ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΝΕΡΧΟΜΕΝΟΙ

ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

της 22ας Μαΐου 1989

σχετικά με τη σχολική φοίτηση τον παιδιών των τσιγγάνων και πλανοδίων

( 89/ C 153 / 02 )

 

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ 01 ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ  ΣΥΝΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Έχοντας όψη το ψήφισμα του Συμβουλίου και των Υπουργών Παιδείας που συνήλθαν στα πλαίσια του Συμβουλίου της 9ης Φεβρουαρίου 1976, που περιλαμβάνει πρό­γραμμα δράσης στον τομέα της παιδείας.

Εκτιμώντας:

 

ΕΝΕΚΡΙΝΑΝ ΤΟ ΑΚΟΛΟΥΘΟ ΨΗΦΙΣΜΑ:

Το Συμβούλιο και οι Υπουργοί Παιδείας συνερχόμενοι στα πλαίσια ταυ Συμβουλίου θα προσπαθήσουν να προωθήσουν ένα σύνολο μέτρων στον τομέα της σχολικής φοίτησης των παιδιών των τσιγγάνων και των πλανοδίων, τα οποία μέτρα, χωρίς να θίγουν τις δράσεις που έχουν ήδη αναλάβει τα κράτη μέλη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζουν εν προκειμένω, αποσκοπούν στην ανάπτυξη συνολικής και δομικής προσέγγισης ώστε να υπερπηδηθούν τα σημα­ντικά εμπόδια που φράζουν την πρόσβαση στα σχολεία των παιδιών αυτών.

Τα μέτρα αυτά θα έχουν ως στόχο:

Ø      να ενθαρρύνουν καινοτόμους πρωτοβουλίες να προτείνουν και να υποστηρίζουν θετικές και κατάλ­ληλες ενέργειες.

Ø      να εξασφαλίσουν τη συνάρθρωση των επιτευγμάτων
μεταξύ τους,

Ø      να διαδώσουν ευρέως τα αποτελέσματα και διδάγματα
που προκύπτουν,

Ø      να προαγάγουν τις ανταλλαγές εμπειριών.

 

1.                                          Στο επίπεδο των κρατών μελών

 

Μέσα στα συνταγματικά και δημοσιονομικά τους όρια και στα πλαίσια των εκπαιδευτικών πολιτικών και δομών που τα χαρακτηρίζουν, τα κράτη μέλη θα προσπαθήσουν να προαγάγουν.

 

α) τις διαρθρώσεις:

Ø      υποστήριξη των σχολικών ιδρυμάτων με την παροχή των αναγκαίων διευκολύνσεων για τη φοίτηση παιδιών τσιγγάνων και πλανοδίων,

Ø      υποστήριξη των διδασκόντων, των μαθητών και των γονέων

 

β)  την παιδαγωγική και το διδακτικό υλικό

Ø      πειραματισμούς με την εξ αποστάσεως διδασκαλία, ανταποκρίνεται καλύτερα στα νομαδικό βίο,

Ø      ανάπτυξη μορφών παιδαγωγικής παρακολούθησης,

Ø      μέτρα για τη διευκόλυνση του περάσματος από το σχολείο στη διαρκή εκπαίδευση- κατάρτιση,

Ø      απόδοση προσοχής στην ιστορία, τον πολιτισμό και τη γλώσσα των τσιγγάνων και πλανοδίων,

Ø      χρησιμοποίηση νέων ηλεκτρονικών μέσων και του βίντεο,

Ø      διδακτικά υλικό για τα σχολικά ιδρύματα στα οποία φοιτούν παιδιά τσιγγάνων και πλανοδίων

 

γ) την πρόσληψη και την αρχική και συνεχή κατάρτιση των διδασκόντων:

Ø      προσήκουσα συνεχής και συμπληρωματική κατάρ­τιση για τους διδάσκοντες που εργάζονται με τα παιδιά, τσιγγάνων και πλανοδίων,

Ø      μόρφωση και χρησιμοποίηση διδασκόντων καταγό­μενων από τσιγγάνους και πλανόδιους, όποτε είναι δυνατόν

 

δ) την ενημέρωση και την έρευνα:

Ø      εντατικοποίηση των δράσεων τεκμηρίωσης και ενημέ­ρωσης στα σχολεία, τους  διδάσκοντες  και  τους γονείς.

Ø      ενθάρρυνση ερευνών για τον πολιτισμό, την ιστορία και τη γλώσσα των τσιγγάνων και πλανοδίων

 

ε) τη συνεννόηση και το συντονισμό, κα3ώς και την προώ­θηση της κοινωνικής συμμετοχής του πληθυσμού:

Ø      καθορισμός καταρτισμένου προσωπικού με συντονι­στικά καθήκοντα,

Ø      προτροπή προς σύσταση ομάδων επαφών που θα περιλαμβάνουν τους γονείς, τους διδάσκοντες, τους εκπροσώπους των τοπικών αρχών και των σχολικών
επιθεωρήσεων,

Ø      καθορισμός εάν χρειάζεται, κρατικής αρχής ή για τη σχολική φοίτηση των παιδιών τσιγγάνων και πλανοδίων, στα κράτη με σημαντικά αριθμό τσιγγάνων και πλανοδίων, με τη συμμετοχή της οποίας ή των οποίων θα μπορούν να συντονίζονται τα αναγκαία μέτρα, στα οποία ενδεχομένως θα περιλαμβάνονται και. μέτρα σχετικά με την κατάρ­τιση διδασκόντων, την τεκμηρίωση και παραγωγή διδακτικού υλικού.

 

2.                                          Σε κοινοτικά επίπεδο

 

Ø      Η παρέμβαση της Κοινότητας κρίνεται σκόπιμη στον τομέα αυτό προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι εθνικές πρωτοβουλίες, στον τομέα της ανταλλαγής εμπειριών και για να αξιοποιηθούν επωφελώς τα καινοτόμα πρωτοποριακά σχέδια,

Ø      Διοργάνωση ανταλλαγών απόψεων και εμπειριών με συναντήσεις σε κοινοτικό επίπεδο των διαφόρων ενδια­φερόμενων φορέων, ιδίως δε των αντιπροσώπων των τσιγγάνων και πλανοδίων, των νεαρών τσιγγάνων και των διδασκόντων.

Ø      Η Επιτροπή θα φρόντισα να εξασφαλίσει σε κοινοτικό επίπεδο τη συνεχή  τεκμηρίωση, ενθάρρυνση, συντο­νισμό και αξιολόγηση των μέτρων στο σύνολο τους, επικουρούμενη εν ανάγκη, από εξωτερικό φορέα.

Ø      Η Επιτροπή θα φροντίσει ώστε τα μέτρα αυτά να έχουν συνοχή με τις λοιπές κοινοτικές δράσεις που έχουν ήδη προγραμματίσει στον τομέα της παιδείας. Θα φρο­ντίσει ιδίως ώστε τα μέτρα αυτά να είναι συμπληρωματικά άλλων κοινοτικών δράσεων, όπως των δράσεων του   Ευρωπαϊκού  Κοινωνικού Ταμείου και δράσεων άλλων διεθνών οργανισμών, ιδίως δε των δράσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Ø      Η Επιτροπή θα υποβάλει, πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 1983, έκθεση στο Συμβούλιο, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στην Επιτροπή Παιδείας σχετικά με την εφαρμογή τον μέτρων που προβλέπονται στο παρόν ψήφισμα.

 

πίσω