ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚ/ΤΩΝ

EΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

       ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ

 

Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε.

ΤΜΗΜΑ Δ΄

 

 

 Ερμού 15

 10185 ΑΘΗΝΑ

 

Πληροφορίες : Κ. Κώτσης 210 3238380

                         Σπ. Μηλιώνης 210 3245738

 

FAX : 3238580

 

Να διατηρηθεί μέχρι

Βαθμός ασφαλείας

 

 

  Αθήνα, 17  - 3 - 2003

  Αριθ.Πρωτ.                     Βαθμός Προτερ.

  Φ.50 / 58 / 26861 / Γ1

 

ΠΡΟΣ: 1. Περιφερειακούς Διευθυντές

                Εκπ/σης

               Έδρες τους

            2. Διευθυντές Εκπ/σης &

                Προϊσταμένους Γραφείων Π.Ε.

            3. Σχολικούς Συμβούλους Π.Ε.

                (Μέσω Δ/νσεων και Γραφείων Π.Ε.)

            4. Διευθυντές & Προϊσταμένους

                δημοτικών σχολείων

                (Μέσω Δ/νσεων και Γραφείων Π.Ε.)

 

ΚΟΙΝ:   Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

             Μεσογείων 396

             15341 Αγ. Παρασκευή

 

 

 

ΘΕΜΑ: Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο: Προγραμματισμός λειτουργίας του για το

             νέο σχολικό έτος (χρονοδιάγραμμα ενεργειών έως και 15 - 9 - 03)

 

 

Το Ολοήμερο Σχολείο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει υψηλούς στόχους που διαμορφώνουν συνθήκες ανοιχτού παιδαγωγικού περιβάλλοντος και ελκυστικότερης μάθησης. Ήδη, κατά το τρέχον σχολικό έτος το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε 2.600 Δημοτικά Σχολεία, καθώς και σε 1800 νηπιαγωγεία, καλύπτοντας όλες τις περιοχές της χώρας. Σύμφωνα, δε, με τις προτάσεις που έχουν ήδη υποβληθεί από τις Δ/νσεις Α/θμιας Εκπαίδευσης, το πρόγραμμα αναμένεται ότι θα επεκταθεί σε σημαντικό ακόμα αριθμό σχολείων, ώστε να καλυφθούν με πληρέστερο τρόπο οι ανάγκες για συμμετοχή περισσότερων μαθητών σε δραστηριότητες που προάγουν τους σκοπούς της εκπαίδευσης και αναδεικνύουν το χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου.

Για την επιτυχέστερη εφαρμογή του θεσμού και για τον προγραμματισμό των ενεργειών που πρέπει να υλοποιηθούν, ενόψει της προετοιμασίας του σχεδιασμού για το επόμενο σχολικό έτος και την έγκαιρη έναρξη του προγράμματος, παρακαλούμε για την από μέρους σας τήρηση των ακόλουθων διαδικασιών :

 

1.                  Ενημέρωση γονέων : (παρακαλούμε για την προσοχή σας στην τήρηση των       προθεσμιών)

 

Μέχρι τις 18 - 4 - 2003, με ευθύνη των σχολικών μονάδων και με την καθοδήγηση των Δ/ντών Εκπ/σης, Προϊσταμένων Γραφείων και Σχολικών Συμβούλων, θα πραγματοποιηθούν ενημερωτικές συναντήσεις με τους γονείς, στις οποίες θα αναλυθεί ο σκοπός και το Πρόγραμμα του Ολοήμερου Σχολείου. Για το σκοπό αυτόν, θα διανεμηθεί στους γονείς ενυπόγραφη επιστολή από το Διευθυντή του σχολείου, στην οποία θα αναλύεται η σημασία του προγράμματος και θα παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες που θα υιοθετηθούν από τη σχολική μονάδα, σε συνεργασία πάντοτε με τους γονείς και τους αρμόδιους τοπικούς φορείς. Η επιστολή αυτή θα συνοδεύεται από το έντυπο δήλωσης συμμετοχής των παιδιών (βλ. Παράρτημα Ι), με την οποία θα δηλώνεται η συμμετοχή τους στο Ολοήμερο, καθώς επίσης και τα αντικείμενα που επιθυμούν να παρακολουθήσουν, με την επισήμανση ότι οι προτιμήσεις θα αναφέρονται μόνο στα προαιρετικά αντικείμενα των αντίστοιχων τμημάτων.

Υποχρεωτικά μαθήματα : για το Τμήμα των τάξεων Α’, Β’ και Γ’, ο Αθλητισμός και για όλα τα Τμήματα η Προετοιμασία, η Αγγλική Γλώσσα, όπως  και η Πληροφορική για τις περιπτώσεις που το σχολείο θα στελεχωθεί με  εκπαιδευτικό της αντίστοιχης ειδικότητας

Προαιρετικά μαθήματα : για το Τμήμα των τάξεων Δ’, Ε’ και ΣΤ’, ο Αθλητισμός και για όλα τα Τμήματα τα Εικαστικά, η Θεατρική Αγωγή, η Μουσική και Χορός ).

 

Για διευκόλυνση των Διευθυντών των σχολείων,  κατά τη σύνταξη της επιστολής προτείνουμε να αξιοποιηθεί το περιεχόμενο της αριθμ. Φ.50 / 57 / 26650 / 17-3-2003 εγκυκλίου  που σας έχει αποσταλεί από  το ΥΠΕΠΘ με θέμα: «Σκοπός και περιεχόμενο του ολοήμερου δημοτικού σχολείου».

Υπενθυμίζεται ότι στο Ολοήμερο Σχολείο (δημοτικό και νηπιαγωγείο) φοιτούν όλα τα παιδιά, εφόσον το επιθυμούν. Κατά συνέπεια, στη σχετική δήλωση που υποβάλλουν οι γονείς δεν απαιτείται αναφορά στην επαγγελματική τους κατάσταση. Κάθε  πρόβλημα που ανακύπτει κατά τη συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα του Ολοήμερου Σχολείου, θα επιλύεται με την παρέμβαση του αρμόδιου Προϊσταμένου. 

 

2.   Συγκέντρωση δηλώσεων γονέων – Σύνταξη και υποβολή πινάκων από Διευθυντές σχολείων, Προϊσταμένους Γραφείων και Διευθυντές Εκπ/σης (παρακαλούμε για την προσοχή σας στην τήρηση των προθεσμιών)

 

Για την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των Ολοήμερων κατά το επόμενο σχολικό έτος και τη στελέχωσή τους με το αναγκαίο διδακτικό προσωπικό, παρακαλούμε για την τήρηση των ακόλουθων διαδικασιών:

 

α. Μέχρι τις 9 - 5 - 2003 :  Οι γονείς οφείλουν να υποβάλουν στο σχολείο συμπληρωμένες τις δηλώσεις για συμμετοχή των παιδιών του στο πρόγραμμα του ολοήμερου.

 

Στη συνέχεια και με βάση τις δηλώσεις των μαθητών που έχουν υποβληθεί, οι Διευθυντές των σχολείων  θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει - εντός της παραπάνω προθεσμίας - τον πίνακα του Παραρτήματος ΙΙ με τα τμήματα του Ολοήμερου που θα λειτουργήσουν κατά το επόμενο σχολικό έτος, καθώς και τον αριθμό των διδακτικών ωρών  κατά ειδικότητα, που απαιτούνται για την υλοποίηση του προγράμματος. (Είναι αυτονόητο ότι δεν μπορούν να συμπεριληφθούν όλα τα αντικείμενα στο πρόγραμμα και, κατά συνέπεια, η τελική επιλογή που θα γίνει από κάθε σχολείο θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση με αύξουσα σειρά. Είναι επίσης αυτονόητο, ότι θα υπάρξουν περιπτώσεις κατά τις οποίες η επιλογή των αντικειμένων θα διαφοροποιηθεί, λόγω μη ανταπόκρισης - προσέλευσης εκπαιδευτικών κάποιας ειδικότητας). Για την Α΄ τάξη ο υπολογισμός θα γίνει κατ’ εκτίμηση,  αφού ληφθεί  υπόψη η σχετική εμπειρία και η ιδιαιτερότητα της σχολικής μονάδας.

 

Επισημαίνεται ότι για τον υπολογισμό των ωρών θα ληφθεί υπόψη  το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα του Ολοήμερου, το οποίο έχει οριστεί με απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας.

 

β. Μέχρι τις 14 - 5 - 2003: Οι Διευθυντές των σχολείων θα πρέπει να υποβάλουν τους πίνακες στα Γραφεία Εκπαίδευσης.

 

γ. Μέχρι τις 19 - 5 - 2003: Τα Γραφεία Εκπαίδευσης θα ολοκληρώσουν την επεξεργασία των Πινάκων και θα συμπληρώσουν τον πίνακα του Παραρτήματος ΙΙΙ, τον οποίο θα υποβάλουν στη Δ/νση Εκπ/σης. Ο πίνακας θα συνοδεύεται από φωτοαντίγραφα των πινάκων υπέβαλε ο Διευθυντής του σχολείου (Παράρτημα ΙΙ),  για πληρέστερη ενημέρωση της Διεύθυνσης Εκπ/σης και για την έγκαιρη αναζήτηση στοιχείων   στην περίπτωση που αυτό απαιτηθεί.

δ. Μέχρι τις 26 - 5 - 2003: Οι Δ/νσεις Εκπ/σης, μετά την επεξεργασία των Πινάκων των Γραφείων θα συμπληρώσουν συγκεντρωτικό πίνακα ( Παράρτημα IV ) και θα τον υποβάλουν στο ΥΠ.Ε.Π.Θ. Παράλληλα, αντίγραφο του πίνακα θα κοινοποιήσουν στους Περιφερειακούς Δ/ντές Εκπαίδευσης. 

 

3.  Συμπληρωματικά  στοιχεία – Συμπληρωματικοί πίνακες.

 

Kατά την προσέλευση για τις εγγραφές των μαθητών που θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος στην Α΄ τάξη ( 1ο  εικοσαήμερο Ιουνίου 2003 ), οι Διευθυντές θα δίνουν στους  γονείς  την ενυπόγραφη επιστολή που αναφέρεται στην παράγραφο  1, καθώς και τη δήλωση συμμετοχής των μαθητών στο Ολοήμερο ( Παράρτημα Ι ) και θα τους καλούν να την επιστρέψουν στο σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού έτους. Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί από τα σχολεία ότι απ’ τις δηλώσεις των γονέων  διαφοροποιείται η αρχική εκτίμηση για τον αριθμό των παιδιών της Α΄ τάξης που θα συμμετάσχουν στο  Ολοήμερο, σε βαθμό που αλλάζουν σημαντικά τα δεδομένα (π.χ. είχε υπολογισθεί 1 ενώ θα χρειαστούν 2 τμήματα), ειδοποιείται το Γραφείο Εκπαίδευσης, ώστε  να προβεί στις δικές του ενέργειες.

Το Γραφείο Εκπαίδευσης αφού συγκεντρώσει τα νέα δεδομένα των σχολείων, επεξεργάζεται τα στοιχεία συγκρίνοντάς τα με αυτά που είχαν υποβληθεί με τον πίνακα του Παραρτήματος ΙΙ και, στην  περίπτωση που διαπιστωθούν σημαντικές αλλαγές στα δεδομένα για τον απαιτούμενο αριθμό των εκπαιδευτικών, ενημερώνει τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης για το επιπλέον διδακτικό προσωπικό που απαιτείται κατά ειδικότητα μέχρι 25-6-03. Στη συνέχεια, η Διεύθυνση Εκπαίδευσης  υποβάλλει μέχρι 30-6-03 στη Δ/νση Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας συμπληρωματικό Πίνακα με τις πρόσθετες ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό  για το Ολοήμερο κατά ειδικότητα, αντίγραφο του οποίου κοινοποιεί παράλληλα και στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.

 

 

 

 

 

4. Συγκρότηση ομάδων ολοήμερων (παράκληση για την τήρηση των προθεσμιών)

 

Κατά τη  διάρκεια της προετοιμασίας για το επόμενο σχολικό έτος (16-20 Ιουνίου 2003 και 1-10 Σεπτ. 2003) θα συγκληθούν συσκέψεις σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ύστερα από πρόσκληση των Διευθυντών Εκπαίδευσης, στην οποία θα πάρουν μέρος οι Σχολικοί Σύμβουλοι  και οι Προϊστάμενοι των Γραφείων.

Στη διάρκεια των συσκέψεων θα γίνει ο κατανομή των Ολοήμερων Σχολείων του νομού σε ομάδες και κατά Γραφείο Εκπαίδευσης. Στις περιπτώσεις που ο αριθμός των ολοήμερων δημοτικών που αντιστοιχούν σε ένα Γραφείο Εκπαίδευσης υπερβαίνει τα 20, τότε αυτά χωρίζονται σε δυο ομάδες. Σε κάθε ομάδα Ολοήμερων ορίζονται ως υπεύθυνα στελέχη ο οικείος Προϊστάμενος, καθώς και ο Σχολικός Σύμβουλος της περιφέρειας, στην οποία ανήκουν τα σχολεία αυτά. Εννοείται ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι αναλαμβάνουν και τα Ολοήμερα Σχολεία των περιφερειών για τις οποίες τους έχει ενδεχομένως ανατεθεί αναπλήρωση. Σε περίπτωση που υπάρχει ανισομερής κατανομή όσον αφορά τον αριθμό των σχολείων σε έναν Σχολικό Σύμβουλο, τότε η ευθύνη για έναν αριθμό σχολείων ανατίθεται (μόνο για τη λειτουργία του ολοήμερου) σε άλλο Σχολικό Σύμβουλο του νομού, που εποπτεύει περιορισμένο αριθμό ολοήμερων.

Με βάση το παραπάνω οργανωτικό σχήμα, καθίσταται σαφές ότι κάθε στέλεχος της εκπαίδευσης θα έχει συγκεκριμένη υπευθυνότητα και θα παρακολουθεί συγκεκριμένη ομάδα σχολείων, για τη λειτουργία των οποίων θα συνεργάζεται τόσο με τον Περιφερειακό  Διευθυντή όσο και με το ΥΠΕΠΘ.

Κατά την  κατανομή των Ολοήμερων Σχολείων σε ομάδες, θα συνταχθούν πίνακες (Παράρτημα V)  αντίγραφα των θα υποβληθούν στη Δ/νση Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας και στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης,                   μέχρι 15-9-2003. 

 

5. Διοργάνωση συσκέψεων για τα ολοήμερα

 

Καθιερώνονται συσκέψεις ανά δίμηνο σε κάθε σχολείο για θέματα του Ολοήμερου, στις οποίες γονείς και εκπαιδευτικοί θα ενημερώνονται για την εφαρμογή του προγράμματος του ολοήμερου, θα καταγράφονται προβλήματα και πιθανές δυσχέρειες από την εφαρμογή και θα χαράσσεται η πορεία για τη συνέχισή του,  σύμφωνα με τα οριζόμενα από τις σχετικές διατάξεις και οδηγίες. Στις συσκέψεις αυτές, οι οποίες γίνονται με ευθύνη του διευθυντή του σχολείου, θα καλούνται οι Σχολικοί Σύμβουλοι,  ο Διευθυντής Εκπαίδευσης και οι Προϊστάμενοι των Γραφείων.

 

6. Συνεργασία με τους γονείς και λοιπούς φορείς – Θέματα σίτισης και υποδομών

 

Δεδομένου ότι για την επιτυχή εφαρμογή του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου, ο οποίος έχει επεκταθεί σε μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων και έχει εμπλουτιστεί με ποικίλες δραστηριότητες και νέα διδακτικά αντικείμενα, απαιτείται συστηματική συνεργασία, εκτός των άμεσα εμπλεκομένων (στελεχών της εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών) και των γονέων και λοιπών τοπικών φορέων, οι Διευθυντές των σχολείων θα απευθύνουν πρόσκληση συνεργασίας προς τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, κ.λ.π., για την από κοινού αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων ανακύπτουν κατά περιοχή και κατά σχολείο. Η συνεργασία με τους γονείς αφορά και στο θέμα της σίτισης των μαθητών, οι οποίοι,  κατά το πρώτο διάλειμμα (13.30΄ - 13.55΄) λαμβάνουν ένα ελαφρύ γεύμα που θα ετοιμάζουν οι γονείς τους. Η όλη οργάνωση εντάσσεται στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς στοχεύει στο να εξοικειώσει  τα παιδιά στην κοινή εστίαση, την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, την αυτενέργεια και δημιουργεί αισθήματα αυτοτέλειας, αυτάρκειας και αυτοπροστασίας. Σε πολλά σχολεία, με τη συνεργασία της σχολικής μονάδας, των γονέων και της σχολικής επιτροπής, οργανώθηκαν ειδικοί χώροι για τη λήψη γεύματος. Στις περιπτώσεις που, λόγω υποδομών, δεν παρέχονται ειδικοί τέτοιοι χώροι, το σχολείο χρησιμοποιεί  ως χώρο σίτισης μία αίθουσα διδασκαλίας, κυρίως από αυτές που δεν αξιοποιούνται στο ολοήμερο, ενώ επίσης λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα (π.χ. χρησιμοποίηση τραπεζομάντιλων μιας χρήσης, κ.λ.π.),ώστε αμέσως μετά το γεύμα η αίθουσα να είναι έτοιμη προς χρήση.

Στο πλαίσιο επίσης της ίδιας συνεργασίας πρέπει να αντιμετωπίζονται θέματα εξοπλισμού, με προτεραιότητα στην προμήθεια των απαραίτητων συσκευών για τη (ψυγείο, φούρνος μικροκυμάτων).

Επισημαίνεται ότι για τη λειτουργία του Προγράμματος του Ολοήμερου, η διάρκεια του οποίου είναι από τις 7.00 μέχρι τις 16.00, αξιοποιούνται όλες οι υποδομές των σχολικών μονάδων που διατίθενται και για το κανονικό πρόγραμμα, ώστε να διευκολύνεται η άρτια εφαρμογή του προγράμματος.

 

 

 

 

7.  Ισχύς διατάξεων και εγκυκλίων

Από την λήψη της παρούσας εγκυκλίου παύει η ισχύς των εγκυκλίων που στάλθηκαν και αφορούν στον προγραμματισμό, την Οργάνωση και την Εφαρμογή του Προγράμματος του Ολοήμερου, με εξαίρεση την αριθμ. Φ.50/76/121153/Γ1/13-11-02 (ΦΕΚ 1471 τ. Β΄)  απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας, με την οποία ορίζεται το πρόγραμμα σπουδών του ολοήμερου, καθώς και η αριθμ. Φ. 50 / 57 / 26650 / Γ1 / 17-3-2003 εγκύκλιο του ΥΠ.Ε.Π.Θ. με θέμα: «Σκοπός και περιεχόμενο του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου».

Η παραπάνω επισήμανση, δεν αφορά βεβαίως σε έγγραφα που ρυθμίζουν θέματα πρόσληψης προσωπικού, κανονισμούς διαχείρισης, καθώς και σε έγγραφα για οικονομικά στοιχεία και οικονομική διαχείριση, τα οποία έχουν σταλεί από αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠ.Ε.Π.Θ.

 

8. Επισήμανση στοιχείων απαραίτητων για την οργάνωση του ολοήμερου

 

Για τον καλύτερο προγραμματισμό και την οργάνωση του Ολοήμερου (βλ. προηγούμενες παραγράφους) επισημαίνουμε στη συνέχεια ορισμένα στοιχεία, τα οποία θα ληφθούν υπόψη και θα τηρηθούν τόσο κατά το σχεδιασμό, όσο και κατά την εφαρμογή του Προγράμματος. Τα στοιχεία αυτά μπορούν επίσης να ληφθούν υπόψη κατά την ενημέρωση των γονέων.

α.  Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επιτυχής εφαρμογή του προγράμματος προϋποθέτει την παρακολούθησή του από όλους τους μαθητές που συμμετέχουν στο ολοήμερο μέχρι τη λήξη του,  στις 16.00. Επομένως, δεν θα γίνουν αποδεκτά αιτήματα για πρόωρη αποχώρηση μαθητών, αφού αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής του προγράμματος και κατά συνέπεια την ακύρωση του παιδαγωγικού του ρόλου. Η προαιρετικότητα ισχύει όσον αφορά την συμμετοχή των παιδιών στο πρόγραμμα του ολοήμερου  σχολείου, κατόπιν σχετικής αίτησης και όχι στην προαιρετική παρακολούθηση του προγράμματος όσων έχουν δηλώσει συμμετοχή.

            Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι το πρόγραμμα του ολοήμερου κατά την εφαρμογή του αξιοποιεί ποικιλία εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων, κυρίως βιωματικής μορφής. Ο μαθητής συμμετέχει αβίαστα κι ευχάριστα σε ένα περιβάλλον δεκτικό για την ανάπτυξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων του. Εξάλλου, για να είναι ευχάριστο το πρόγραμμα και για να μην καταπονούνται οι μαθητές, οι απογευματινές ώρες έχουν μικρή διάρκεια ( 35 λεπτών). Το πρόγραμμα του ολοήμερου  σχολείου σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μη δημιουργεί  προβλήματα και να μη στερεί από τα παιδιά βασικές τους ανάγκες, όπως είναι αυτές της σίτισης και της ξεκούρασης.

 

 

β. Η πρωινή ζώνη του ολοήμερου δημοτικού σχολείου λειτουργεί τις ώρες 07.00΄-08.00΄, εφόσον σ’ αυτή συμμετέχουν από 5 μαθητές και άνω, ανεξάρτητα από την ώρα προσέλευσης των μαθητών. Στα συστεγαζόμενα σχολεία και εφόσον δεν συμπληρώνεται ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός των 5 μαθητών σε μία ή περισσότερες από τις συστεγαζόμενες σχολικές μονάδες χωριστά, συγκροτούνται κοινά πρωινά τμήματα. Ο σύλλογος διδασκόντων και, στην περίπτωση των συστεγαζόμενων σχολείων, οι σύλλογοι διδασκόντων από κοινού, ορίζουν τον ή τους εκπαιδευτικούς που θα είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή του προγράμματος της πρωινής ζώνης. Κατά τον ορισμό υπευθύνου, δεν μπορεί να ανατίθεται η πρωινή ζώνη σε εκπαιδευτικό που απασχολείται στο πρόγραμμα της απογευματινής ζώνης, ώστε να αποφεύγεται η απασχόλησή του με διακεκομμένο ωράριο. Ο σύλλογος διδασκόντων, σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο, καταρτίζει το πρόγραμμα της πρωινής ζώνης στην οποία εντάσσεται κυρίως η προετοιμασία των μαθημάτων της ημέρας.

 

 γ.  Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα τμήματα του Ολοήμερου συγκροτούνται κατά το μήνα Ιούνιο και,  για το λόγο αυτόν, οι αρμόδιοι Προϊστάμενοι φροντίζουν για την τοποθέτηση στα σχολεία του απαιτούμενου αριθμού δασκάλων, καθώς και για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του προγράμματος από την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, θα πρέπει, εντός του 1ου δεκαημέρου του μηνός Σεπτεμβρίου, να ληφθούν από όλους τους εμπλεκόμενους (σχολική μονάδα και προϊστάμενο υπηρεσίας) τα απαραίτητα μέτρα για την έγκαιρη λειτουργία του Ολοήμερου.

 

 

δ. Κατά την ημερομηνία έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς (11 Σεπτεμβρίου 2003) οι γονείς και οι μαθητές ενημερώνονται για τον τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας των τμημάτων του ολοήμερου, καθώς και για το πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί από την επόμενη ημέρα. Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τη στελέχωση με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, το ολοήμερο λειτουργεί με κανονικό ωράριο και πρόγραμμα με τον δάσκαλο του τμήματος, από τις 12-9-2003.

 

ε. Η εκπαιδευτική κοινότητα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί στα μέλη της, έχει την ευθύνη για την έγκαιρη έναρξη και την ομαλή λειτουργία των ολοήμερων τμημάτων. Ειδικότερα :

Οι Προϊστάμενοι έχουν την ευθύνη για τη συγκρότηση, τη στελέχωση και τη λειτουργία των τμημάτων.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι είναι υπεύθυνοι για τη σύνταξη και εφαρμογή του Προγράμματος.

Οι Διευθυντές των σχολείων παρακολουθούν και ελέγχουν συστηματικά την ορθή εφαρμογή των απαραίτητων διαδικασιών για την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος.

Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων συνεργάζονται με το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς των ολοήμερων τμημάτων, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους ή αναλαμβάνοντας (δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων) μέρος των δραστηριοτήτων τους. Επισημαίνεται ότι για την συμπλήρωση ωραρίου (δασκάλων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων) στο Πρόγραμμα του Ολοήμερου, τηρείται σε κάθε περίπτωση η σχετική διάταξη του Νόμου, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός δεν υποχρεούται να παραμείνει στο σχολείο πέραν των 6 ωρών.

Τέλός, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους για τον έλεγχο της λειτουργίας των ολοήμερων σχολείων, τα στελέχη της εκπαίδευσης (Προϊστάμενοι, Σχολικοί Σύμβουλοι, Διευθυντές) πραγματοποιούν τακτικές επισκέψεις στα τμήματα κατά τις ώρες λειτουργίας τους και παρακολουθούν την εφαρμογή του προγράμματος.

9. Ενημέρωση Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης

Οι Περιφερειακοί Δ/ντές Εκπ/σης ενημερώνονται συνεχώς από τους Δ/ντές Εκπ/σης Α΄/θμιας, τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Προϊσταμένους  των   Γραφείων  για  την πορεία του προγραμματισμού και της οργάνωσης του Ολοήμερου Σχολείου και δίνουν τις απαραίτητες κατευθύνσεις και οδηγίες για την υλοποίηση του θεσμού,  που αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της δημόσιας εκπαίδευσης.

 

Συν. 5 πίνακες

 

 

Εσωτ. Διανομή

1. Γραφείό κ. Υπουργού

2. Γραφείό κ. Υφυπουργού

3. Γραφείο κ. Γενικού Γραμματέα

4. Γραφείο κ. Ειδικού Γραμματέα

5. Γενική Δ/νση Διοίκησης Π.Ε. και Δ.Ε.

6. Δ/νση Σπουδών Π.Ε.

Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

 

 

Δ.Κ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ