Κατάλογος Δράσεων – Υποδράσεων του προγράμματος

«Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας,

Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης»

Δράση 1

 

Ενίσχυση της πρόσβασης και φοίτησης στην προσχολική αγωγή

Στόχος της δράσης αυτής είναι η διευκόλυνση της πρόσβασης παιδιών Ρομά, συμπεριλαμβανομένων και των παιδιών με αναπηρία, σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία, η παραμονή και συστηματική τους φοίτηση με απώτερο στόχο την ομαλή τους μετάβαση στο δημοτικό σχολείο.

Δράση 2

Ενδοσχολικές παρεμβάσεις για τη σχολική ένταξη και την υποστήριξη της τακτικής φοίτησης

Στόχος αυτής της δράσης είναι η διευκόλυνση της ένταξης των παιδιών Ρομά στο σχολείο και η υποστήριξή τους προκειμένου να επιτευχθεί η τακτική φοίτησή τους και η πρόοδός τους σ’ αυτό.

Υποδράση 2.1

Ένταξη στο σχολείο
Στόχος είναι η σύνδεση του σχολείου με τον κάθε οικισμό και η διευκόλυνση της πρόσβασης και ένταξης των παιδιών στο σχολείο.

Υποδράση 2.2

Υποστήριξη των παιδιών μέσω ενισχυτικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων
Στόχος είναι η στήριξη των παιδιών Ρομά που φοιτούν στην υποχρεωτική καθώς και στη λυκειακή και μεταλυκειακή εκπαίδευση.

2.2.1

Παράλληλη στήριξη για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

2.2.2

Στήριξη της μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

2.2.3

Ενισχυτική διδασκαλία

2.2.4

Φροντιστηριακά μαθήματα στο δημοτικό

2.2.5

Θερινά τμήματα ενίσχυσης για τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

2.2.6

Φροντιστηριακά μαθήματα στο γυμνάσιο

2.2.7

Ενίσχυση της λυκειακής και μεταλυκειακής φοίτησης

Υποδράση 2.3

Διεύρυνση των σχολικών δραστηριοτήτων εντός και εκτός σχολικής μονάδας
Στόχος είναι η ενίσχυση του ενδιαφέροντος για τη μάθηση μέσα από την ενεργή εμπλοκή των παιδιών σε δραστηριότητες σχετικές με τα ενδιαφέροντα και τις προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους.

Υποδράση 2.4

Οργάνωση και εμπλουτισμός σχολικής βιβλιοθήκης

Στόχος είναι Ο εμπλουτισμός των βιβλιοθηκών των σχολείων με βιβλία που αντιστοιχούν στην ηλικία των παιδιών και βιβλία που αντανακλούν τον πολιτισμό των παιδιών Ρομά από τον κατάλογο των εγκεκριμένων για τις σχολικές βιβλιοθήκες βιβλίων του Υπουργείου Παιδείας.

Δράση 3

Ενίσχυση της πρόσβασης στα Κέντρα Εκπ/σης Ενηλίκων και στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας

Στόχος είναι η στήριξη των νέων και ενηλίκων Ρομά (ιδιαίτερα γυναικών) προκειμένου να επωφεληθούν από προγράμματα αλφαβητισμού (ΚΕΕ) και να αποκτήσουν απολυτήριο δημοτικού σχολείου και να αποκτήσουν απολυτήριο γυμνασίου φοιτώντας στα ΣΔΕ.

Δράση 4

Επιμορφωτική στήριξη εκπαιδευτικών

Στόχος της δράσης αυτής είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, διευθυντών, σχολικών συμβούλων και στελεχών της εκπαίδευσης μέσα από διάφορες μορφές επιμορφωτικών παρεμβάσεων. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι η δημιουργία μιας ομάδας στελεχών που θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία, έτσι ώστε να αρθούν οι προκαταλήψεις και οι αρνητικές διακρίσεις για την ομάδα-στόχο.

Υποδράση 4.1

Ενδοσχολικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών

Στόχος είναι η επιμόρφωση εκπ/κών σε θέματα διδακτικής, διαφοροποιημένης παιδαγωγικής, διαχείρισης τάξης, παραγωγής διδακτικού υλικού, κ.ά.

4.1.1

Η εισαγωγική επιμόρφωση

4.1.2

Οι τακτικές επιμορφώσεις

Υποδράση 4.2

Γενικές επιμορφώσεις

Στόχος: Η επιμόρφωση αυτή απευθύνεται σε στελέχη της Εκπαίδευσης, σε κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, καθώς και εκπαιδευτές των ΚΕΕ και εκπαιδευτικούς των ΣΔΕ όπου φοιτούν ενήλικες Ρομά και σε φοιτητές/τριες με στόχο την αλληλεπίδραση και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με αποτελεσματικές παρεμβάσεις και μεθόδους προσέγγισης για την ομάδα-στόχο.

Υποδράση 4.3

Εξ αποστάσεως επιμόρφωση

Στόχος είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων σε θέματα ειδικής διδακτικής και η εξοικείωσή τους σε τεχνικές διδακτικής αξιοποίησης του πολιτισμικού κεφαλαίου των παιδιών Ρομά.

Στα πλαίσια της συγκεκριμένης δράσης έχουν πραγματοποιηθεί ήδη:

Επιμορφωτικό σεμινάριο "Αρχές Ενταξιακής Εκπαίδευσης" (2ο Δ.Σ. Περαίας, 18/11/2010) για εκπαιδευτικούς Α'βάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής.

 

Επιμορφωτικό σεμινάριο "Αρχές Ενταξιακής Εκπαίδευσης" (Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας, 23/11/2010) για εκπαιδευτικούς Α'βάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής.

 

Ημερίδα στελεχών της εκπαίδευσης "Δράσεις και παρεμβάσεις για την ένταξη των παιδιών Ρομά στο σχολείο" (Πύργος Παιδαγωγικής Σχόλης ΑΠΘ, 12/4/2011) για εκπαιδευτικούς Α'βάθμιας εκπαίδευσης της Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Ημερίδα στελεχών της εκπαίδευσης "Δράσεις και παρεμβάσεις για την ένταξη των παιδιών Ρομά στο σχολείο" (Πύργος Παιδαγωγικής Σχόλης ΑΠΘ, 2/6/2011) για εκπαιδευτικούς Α'βάθμιας εκπαίδευσης της Δυτικής Μακεδονίας και εκπαιδευτικούς Β'βάθμιας εκπαίδευσης της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας.

Δράση 5

Παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης

Στόχος της δράσης είναι η συνεργασία ψυχολόγων και σχολείου για την ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών και τη γενικότερη βελτίωση της δυναμικής του σχολείου.

Δράση 6

Σύνδεση σχολείου, οικογένειας και τοπικής κοινωνίας

Στόχος είναι να επιδιωχθεί λειτουργική, αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στο σχολείο, στις οικογένειες και την κοινότητα Ρομά.

Δράση 7

Δικτύωση των σχολείων

Στόχος είναι η δικτύωση των σχολικών μονάδων του προγράμματος μέσω ΤΠΕ με σκοπό την προσφορά υπηρεσιών σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και διοικητικό προσωπικό.

Δράση 8

Δημοσιότητα

Στόχος είναι η διάχυση των δράσεων και αποτελεσμάτων του Προγράμματος προκειμένου να ενημερωθεί η κοινότητα Ρομά και η ευρύτερη κοινότητα σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, έτσι ώστε να επιτευχθεί τόσο η στήριξη της παρέμβασης, όσο και η άρση των προκαταλήψεων για τον πληθυσμό Ρομά.

 Ενέργειες σχετικές με τη δημοσιότητα του έργου:

Συνέντευξη της ΕΥ καθ. Ευαγγελίας Τρέσσου στην εφημερίδα Αγγελιοφόρος

Δράση 9

Αξιολόγηση της πράξης

Στόχος: Η αξιολόγηση της Πράξης έχει ως στόχο την αποτύπωση της πλήρους εικόνας:

των αναγκών (φοίτηση, διαρροή, αναπηρία) των παιδιών Ρομά

της εκπαιδευτικής κοινότητας που εμπλέκεται άμεσα

της κοινωνικής κατάστασης των οικογενειών τους

των μορφών εναλλακτικής παρέμβασης και των αποτελεσμάτων τους