημιστικά σποτ κ.λ.π.

 

Σε τρίτο πρόσωπο

 

Νίκος: Ο παλιόκαιρος ! Είχε πολλή κίνηση. Συγγνώμη. άλλη φορά θα παίρνω το τρένο.
Πίσω Φωνή: Παραπονέθηκε για τον καιρό και λέει ότι είχε πολλή κί­νηση. Ζητάει συγγνώμη και λέει ότι την επόμενη φορά θα πάρει το τρένο.
Ελένη:       Ναι, λυπάμαι που κόλλησες, Νίκο. Εγώ ήρθα από τον περιφερειακό και τα κατάφερα. Ίσως άλλη φορά να είναι καλύτερα με τη μοτοσικλέτα.
Πίσω φωνή: Ο Νίκος της είπε το λόγο της καθυστέρησης του κι αυτή έδειξε κατανόηση. Του λέει πως αυτή τα κατάφερε να έρθει γρήγορα από τον περιφερειακό. Πρόσθεσε πως είναι καλύτερα να χρησιμοποιεί τη μοτοσικλέτα.  κ.ο.κ.

Οι πίσω φωνές μπορεί να είναι από τα ίδια παιδία.. Όταν παίζονται από άλλα παιδιά, όπως στο παραπάνω παράδειγμα, οι πίσω φωνές μπορεί να προσθέτουν λέξεις ή να χρησιμοποιούν άλλες, ανάλογα με το 'μήνυμα' που παίρνουν από αυτούς που διαβάζουν (Τεχνική που χρησιμοποίησε ο Μπ. Μπρεχτ).

 

Τα πειστήρια του εγκλήματος

 

Ο ταλαιπωρημένος Ταξιδιώτης στο ξενοδοχείο

Ο εμψυχωτής προετοιμάζει σε χαρτιά 10 - 12 φράσεις με έντονα παράπο­να η απαιτήσεις ενός Ταξιδιώτη προς την υποδοχή ενός ξενοδοχείου. Την υποδοχή αποτελούν 10 παιδιά. Ένα παιδί παίζει το μουγκό Ταξιδιώτη που προσπαθεί με παντομίμα να δώσει το μήνυμα του. Η ( 10μελης ) reception (υποδοχή) κάνει ερωτήσεις με τη σειρά, μέχρι να εντοπίσει τη φράση που έχει δοθεί στον Ταξιδιώτη.
Όταν συμβεί αυτό ένα άλλο παίδι γίνεται Ταξιδιώτης.

 

Φαντασία – Δημιουργικότητα

 

Το παπούτσι για όλες τις δουλειές

 

Το έμβλημα

 

Το αγαπημένο μου αντικείμενο

Κάθε παιδί έχει φέρει ένα αντικείμενο με ιδιαίτερη σημασία γι αυτό.

 

 

 

Το αντικείμενο, η πράξη και ο τύπος

 

Η ομάδα χωρίζεται σε μικρότερες τον 4-5 ατόμων, τα μέλη των οποίων θα προσπαθήσουν να μιμηθούν ένα αντικείμενο, π.χ. ένα αυτοκίνητο, μια πράξη, π.χ. σκάψιμο, έναν τύπο, π.χ. μια υπηρέτρια της βασιλικής Αυλής. Με το σύνθημα του εμψυχωτή ένα μέλος της κάθε ομάδας πηγαίνει σε μια άλλη και "παίζει' (με παντομίμα.) το αντικείμενο, τη πράξη και το τύπο. Κάθε ομάδα έχει τώρα δύο αντικείμενα, δύο ενέργειες και δυο τύπους (τους δικούς τους και των άλλων). Πρέπει να φτιάξει μια μικρή σκηνή με αυτά τα δύο αντικείμενα, ενέργειες, τύπους και να την παρουσιάσει με λό­γο ή χωρίς.

 

Τα άγνωστα πρόσωπα

 

Η Ομάδα χωρίζεται σε μικρότερες των 4-5 ατόμων, στις οποίες ο εμ­ψυχωτής δίνει από μια φωτογραφία κάποιου άγνωστου προσώπου. Τα παιδιά συζητούν και καταγράφουν όσα περισσότερα χαρακτηριστικά και άλλες πληροφορίες σκεφτούν γύρω από το πρόσωπο αυτό. Κατό­πιν οι φωτογραφίες αλλάζουν ομάδα και φτιάχνεται μια νέα λίστα με στοιχεία για το νέο πρόσωπο. Όταν κάθε ομάδα έχει στοιχεία για τρία πρόσωπα, φτιάχνει και παρουσιάζει μια σύντομη ιστορία που τα περι­λαμβάνει

 

Τι έχουμε κοινό!

 

 

Η μηχανή του μέλλοντος

 

 

Θα ήθελα να μάθω πώς…

 

Η Πρώτη Επαφή

 

Δραστηριότητα με πολλές δυνατότητες για παραλλαγές και δραματική εξέλιξη.

 

 

 

Το Κέντρο Πληροφοριών

Σε ένα φανταστικό χρόνο υπάρχει, ένα Κέντρο που δε δίνει απλά πληρο­φορίες αλλά μπορεί να τις ζωντανέψει, να τις δείξει σε φιλμ.

 

Στο Γραφείο Ευρέσεως Εργασίας / στο Ταμείο Ανεργίας κ.λ.π.

Παρόμοια δραστηριότητα με τις παραπάνω, όπου κάποιος « ξένος επισκέ­πτης » ζητάει πληροφορίες. Ορίζεται το Ποιος, Πού, Πότε. Τι και αφήνονται τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν ένα μικρό σενάριο.

 

Θεατρική σύνθεση

 

Δραματοποίηση πάνω σε μια ιδέα.

Η Ομάδα αναζητά κείμενα, προφορικές ιστορίες, τραγούδια, μουσικές, φωτογραφίες κ.λ.π. γύρω από αυτή την ιδέα. Τα υλικά αυτά αποτελούν τη βάση για τη σύνθεση ενός σεναρίου.

Μια τέτοια θεατρική σύνθεση δίνει τη δυνατότητα για την αλληλεπίδραση διαφόρων μέσων και τεχνών, τη δυνατότητα συμμετοχής πολλών παιδιών και την συνύπαρξη πολλών πολιτισμών και αισθητικών. Προσαρμόζεται και προεκτείνεται ανάλογα με τη σύνθεση της Ομάδας (Έργο σε Εξέλιξη).

Θεατρικά μπορεί να προσεγγιστεί με τις περισσότερες από τις τεχνικές που αναφέρθηκαν ήδη π.χ. την εικονική αποτύπωση με τα σώματα (αγάλμα­τα, παγωμένη φωτογραφία), την κίνηση (σωματική έκφραση ή χορογραφία), τους αυτοσχεδιασμούς.

Οι δυσκολίες που εμφανίζονται είναι κυρίως δύο: Πρώτον, πώς να ελαχιστοποιηθεί η αποσπασματικότητα και να μπορέσει να φτιαχτεί ένα μικρό σενάριο ή μια αυτοτελής ιστορία, και δεύτερον, πώς οι διαφορετι­κές τεχνοτροπίες θα τεκμηριωθούν αισθητικά. Αυτό ειδικά αν η σύνθεση πρόκειται να ξεφύγει από τα όρια του εργαστηρίου και να πάει σε παρά­σταση.

 

Παραδείγματα

Παρακάτω αναφέρονται τέσσερα παραδείγματα που έχουν παρουσια­στεί από διάφορα σχολεία, με διαφορετική μορφή, τίτλο και έμφαση κάθε φορά.

 

Πίσω