ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(σχολικό έτος 2003-04)

 

1. ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ – ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ

 

Οι μαθητές και του Δ 2 τμήματος συμμετείχαν σε ένα ημερήσιο πρόγραμμα διάρκειας 5 ωρών του Κ.Π.Ε. με τίτλο:

Νερό « χθες-σήμερα-αύριο »

Αφού έγινε το καλωσόρισμα των παιδιών κι η αλληλογνωριμία με τους υπεύθυνους του κέντρου χωρίστηκαν σε ομάδες κι ακολούθησε εισαγωγή στο θεματικό περιεχόμενο του προγράμματος με παιχνίδι (χώρος Κ.Π.Ε.)

Κατόπιν έγινε επεξεργασία ενός φύλλου εργασίας με χάρτη που περιλάμβανε τον κύκλο του νερού στη φύση και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις σ αυτόν. Έπειτα έγινε προβολή διαφανειών.

Επίσης έγινε από τα παιδιά σύνθεση και παρουσίαση ενός δεκάλογου για τους τρόπους καθημερινής εξοικονόμησης του νερού και εικαστική έκφραση τους σχετικά με το νερό. Οι εντυπώσεις των συμμαθητών μας με το τέλος του προγράμματος ήταν πολύ καλές.

 

2. Επίσκεψη στο περιαστικό δάσος του Σεϊχ-Σου

Τα παιδιά του Δ 1 ταμήματος στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης και του ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius 1 επισκέφτηκαν το περιαστικό δάσος του ΣΕΪΧ ΣΟΥ όπου  με τη βοήθεια του δασκάλου τους δούλεψαν πάνω στο θέμα « η φύση γύρω μας ». Συζήτησαν μεταξύ τους, συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο, κράτησαν σημειώσεις από τις παρατηρήσεις που έκαναν και τράβηξαν φωτογραφίες οι οποίες αναρτήθηκαν στην τάξη τους.

 

 

3. Επίσκεψη στο Ζωολογικό κήπο

 

Οι μαθητές της Α τάξης πήγαν στο Ζωολογικό κήπο της Θεσσαλονίκης, όπου τα παιδάκια ξεναγήθηκαν στο χώρο, είδαν από κοντά γνωστά ζώα, που πολλά απ’ αυτά δεν είχαν την ευκαιρία να δουν ποτέ, τα έβλεπαν μόνο σε φωτογραφίες. Έμαθαν από τις δασκάλες τους και συζήτησαν όλοι μαζί, για τον τρόπο ζωής τους, για τις συνήθειες τους, για την αναπαραγωγή τους.

4. Πάρκο Ανακύκλωσης Θέρμης

 

 

Οι μαθητές της Β και ΣΤ τάξης πραγματοποίησαν επισκέψεις στο πάρκο ανακύκλωσης της Θέρμης και παρακολούθησαν την προβολή σλάιτς από τους υπεύθυνους του κέντρου, με θέμα την ανακύκλωση χαρτιού, μετάλλου, γυαλιού και πλαστικού.

 Έγινε σχετική ενημέρωση για τη σωστή χρήση των παραπάνω υλικών, ώστε να μην καταλήγουν μαζί με τα υπόλοιπα απορρίμματα, καθώς και τον τρόπο ανακύκλωσής τους για το κοινό συμφέρον.

 

 

Κατά τη διάρκεια της προβολής γινόταν και συζήτηση πάνω σε ερωτήματα που δημιουργήθηκαν στα παιδιά και στο τέλος της παρουσίασης  μοιράστηκε σε κάθε μαθητή έντυπο υλικό (αφίσες και ενημερωτικά φυλλάδια) για την ανακύκλωση.

Στη συνέχεια επισκέφθηκαν τον εξωτερικό χώρο, που από χώρος συγκέντρωσης απορριμμάτων (χωματερή), διαμορφώθηκε σε χώρο αναψυχής και διασκέδασης με παιδικές χαρές, αθλοπαιδιές και χώρο ελεύθερων δραστηριοτήτων.

 

 

5. Δέλτα Αξιού

 

Tα 2 τμήματα της Ε τάξης του σχολείου συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα στις εγκαταστάσεις του υγροβιότοπου του Δέλτα Αξιού με στόχο την ευαισθητοποίηση τους στη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής. Κατόπιν πήγαν στις όχθες του Αξιού και παρατήρησαν προστατευόμενα πτηνά με τη χρήση ειδικών διόπτρων. Επίσης έκαναν μια στάση και στις μυδοκαλλιέργειες, βλέποντας από κοντά όλη τη διαδικασία συλλογής των μυδιών από τις συγκεκριμένες τοποθεσίες που ο κάθε ψαράς έχει ορίσει ως τόπο καλλιέργειας.

 

6. Λευκοχώρι Σερρών

 

Τα παιδιά της Ε΄τάξης πήγαν στο Λευκοχώρι Σερρών όπου επισκέφτηκαν τον όμιλο ιππασίας, ήρθαν σε επαφή με τη φύση, είδαν από κοντά κατοικίδια ζώα κι έκαναν ιππασία

 

7. Παναγίτσα Έδεσσας

 

Οι  μαθητές της  ΣΤ τάξης του  σχολείου  μας  συμμετείχαν  όπως  κάθε  χρόνο  σε  περιβαλλοντικό πρόγραμμα  εκπαίδευσης που  γίνεται  στην  Παναγίτσα της Έδεσσας.

Τίτλος του: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ-ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ήταν  ένα  πρόγραμμα  που συνδύαζε την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τις υπαίθριες δραστηριότητες και την αναψυχή, μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον του βουνού  Βόρα σε υψόμετρο 1100μ. Οι μαθητές  γνώρισαν τους τρόπους καλλιέργειας, συγκομιδής, συσκευασίας και συντήρησης των αγροτικών προϊόντων καθώς ξεναγήθηκαν  στα ψυγεία-διαλογητήρια του Α.Σ.Κ.  Παναγίτσας.

Ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας της υδροηλεκτρικής μονάδας παραγωγής ρεύματος, που υπήρχε στο χώρο των υπαίθριων δραστηριοτήτων.

Μετά επισκέφτηκαν την τεχνητή πίστα χιονιοδρομίας και συμμετείχαν σε μια σειρά από υπαίθριες δραστηριότητες, όπως: εναέρια διαπέραση της λίμνης, αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, τοξοβολία, canoe στη λίμνη, πεζοπορία στο δάσος, προσανατολισμός και παιχνίδια με την πυξίδα στο δάσος.

 

8. Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

 

Με αφορμή ένα μάθημα στο βιβλίο «Εμείς και ο Κόσμος» της Β' τάξης, σχετικά με τα εργοστάσια και το πώς αλλάζει ο κόσμος από την επέμβαση του ανθρώπου και μετά από προτροπή της δασκάλας του Β 2 τμήματος κας Αβραμίδου Βαρβάρας , έγινε μια συζήτηση στην τάξη και αποφασίστηκε μαζί με τα παιδιά  να ερευνήσουνε το θέμα της

«Ρύπανσης του Αέρα».

Συνοπτική περιγραφή του προγράμματος

Τα παιδιά ασχολήθηκαν με τις κύριες πηγές ρύπανσης του αέρα (αυτοκίνητα, βιομηχανίες, κεντρικές θερμάνσεις).

Συζητήσαμε για το θέμα και τις αιτίες του, αναφερθήκαμε στα μείζονα προβλήματα που επιφέρει η ρύπανση του αέρα: την όξινη βροχή, το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την τρύπα του όζοντος. Επισκέφτηκαν το σταθμό μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που βρίσκεται στο Κορδελιό. Ακολούθησαν επισκέψεις σε διάφορα εργοστάσια, σε μνημεία της πόλης και στο δάσος του Σέιχ Σου.

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, μια επόμενη μέρα, φιλοξένησε στους χώρους του τα παιδιά, όπου γνώρισαν τον υπεύθυνο του κέντρου κ. Αγγελίδη και συζήτησαν μαζί του.

Στην κεντρική πλατεία του Κορδελιού τα παιδιά πήραν συνέντευξη από τους κατοίκους και πραγματοποίησαν έρευνα γύρω από το θέμα.

Η Παγκόσμια μέρα Περιβάλλοντος, τέλος, έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να εκθέσουν δημόσια στην κεντρική πλατεία του Κορδελιού έργα τους, σχετικά με την ρύπανση του αέρα, σε μια εκδήλωση που οργάνωσε το Κ.Π.Ε Κορδελιού.

Τα παιδιά, σε όλο το πρόγραμμα, φωτογράφησαν, έφτιαξαν κολλάζ, βιντεοσκόπησαν, πήραν συνεντεύξεις, ζωγράφισαν, τραγούδησαν, συζήτησαν και ενημερώθηκαν.

 

9. Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος - 5 Ιουνίου 2004

 

 

Οι μαθητές της Β και της Δ τάξης του σχολείου μας, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος ( 5 Ιουνίου ), συμμετείχαν σε μια πολύ ωραία εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Κ.Π.Ε. Ελευθερίου – Κορδελιού στην πλατεία του δήμου μας. Τα παιδιά μας συμμετείχαν διαβάζοντας και απαγγέλλοντας κάποια ποιήματα, που είχαν γράψει τα ίδια σχετικά με τη φύση και το περιβάλλον. Ακολουθούν κάποια ενδεικτικά ποιήματα των μαθητών μας.

Η φύση

Η φύση είναι η ίδια η ζωή.

Η φύση είναι τόσο ωραία που μας μαγεύει όλους

με τα βουνά της, τα ποτάμια της και τα ζώα της.

Τα βουνά της έχουν υπέροχα δέντρα που μας δίνουν οξυγόνο.

Τα ποτάμια της με τα τρεχούμενα νερά βοηθάνε το οικοσύστημα και τους ανθρώπους που ποτίζουν μεγάλες γεωργικές εκτάσεις.

Απόστολος Τριανταφύλλου - Δτάξη

Η φύση

Ας κρατήσουμε μια φύση καθαρή

που όλοι οι άνθρωποι θα την χαίρονται πολύ.

Τα δάση είναι πράσινα κι ο ουρανός γαλάζιος

η φύση είναι λαμπερή σαν ένα αστέρι στον ουρανό.

Οι άνθρωποι την λερώνουνε πολύ κι αυτό είναι λυπηρό πάρα πολύ. Αν θέλετε λοιπόν να είναι καθαρή ας κάνουμε μια προσπάθεια όλοι μαζί.

Αναστασία Γεωργιάδου, Μαρία Παπαδοπούλου - Δ’ τάξη

Η φύση

Φύση! Φύση! Είναι όλη μας η ζωή.

Το καλοκαίρι ανθίζεις και το χειμώνα ασπρίζεις.

Τα ποτάμια σου μας δίνουν δροσιά και τα λουλούδια χαρά.

Τα δέντρα χαρίζουν υγεία και η θάλασσα ηρεμία.

Ο ήλιος μας φωτίζει τη μέρα κι η βροχή καθαρίζει τον αέρα.

Φύση! Φύση! Είσαι όλη μας η ζωή.

Τάσος Κούκας - Δ’ τάξη

 

Η καρδερίνα μου

Μια καρδερίνα σε κλουβί κρατώ φυλακισμένη

έχει περίσσια ομορφιά και μια φωνή ξεχωριστή

Έχει τροφή, νερό, γλυκό αλλά ένα της λείπει βασικό,

η ελευθερία.

Τραγούδια λέει φανταστικά, μα από λύπη ή από χαρά;

κανείς μας δε θα μάθει.

Τι άραγε να θέλει κλουβί και δυστυχία ή μόνο ελευθερία;

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης- ΣΤ’ τάξη

Επίσης είχαν φτιάξει ζωγραφιές σε χαρτόνια με διάφορα μηνύματα ( πικετοφορία ), όπως κι ένα μεγάλο πανό. Κατόπιν ακολούθησε πορεία τους στους δρόμους του Ελευθερίου – Κορδελιού, με συνθήματα που φώναζαν τα παιδιά για την προστασία του περιβάλλοντος.

 

 

Πίσω