Το πρόγραμμα εκπαίδευσης τσιγγανοπαίδων στο σχολείο μας

 

Μια ιστορική διαδρομή 15 ετών

Οι πρώτες οργανωμένες προσπάθειες – Σχολικό έτος 1995-96

 

Το πρώτο μας σχολείο ( το διώροφο οίκημα

στο βάθος της φωτ. ) 1983-84 ως το Μάιο 1998

Οι οργανωμένες προσπάθειες για την εκπαίδευση των τσιγγανοπαίδων στο σχολείο μας πρωτοξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1995 από τον τότε Δ/ντή του σχολείου κ. Καλογραία Μιχάλη (φωτ.), ο οποίος ασχολήθηκε πολλά χρόνια με το συγκεκριμένο θέμα της φοίτησης των τσιγγανοπαίδων και τους νυν Δ/ντή Παπαδόπουλο Στέργιο και νυν Υποδ/ντή Καρρά Ευθύμιο.

 

Τότε το σχολείο σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Α.Π.Θ. και τον καθηγητή κ. Γεώργιο Τσιάκαλο και μετά από σχετική εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ, - το οποίο συγκινήθηκε από τα μηνύματα της Ε.Ε. και τα αποτελέσματα σχετικών συνεδρίων – κινήθηκε ολόκληρο το καλοκαίρι στην κατεύθυνση γνωριμίας, ενημέρωσης, καλλιέργειας σχέσεων με τις οικογένειες των τσιγγάνων.

Πρότεινε την ανάγκη της φοίτησης για το σχολικό έτος 1995-96 με τη λειτουργία απογευματινού πειραματικού προγράμματος  «ΦΤΩΧΕΙΑ 3».  Ήταν ένα Πρόγραμμα Kοινωνικής Παρέμβασης που ονομαζόταν: «Πρότυπη δράση για την οικονομική και κοινωνική ενσωμάτωση των λιγότερο ευνοημένων ομάδων». Eφαρμοζόταν σε 42 πόλεις της Eυρώπης και σκοπό είχε να αποκαλύψει τους μηχανισμούς που αναπαράγουν τον κοινωνικό αποκλεισμό και επιπλέον να δείξει πώς είναι δυνατόν να καταπολεμηθούν οι μηχανισμοί αυτοί. Το πρόγραμμα θα εξυπηρετούσε γονείς και μαθητές αλλά και μέσα από αυτό θα υπήρξε υποστήριξη στα κοινωνικά τους προβλήματα.

Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν κι άλλοι φορείς όπως η ΝΕΛΕ, η Α/θμια και Β/θμια τοπική αυτοδιοίκηση.

Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε και συμβουλευτική επιτροπή με επικεφαλής τον Αντινομάρχη Παιδείας και μέλη από όλους τους φορείς.

Με πολύ κόπο και με τη βοήθεια ιδίου στελέχους των τσιγγάνων και μιας εθελόντριας δασκάλας συγκεντρώθηκαν περίπου 75 παιδιά σχολικής ηλικίας.

Με δαπάνη του Πανεπιστημίου προσφέρθηκαν δωρεάν τα σχολικά είδη σε όλους τους μαθητές. Δημιουργήθηκαν 6 τμήματα με βάση την ηλικία και το επίπεδο γνώσεων.

Απασχολήθηκαν 3 αναπληρωτές από την Α/θμια Εκπ/ση, 3 από το Πανεπιστήμιο, δυο από τη ΝΕΛΕ κι ο δ/ντής του σχολείου.

Τα πρώτα προβλήματα αφορούσαν το πρόγραμμα και τα αντικείμενα μάθησης καθώς και τα μέσα. Η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο επέβαλε νέο διδακτικό υλικό και μέθοδο διδασκαλίας.

Το πρόγραμμα ήταν 4ωρο, με μια ώρα τουλάχιστον καθημερινά ενασχόληση με πολιτιστικά αντικείμενα και μια μέρα  την εβδομάδα αφιερωμένη σε έκφραση και εκδηλώσεις.

Στην πορεία παρατηρήθηκαν τα εξής:

Το πρόγραμμα « Σωκράτης » δεν πήρε έγκριση από το υπουργείο για το σχολείο μας.

Τα έξοδα του σχολείου διπλασιάστηκαν σε καθαριότητα και θέρμανση και δεν υπήρξε κάλυψη από πουθενά.

Η νομαρχιακή επιτροπή υπολειτουργούσε και τέλος ουσιαστικά καταργήθηκε, αφού δεν είχε πόρους κι εξουσία.

Ο συντονισμός ανάμεσα στους φορείς υπήρξε πολύ δύσκολος κι αυτό διαφαινόταν στο σχολείο απ’ τις διαφορετικές αντιλήψεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς των διάφορων φορέων.

Οι γονείς των παιδιών παρά τις προσφορές και τη δρομολόγηση λεωφορείων δεν πίστευαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ζητούσαν για τα παιδιά τους ό,τι γινόταν και στο πρωινό πρόγραμμα.

Όλα αυτά δημιουργούσαν καθημερινά ανασταλτικούς παράγοντες και λειτουργούσαν αρνητικά προς το στόχο.

Η καθημερινή κρίση, η αναποτελεσματικότητα, η σύγχυση και αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων οδήγησε στην απόσυρση των στελεχών του Πανεπιστημίου.

Αργότερα τα παιδιά ελαττώθηκαν από 75 σε 10 ως 25.

Μια περίπτωση όμως αρρώστιας κάποιου παιδιού που τελικά αποδείχτηκε ότι οφειλόταν σε ελλιπή διατροφή, ήταν το τελικό χτύπημα.

Η δυσκολία αντιμετώπισης, η προκατάληψη, η νοοτροπία οδήγησαν σε συγκρούσεις και στο πρωινό πρόγραμμα λειτουργίας του σχολείου και μεγάλο θέμα για το σύλλογο γονέων και το δήμο και κίνδυνο οριστικής διακοπής του σχολείου.

Το επόμενο σχολικό έτος 1996-97, παρά τα προβλήματα έγινε προσπάθεια συνέχισης του προγράμματος.

Κανένας φορέας όμως δεν ανταποκρίθηκε, ακόμα και η Α/θμια Εκπ/ση δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει εκπαιδευτικούς πριν από το Μάρτιο.

Φυσικά όλο το διάστημα κάποιοι γονείς και μαθητές εκλιπαρούσαν για τη συνέχιση του προγράμματος. Οι συνεχείς όμως αναβολές οδήγησαν στην καταρράκωση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας που με τόσο κόπο δημιουργήθηκε.

Το δεύτερο βήμα–η δημιουργία παράλληλης τάξης–σχ. έτη 1996-97 και 1997-98

Τα σχολικά έτη 1996-97 και 1997-98 εφάρμοσε το σχολείο ένα πρόγραμμα που φαινόταν πιο αποτελεσματικό. Γράφονταν οι μαθητές στο σχολείο ανάλογα με την ηλικία τους στις αντίστοιχες τάξεις και σε ειδικό μητρώο.

Οι μαθητές αυτοί παρακολουθούσαν κάποιες ώρες μαθήματα γλώσσας και μαθηματικών σε μια παράλληλη τάξη που είχαμε δημιουργήσει ( δάσκαλος της τάξης για τις δυο χρονιές ο Μπαλκουράνος Ιωάννης ).

Τις υπόλοιπες ώρες οι μαθητές εντάσσονταν  και συμμετείχαν στο κανονικό πρόγραμμα της τάξης όπου είχαν εγγραφεί.

Έτσι μπορέσαμε κι αντιμετωπίσαμε την ανάγκη πρόσκτησης βασικών μηχανισμών, την έκφραση των μαθητών, την κοινωνικοποίησή τους, την ομαλή τους ένταξη, τη συναναστροφή – συνεργασία με συνομήλικους τους και την αποφυγή περιθωριοποίησης στην τάξη εγγραφής.

Αρνητική πλευρά ήταν και πάλι η μη συμμετοχή πολλών παιδιών σχολικής ηλικίας.

Η συμμετοχή όμως των εγγεγραμμένων ήταν πολύ ικανοποιητική.

 

 

Μια συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια ένταξης – ένα νέο πρόγραμμα από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ως τον Ιούνιο του 2004

Κατά το σχολικό έτος 1998-99 (μετά τη μετεγκατάστασή μας στο νέο κτίριο, έγινε το Μάιο του 98) κι ως τον Ιούνιο του 2004 ( για 6 σχολικά έτη ) όπου και τελείωσε, εφαρμοζόταν στο σχολείο μας το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων για την εκπαίδευση των τσιγγανοπαίδων, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και το ΥΠΕΠΘ.

Συγκεκριμένα το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Τμήμα: Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας) εφάρμοζε το Πρόγραμμα «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο».

Το παραπάνω πρόγραμμα εφαρμοζόταν σε πανελλαδικό επίπεδο (227 σχολεία συμμετείχαν) και αφορούσε ένα πολύ ευαίσθητο τομέα του εκπαιδευτικού μας συστήματος που ήταν και είναι η προσέλευση και ένταξη των τσιγγανοπαίδων στο σχολείο, με στόχο τη μείωση της σχολικής αποτυχίας και του σχολικού και κοινωνικού τους αποκλεισμού.

 

Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος πανελλαδικά ήταν ο καθηγητής παιδαγωγικής κ. Παναγιώτης Παπακωνσταντίνου Τηλέφωνο: 2651095677 και Φαξ: 2651042542

Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος για τη Μακεδονία και τη Θράκη ήταν ο καθηγητής παιδαγωγικής στο τμήμα κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας κ. Αχιλλέας Καψάλης

Τηλέφωνο: 2310891389 και E-mail: Kapsalis@uom.gr

Συνεργάτες του προγράμματος στους νομούς Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πιερίας, Ημαθίας:

Ντόκα Μέλπω  τηλ. 2310416183
Ταβανίδου Μαριάνθη τηλ. 2310436938
Κεφαλίδου Άρτεμις  τηλ. 2310246582
Ζιώτου Αλεξία τηλ. 2310601651
Σεραφείμ Κατερίνα τηλ. 2310430411

Καπουρκατσίδου Μαρία τηλ. 2310212276

Μαυροκεφαλίδου Ειρήνη, Δημουλάς Κων/νος, Βαβούρα Κων/ντία, Κουτόβα Χαρίκλεια

Στα πλαίσια του προγράμματος υπήρχε συχνή και πολύ καλή συνεργασία με τις συνεργάτιδες κα Ντόκα Μέλπω και Ταβανίδου Μαριάνθη, οι οποίες βοήθησαν σημαντικά στη φοίτηση των τσιγγανοπαίδων, κυρίως εκείνων που έρχονταν κάθε μέρα με λεωφορείο στο σχολείο από τον οικισμό της Αγίας Σοφίας (Διαβατά Θεσ/νίκης).

Οι παραπάνω κυρίες επισκέπτονταν πολύ συχνά τον οικισμό, έρχονταν σε επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών, τονίζοντας τους την αναγκαιότητα φοίτησης των παιδιών τους στο σχολείο και φροντίζοντας για θέματα υγείας των παιδιών ( π.χ. εμβολιασμοί κ.ά. ). Πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι και ο ίδιος ο Δ/ντής του σχολείου Παπαδόπουλος Στέργιος μαζί με το δάσκαλο του Προπαρασκευαστικού Τμήματος Τσιγγανοπαίδων κ. Ραδίτση Δημήτριο επισκέφτηκαν αρκετές φορές τον οικισμό, για να συνομιλήσουν με τους γονείς των μαθητών. Το σχολείο βοήθησε πολλούς μαθητές στην ένδυση και υπόδηση. Προσπαθήσαμε ώστε τα παιδιά να έχουν όλα τα απαραίτητα σχολικά είδη για τη φοίτησή τους. Επίσης πρέπει να αναφέρουμε ότι τα παιδιά συμμετείχαν σε όλες τις επισκέψεις που πραγματοποιούσε το σχολείο όπως  ( κινηματογράφο, θέατρο, κ.ά ) .

Από το σχολικό έτος λοιπόν 1998-99 ως και σήμερα, λειτούργησε και λειτουργεί ένα Προπαρασκευαστικό Τμήμα Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο μας.

Μάλιστα από το σχολικό έτος 2002-03 ( με την υπουργική απόφαση Αρ. 86355 / Δ4, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με Αρ. 1132 - 29/8/2002 ) δημιουργήθηκε οργανική θέση Προπαρασκευαστικού Τμήματος Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο μας. Η φοίτηση των παιδιών αυτών στο σχολείο μας είναι τακτικότατη και τα αποτελέσματα πολύ καλά.

Ο σκοπός μας είναι οι μαθητές να μάθουν όσο το δυνατόν καλύτερα την ελληνική γλώσσα , να την καταλαβαίνουν , να την ομιλούν , να τη διαβάζουν.

Η ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών από το δάσκαλο του Προπαρασκευαστικού Τμήματος, ώστε να προσαρμόζει συχνά τους τρόπους και τα μέσα διδασκαλίας στις περιστάσεις και τους στόχους του μαθήματος έχει ως σκοπό την καλύτερη προσέγγιση των μαθημάτων από τους μαθητές .

Οι μαθητές που παρακολουθούν το Προπαρασκευαστικό Τμήμα είναι χωρισμένοι σε διάφορες ομάδες ανάλογα με το επίπεδο της γλώσσας που κατέχουν.

Μετά από 1 ή 2 ώρες στο Προπαρασκευαστικό Τμήμα οι μαθητές εντάσσονται  και συμμετέχουν στο κανονικό πρόγραμμα της τάξης όπου έχουν εγγραφεί.

Υπάρχει συναδελφική συνεργασία με τους υπόλοιπους δασκάλους όσον αφορά τη διαπίστωση χρηστικών λαθών των παιδιών στην τάξη τους και τη συγκριτική αξιολόγηση της προσπάθειας των μαθητών αυτών σε σχέση με τους συμμαθητές τους και συνεργατική επικοινωνία με τους γονείς - σε όσες περιπτώσεις αυτό είναι δυνατόν - ως συμβουλευτικός μοχλός για την ολόπλευρη ανάπτυξη του μαθητή.

Χρησιμοποιούνται τα βιβλία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Κε.Δ.Α.(Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής), του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και της Διαπολιτισμικής μας Βιβλιοθήκης ( 300 τίτλοι, βλέπε αναλυτικά τα περιεχόμενα της, στη σελίδα Βιβλιοθήκη) όμως σε κάποιες περιπτώσεις και τα βιβλία του οργανισμού.

Στο Προπαρασκευαστικό Τμήμα Τσιγγανοπαίδων έχουν διδάξει από τη δημιουργία του μέχρι σήμερα οι παρακάτω εκπαιδευτικοί:

 

Σχολικό Έτος 1998-99

Στάμου Ελένη (πτυχιούχος του τμήματος Γερμανικής

Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ.)

Σχολικό Έτος 1999-00

δεν έγινε το πρόγραμμα – δεν στάλθηκε εκπαιδευτικός

Σχολικό Έτος 2000-01

Χατζοπούλου Αικατερίνη ( μόνιμη εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2001-02

Ντόντουλος Βασίλειος ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2002-03

Ραδίτσης Δημήτριος ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2003-04

Ραδίτσης Δημήτριος ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2004-05

Ραδίτσης Δημήτριος ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2005-06

Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2006-07

Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

Σχολικό Έτος 2007-08 Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )
Σχολικό Έτος 2008-09 Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )
Σχολικό Έτος 2009-10 Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )
Σχολικό Έτος 2010-11 Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )
Σχολικό Έτος 2011-12 Μαυρομάτης Γαβριήλ ( μόνιμος εκπαιδευτικός )

 

Οι τσιγγανόπαιδες που είναι εγγεγραμμένοι στο σχολείο μας τη φετινή σχολική χρονιά 2011-12 είναι 30, φοιτούν όμως τακτικά 27, οι οποίοι στην πλειοψηφία μένουν στην περιοχή του σχολείου, οι περισσότεροι είναι δημότες Ελ.-Κορδελιού-Ευόσμου. Οι υπόλοιποι 3 δεν έχουν εμφανιστεί καθόλου.

Την Τάξη Υποδοχής Τσιγγανοπαίδων  παρακολουθούν 17 μαθητές

 

Συνέχιση του προγράμματος «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο » και υλοποίηση του από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τα σχ. έτη 2006 ως 2008

 

Μετά από διακοπή δυο χρόνων 2004-2006 το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ανέλαβε τη συνέχιση και την υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος για τα σχολικά έτη 2006-07 και 2007-08.

Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος πανελλαδικά ήταν: ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Προσωπικού και Αντιπρόεδρος του Π.Ι. κ. Ναπολέων Μήτσης

Τηλέφωνα: 24210 – 74594 & 74640

Φαξ: 24210 – 74608

Κεντρική Γραμματεία του προγράμματος - Πληροφορίες: κα Μανωλή Αναστασία, κα Γερογιάννη Δομηνίκη, κα Γκαμπούρα Αγλαΐα και κα Κατσαντώνη Παρασκευή

Email: roma@uth.gr

 

Περιφερειακός συνεργάτης στη Μακεδονία είναι: Ο κοσμήτορας της Παιδαγωγικής Σχολής, καθηγητής του ΑΠΘ στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής
κ. Σωφρόνης Χατζησαββίδης

Διεύθυνση: Α.Π.Θ. - Παιδαγωγική Σχολή – Πανεπιστημιούπολη, T.K. 541 24 - Θεσ/νίκη - Τηλ: 2310995031 - Email: sofronis@nured.auth.gr

Περιφερειακή γραμματειακή υποστήριξη και πληροφορίες:

κα Λαδακάκου Βεατρίκη - Τηλ: 2310995031 - Email: vladakak@nured.auth.gr

Στα πλαίσια του νέου προγράμματος ορίσθηκαν 39 σχολεία παρέμβασης σε 7 νομούς της Μακεδονίας ( από τα 170 σε όλη την Ελλάδα ) στα οποία -σε κάποια από αυτά- λειτουργούν τα λεγόμενα ΤΕΔ ( Τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας ) και τα ΕΔΑΜ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Μαθητών). Σε κάθε Τμήμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας γίνονται 10 ώρες μάθημα την εβδομάδα στη Γλώσσα/Πολιτισμό (6 ώρες) και στα Μαθηματικά (4 ώρες), ενώ στα ΕΔΑΜ  απασχολούνται δημιουργικά για 6 ώρες (3 ημέρες εβδομαδιαίως, για 2 ώρες την ημέρα) οι μαθητές της ομάδας στόχου.

Στο σχολείο μας το 2006-07 λειτούργησε 1 ΤΕΔ (ένα από τα 6 ΤΕΔ του νομού Θεσ/νίκης). Σε αυτό δίδασκαν, η κα Κυριακίδου Ζαχαρούλα και η κα Κεφαλίδου Αρτεμησία, δασκάλες, που υπηρετούν με οργανική θέση στο σχολείο μας.

 

Τη χρονιά 2007-08 λειτούργησε το ΤΕΔ με το δάσκαλο του Π.Τ. Τσιγγανοπαίδων κ. Μαυρομάτη Γαβριήλ, δάσκαλος με οργανική θέση στο σχολείο μας.

Η λειτουργία του 4ου ΤΕΔ του νομού Θεσ/νίκης γίνεται μετά το πέρας του πρωινού ωραρίου. Συγκεκριμένα το σχολικό έτος 2006-07 γινόταν από τις 13.30 ως τις 15.00 και το σχολικό έτος 2007-08 γίνεται από 12.30 ως  τις 14.00 μ.μ.

Αυτό έγινε, διότι σκόπιμο ήταν να απασχοληθούν τόσο στα Τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας όσο και στα ΕΔΑΜ διδάσκοντες σε σχολεία με μαθητές του πληθυσμού στόχου, ώστε η αποκτώμενη εμπειρία και η επιμόρφωση να λειτουργήσουν προς όφελος της καθημερινής διδασκαλίας και της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου προς το συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό.

Επίσης στα πλαίσια του προγράμματος υπάρχει συχνή και πολύ καλή συνεργασία με τη συνεργάτιδα κα Βαβούρα Κωνσταντία, η οποία προσπαθεί να μας βοηθήσει σημαντικά στη φοίτηση των τσιγγανοπαίδων, κυρίως εκείνων που έρχονταν κάθε μέρα με λεωφορείο στο σχολείο από τον Οικισμό της Αγίας Σοφίας (Διαβατά Θεσ/νίκης).

Διακοπή του προγράμματος για δυο έτη 2008-2009 & 2009-2010 και επανέναρξη του με τον τίτλο: «Επαίδευση των παιδιών Ρομά» από το ΑΠΘ-ΠΤΔΕ για την περίοδο από το Νοέμβριο του 2010 και για 40 μήνες (διάρκεια υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου της πράξης)

 

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του ΑΠΘ υλοποιεί το νέο πρόγραμμα, με τίτλο «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά» στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης», με επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος την κα Τρέσσου Ευαγγελία, καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της πρόσβασης των παιδιών Ρομά στην προσχολική αγωγή και στη συνέχεια η έγκαιρη εγγραφή τους στην Α’ δημοτικού, η εξοικείωσή τους με το σχολείο και η παραμονή τους σε αυτό σε όλη τη διάρκεια, τουλάχιστον, της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Οι στόχοι του προγράμματος αναμένεται να επιτευχθούν μέσα από μία σειρά ενεργειών που περιλαμβάνουν παρέμβαση στους οικισμούς Ρομά από εξειδικευμένους ψυχολόγους και κοινωνικούς επιστήμονες, ψυχοκοινωνική στήριξη των οικογενειών, υποστηρικτικά μαθήματα για την κάλυψη γνωστικών κενών των παιδιών, ενδοσχολικές και εξωσχολικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των παιδιών για τη μάθηση μέσα από την ενεργή εμπλοκή τους σε σειρά δραστηριοτήτων.
Επιπρόσθετα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει μία σειρά από ενέργειες που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και στελέχη εκπαίδευσης, με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση τους σχετικά με παιδαγωγικές καλές πρακτικές για τη συγκεκριμένη ομάδα αλλά και με τη στήριξη του διδακτικού τους έργου σε ιδιαίτερα απαιτητικές και προκλητικές συνθήκες όπως αυτές της εκπαίδευσης παιδιών Ρομά. Τέλος, οι δράσεις του προγράμματος απευθύνονται και στην ευρύτερη κοινότητα διεκδικώντας την άρση των προκαταλήψεων και τον περιορισμό του κοινωνικού στίγματος που συνοδεύει τον πληθυσμό-στόχο.

Επικοινωνία

Διεύθυνση:
Αρχαιολογικού Μουσείου 29 (μικρό κτίριο)

54640 Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο:
(+30) 2310 991244
(+30) 2310 991239

Website: http://roma.eled.auth.gr 

E-mail: programmaroma@gmail.com

Διαχειριστής ιστοτόπου: d.amanatidis@gmail.com

 

 ……………………………………………………………………………................…………..…………………………………………

φωτογραφίες από μουσικοχορευτική

εκδήλωση στην αυλή του σχολείου μας

 

συμμετοχή τσιγγανοπαίδων σε αποκριάτικο χορό του σχολείου

 

Το σχολικό έτος 2002-03 είχε γίνει μια έρευνα στο σχολείο για τους τσιγγάνους όπου μεταξύ άλλων είχε ζητηθεί από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το πώς φαντάζονται τον εαυτό τους, τι θέλουν να γίνουν και τι θέλουν να έχουν.

Ακολουθούν κάποιες ενδεικτικές ζωγραφιές των παιδιών:

 

Θέλω να γίνω: δάσκαλος

Θέλω να έχω: έναν υπολογιστή σπίτι μου

Θέλω να γίνω: τραγουδίστρια

Θέλω να έχω: αυτοκίνητο καμπριολέ

Θέλω να γίνω: ποδοσφαιριστής και καλό παιδί

Θέλω να έχω: ένα καλό σπίτι

Θέλω να γίνω: μοντέλο

Θέλω να έχω: αυτοκίνητο πόρσε

Πίσω