ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(σχολικό έτος 2002-03)

 

1. Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης

 

Οι μαθητές της Α τάξης πήγαν στην Αμερικάνικη γεωργική σχολή Θεσσαλονίκης, όπου τα παιδάκια ξεναγήθηκαν στο χώρο που εκτρέφονται τα ζώα, είδαν από κοντά γνωστά ζώα, που πολλά απ’ αυτά δεν είχαν την ευκαιρία να δουν ποτέ, τα έβλεπαν μόνο σε φωτογραφίες. Έμαθαν για τον τρόπο ζωής τους, για τις συνήθειες τους, για την αναπαραγωγή τους. Επίσης έμαθαν για την καλλιέργεια κάποιων φυτών.

 

2. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα: « Η καφέ αρκούδα »

 

Οι μαθητές του ενός τμήματος της Α τάξης δούλεψαν στην τάξη τους ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο:

« Η καφέ αρκούδα »

Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα, όταν ασχολήθηκαν στη Μελέτη με είδη ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση.

Δούλεψαν το υλικό της βαλίτσας που προμηθεύτηκαν από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης του Κορδελιού και που απευθυνόταν σε μαθητές της Α τάξης. Αυτό ήταν:

α) Γνωριμία με την καφέ αρκούδα( εδώ έγινε προβολή βιντεοταινίας κι ακολούθησαν μια σειρά από δραστηριότητες)

β) Μια δραστηριότητα όλης του τμήματος με θέμα:

« Μια αρκούδα στην τάξη μας »

 

3. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα: « Το νερό, νεράκι »

 

Επίσης όλοι οι μαθητές της Α τάξης καθώς κι ενός τμήματος της Β τάξης δούλεψαν ακόμη ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο:

« Το νερό, νεράκι »

Εδώ η αφορμή δόθηκε από το μάθημα της Μελέτης με τον κύκλο του νερού. Το πρόγραμμα έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν, να κατανοήσουν και να πειραματιστούν και με τις τρεις  μορφές του (στερεή, υγρή, αέρια ).

Έγινε παρατήρηση όλο το χρόνο του καιρού: βροχές - χιόνι- υγρασία - ξηρασία}. Τα παιδιά παρακολούθησαν τον κύκλο του νερού μέσα από την ιστορία μιας σταγόνας.

Ζωγράφισαν την ιστορία, όπου μέσα από τις σχετικές ζωγραφιές ανακάλυψαν τα σκεύη του νερού από παλιά ως τώρα και πώς ο άνθρωπος εκμεταλλεύτηκε το νερό για να κινήσει τις μηχανές.

Παρακολούθησαν τη βιντεοκασέτα:

« Ο Νερόκιο και οι νεροπεριπέτειές του », η οποία υπήρχε στο πακέτο που προμηθεύτηκαν οι δασκάλες από  το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης του Κορδελιού.

Τέλος ακούσανε τα « Νεροτράγουδα » CD του προγράμματος.

 4. Πάρκο Ανακύκλωσης Θέρμης

 

Οι μαθητές της Γ και Δ τάξης πραγματοποίησαν επίσκεψη στο πάρκο ανακύκλωσης της Θέρμης και παρακολούθησαν την προβολή σλάιτς από τους υπεύθυνους του κέντρου, με θέμα την ανακύκλωση χαρτιού, μετάλλου, γυαλιού και πλαστικού. Έγινε σχετική ενημέρωση για τη σωστή χρήση των παραπάνω υλικών, ώστε να μην καταλήγουν μαζί με τα υπόλοιπα απορρίμματα, καθώς και τον τρόπο ανακύκλωσής τους για το κοινό συμφέρον.

Κατά τη διάρκεια της προβολής γινόταν και συζήτηση πάνω σε ερωτήματα που δημιουργήθηκαν στα παιδιά και στο τέλος της παρουσίασης  μοιράστηκε σε κάθε μαθητή έντυπο υλικό (αφίσες και ενημερωτικά φυλλάδια) για την ανακύκλωση.

Στη συνέχεια επισκέφθηκαν τον εξωτερικό χώρο, που από χώρος συγκέντρωσης απορριμμάτων (χωματερή), διαμορφώθηκε σε χώρο αναψυχής και διασκέδασης με παιδικές χαρές, αθλοπαιδιές και χώρο ελεύθερων δραστηριοτήτων.

5. ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ – ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ

Οι μαθητές και των δύο τμημάτων της Ε τάξης συμμετείχαν σε ένα ημερήσιο πρόγραμμα διάρκειας 5 ωρών του Κ.Π.Ε. με τίτλο:

Νερό « χθες-σήμερα-αύριο »

Αφού έγινε το καλωσόρισμα των παιδιών κι η αλληλογνωριμία με τους υπεύθυνους του κέντρου χωρίστηκαν σε ομάδες κι ακολούθησε εισαγωγή στο θεματικό περιεχόμενο του προγράμματος με παιχνίδι (χώρος Κ.Π.Ε.)

Κατόπιν έγινε επεξεργασία ενός φύλλου εργασίας με χάρτη που περιλάμβανε τον κύκλο του νερού στη φύση και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις σ αυτόν. Έπειτα έγινε προβολή διαφανειών.

Ύστερα τα παιδιά με λεωφορείο επισκέφτηκαν το Μουσείο Ύδρευσης Θεσ/νίκης (πεδίο μελέτης) με φύλλο εργασίας.

Με την επιστροφή στο κέντρο έγινε από τα παιδιά σύνθεση και παρουσίαση ενός δεκάλογου για τους τρόπους καθημερινής εξοικονόμησης

του νερού και εικαστική έκφραση τους σχετικά με το νερό.

Με το τέλος του προγράμματος οι εντυπώσεις των παιδιών ήταν πολύ καλές. Στον τομέα της παιδαγωγικής και διδακτικής προσέγγισης τα αποτελέσματα ήταν πολύ ικανοποιητικά.

 

6. Λευκοχώρι Σερρών-Όμιλος ιππασίας

 

Τα παιδιά της Ε΄ τάξης πήγαν στο Λευκοχώρι Σερρών όπου επισκέφτηκαν τον όμιλο ιππασίας, ήρθαν σε επαφή με τη φύση, είδαν από κοντά κατοικίδια ζώα κι έκαναν ιππασία.

7. Υπουργείο Παιδείας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου:

    Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Εμείς οι μαθητές της Στ τάξης στα πλαίσια μιας ενότητας του βιβλίου FUN WAY ENGLISH 3 διδαχτήκαμε για το περιβάλλον τα παρακάτω θέματα:

Δάσος- Μόλυνση ατμόσφαιρας- Μόλυνση θαλασσών- Νερό- Σκουπίδια.

(ανακύκλωση)- Ζώα-Ενέργεια και ευαισθητοποιηθήκαμε στα θέματα του περιβάλλοντος με απόφαση μας να συνεισφέρουμε στην προστασία του και να συμμετέχουμε σε ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα.

Έτσι λοιπόν  υποβάλαμε ένα σχέδιο περιβαλλοντικού εκπαιδευτικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου το οποίο εγκρίθηκε, χρηματοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε.

Το πρόγραμμα μας είχε τίτλο:

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ-ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Συντονίστρια του προγράμματος ήταν η δασκάλα των Αγγλικών του σχολείου μας Παπαδοπούλου Μαρία.

 

Συνοπτική περιγραφή περιεχομένου προγράμματος

 

Ήταν ένα πρόγραμμα που συνδύαζε την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τις υπαίθριες δραστηριότητες και την αναψυχή, μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον του βουνού Βόρα σε υψόμετρο 1100μ  Επίσης τη γνωριμία των μαθητών για τους τρόπους καλλιέργειας, συγκομιδής, συσκευασίας και συντήρησης των αγροτικών προϊόντων.

Ανακύκλωση χαρτιού στο χώρο του σχολείου και ζωγραφική πάνω σε αυτό. Ενημέρωση για τον τρόπο λειτουργίας της υδροηλεκτρικής μονάδας παραγωγής ρεύματος, που υπήρχε στο χώρο.

 

Ξενάγηση και ενημέρωση στα ψυγεία-διαλογητήρια του Α.Σ.Κ.  Παναγίτσας.

Επίσκεψη στην τεχνητή πίστα χιονοδρομίας και μια σειρά από υπαίθριες δραστηριότητες, όπως: εναέρια διαπέραση της λίμνης, αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, τοξοβολία, canoe στη λίμνη, πεζοπορία στο δάσος, προσανατολισμός και παιχνίδια με την πυξίδα στο δάσος.

Ήταν ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα από το οποίο κερδίσαμε πάρα πολλά. Το πρόγραμμα αυτό είναι καλό να το επαναλαμβάνουν κάθε χρόνο παιδιά της ΣΤ΄ τάξης.

 

8. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα στο δάσος του ΣΕΪΧ ΣΟΥ

 

Tα δύο τμήματα της Ε τάξης σε συνεργασία με το Κ.Π.Ε. συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα με δραστηριότητες περιβαλλοντικού περιεχομένου στο ΣΕΪΧ ΣΟΥ της Θεσ/νίκης. Κύριο θέμα του ήταν:

« Η δασοπροστασία και η κατάσβεση δασικών πυρκαγιών ».

 

Πίσω