ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

Οδηγίες και Επιμέρους Διδακτικοί Στόχοι για την Πιλοτική Δοκιμή του Εκπαιδευτικού Υλικού για τα Μαθηματικά

 

Δραστηριότητες με Τανγκραμ

Το χειραπτικό υλικό Τανγκραμ ( Τangram ) είναι ήδη γνωστό σε εκπαιδευτικούς και παιδιά ύστερα από την είσοδο των νέων σχολικών εγχειριδίων. Η πρώτη ομάδα δραστηριοτήτων στηρίζεται σε αυτό το υλικό και επεξεργάζεται έννοιες και δεξιότητες από τις ενότητες της Γεωμετρίας και των Μετρήσεων.

Πρωταρχικός στόχος της ενισχυτικής διδασκαλίας στα μαθηματικά στο πλαίσιο του εν λόγω Προγράμματος είναι να δημιουργήσει καταστάσεις μάθησης μέσα από τις οποίες οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν επιπλέον ευκαιρίες να «κάνουν» μαθηματικά. Οι ενότητες του υλικού που παράγεται σχετίζονται άμεσα με το σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα των μαθηματικών. Δεν αποτελούν όμως, επανάληψη του τρόπου με τον οποίο το αναλυτικό πρόγραμμα υλοποιείται μέσω του καθημερινού ωρολογίου προγράμματος. Με άλλα λόγια, κατά την ενισχυτική διδασκαλία δεν θα επαναλαμβάνουμε απαραιτήτως παρόμοιες δραστηριότητες με εκείνες του πρωινού προγράμματος. Φιλοδοξία είναι η ενισχυτική διδασκαλία να βασιστεί στη δημιουργία καταστάσεων μάθησης που θα στηρίζονται στη χρήση χειραπτικού υλικού—όπως το Τανγκραμ για τη συγκεκριμένη ομάδα δραστηριοτήτων—προσδίδοντας παιγνιώδη μορφή στην ενασχόληση των παιδιών με τα μαθηματικά.

Όπως θα παρατηρήσετε, από το: διδακτικό υλικό απουσιάζουν περιγραφές, επεξηγήσεις και ορισμοί μαθηματικών εννοιών. Αυτό αποτελεί συνειδητή επιλογή, αφού οι προτεινόμενες δραστηριότητες θα αποτελούν αφορμές για τη. δημιουργία καταστάσεων μάθησης που θα μπορούν να συνδέουν τις δραστηριότητες του πρωινού προγράμματος με αυτές της ενισχυτικής.

Στον πίνακα που θα βρείτε στο τέλος του κειμένου των οδηγιών περιγράφονται οι στόχοι για τις ενότητες της Γεωμετρία και των Μετρήσεων. Οι επιμέρους στόχοι της ομάδας δραστηριοτήτων που έχετε στα χέρια σας εντάσσονται στο ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα χωρίς, όμως, να καλύπτουν όλους τους στόχους των παραπάνω ενοτήτων. Το Τανγκραμ, μαζί με άλλα χειραπτικά υλικά προβλέπεται να διατεθούν στα Τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Η χρονοβόρα διαδικασία της προμήθειας των υλικών μέσω του απαραίτητου διαγωνισμού μας αναγκάζει να δουλέψουμε με αντίτυπα του υλικού που θα παραχθεί από τα ίδια τα παιδιά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού στα τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας. Ενδεικτικά για την αναπαραγωγή του Τάνγκραμ μπορούν να χρησιμοποιηθούν χαρτόνια χειροτεχνίας. Κατά την αναπαραγωγή του υλικού, η οποία μπορεί να θεωρηθεί αυτή καθαυτή ως δραστηριότητα, θα πρέπει να δοθεί προσοχή στη διατήρηση των διαστάσεων των κομματιών του Τάνγκραμ μιας και όλες οι επόμενες δραστηριότητες και των τριών επιπέδων διατηρούν τις συγκεκριμένες διαστάσεις.

Οι δραστηριότητες με το Τάνγκραμ μπορεί να θυμίζουν με μια πρώτη ματιά ενασχόληση με παζλ, όπως προσφέρουν την ευκαιρία για τη διερεύνηση εννοιών και διαδικασιών που σχετίζονται με το εμβαδόν, την περίμετρο, την ταξινόμηση και δημιουργία σχημάτων, τις κινήσεις (μετασχηματισμούς) στο επίπεδο (μεταφορά ή μετατόπιση, περιστροφή και ανάκλαση), κλπ.

Στόχος της πιλοτικής εφαρμογής του εν λόγω υλικού είναι η βελτίωση του, γι' αυτό και είναι επιθυμητή και καλοδεχούμενη η δική σας κριτική άποψη. Τα σχόλια σας μπορείτε να τα δώσετε γραπτώς στον κατά τόπους συνεργάτη του Προγράμματος, οποίος θα τα προωθήσει σε εμάς.

 

 

πίσω