ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(σχολικό έτος 2004-05)

 

1. Τα πουλιά της πόλης - Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου – Κορδελιού

 

Ένα πρόγραμμα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού και της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας

Στις 13 Απριλίου οι συμμαθητές μας της Β' και Γ'  τάξης μαζί με τους δασκάλους τους επισκέφτηκαν το Κ.Π.Ε. Ελευθερίου Κορδελιού στα πλαίσια του προγράμματος

« Τα πουλιά της πόλης » της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. Τα παιδιά κλήθηκαν να καλωσορίσουν τα χελιδόνια στη γειτονιά και να τους φτιάξουν χελιδονοφωλιές.

Τα παιδιά έφτασαν προετοιμασμένα στο Κέντρο, αφού για δύο εβδομάδες είχανε δουλέψει στο σχολείο με υλικό ( αφίσες, κάρτες, σλάιτς, κάρτες εργασίας, επιτραπέζια παιχνίδια, βιντεοταινίες, κασέτες με κελαηδίσματα πουλιών ) της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. Μπήκαν στην αυλή του Κέντρου κρατώντας στα χέρια χάρτινα χελιδόνια κι ένα κολάζ που έγραφε « Ήρθες, ήρθες χελιδόνα... » και τραγουδώντας ανοιξιάτικα χελιδονίσματα από τη Θεσσαλία.

Αφού έγινε το καλωσόρισμα των παιδιών από τους υπεύθυνους του Κέντρου και « τις κάμερες » πολλών τηλεοπτικών σταθμών της πόλης, χωρίστηκαν σε ομάδες κι ακολούθησε η εισαγωγή στο θεματικό περιεχόμενο του προγράμματος στο χώρο διαλέξεων. Έπειτα, κατέβηκαν στην αίθουσα «ζωγραφικής» κι ετοίμασαν τις ποδιές που θα φορούσαν για να φτιάξουν τις χελιδονοφωλιές. Ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με τις σφραγίδες με τις οποίες στόλισαν τα χέρια τους. Κατόπιν βγήκαν στην αυλή του Κέντρου χωρισμένα σε ομάδες και με την καθοδήγηση των υπευθύνων έφτιαξαν χελιδονοφωλιές. Ακολούθησε τρελό παιχνίδι στην αυλή! Πετώντας σαν μικρά χελιδονάκια, πότε έψαχναν για τροφή, πότε κελαηδούσαν χαρούμενα, πότε έτρεχαν να προφυλαχτούν από τη βροχή και πότε πετούσαν ανέμελα ψηλά στον ουρανό. Όλα επέστρεψαν ενθουσιασμένα στο σχολείο. Τις φωλιές που κατασκεύασαν τις τοποθετήσανε στο περβάζι των παραθύρων της τάξης και κάθε μέρα περιμένουν τα χελιδόνια να έρθουν και να εγκατασταθούν εκεί.

 

2. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων κι αναψυχής στην Παναγίτσα Έδεσσας

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας συμμετείχαν όπως κάθε χρόνο σε περιβαλλοντικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που γίνεται στην Παναγίτσα της Έδεσσας., τίτλος του: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ

Ήταν ένα πρόγραμμα που συνδύαζε την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τις υπαίθριες δραστηριότητες και την αναψυχή, μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον του βουνού  Βόρα σε υψόμετρο 1100μ. Ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας της υδροηλεκτρικής μονάδας παραγωγής ρεύματος, που υπήρχε στο χώρο των υπαίθριων δραστηριοτήτων.

Μετά επισκέφτηκαν την τεχνητή πίστα χιονιοδρομίας και συμμετείχαν σε μια σειρά από υπαίθριες δραστηριότητες, όπως: εναέρια διαπέραση της λίμνης, αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, τοξοβολία, canoe στη λίμνη, πεζοπορία στο δάσος, προσανατολισμός και παιχνίδια με την πυξίδα στο δάσος.

 

 

  3.    5/ΜΗΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ – 

         Ελευθέριο Κορδελιό, όμορφο και καθαρό, ευθύνη όλων μας

 

Από τον Ιανουάριο και μέχρι το Μάιο του 2005 τα παιδιά της Β τάξης πήραν μέρος στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής « Ελευθέριο Κορδελιό, όμορφο και καθαρό, ευθύνη όλων μας » σε συνεργασία με το Δήμο Ελευθερίου Κορδελιού, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού και τον Υπεύθυνο περιβαλλοντικής αγωγής της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης κ. Ν. Βελλίδη.

Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές τη γειτονιά τους, όπως είναι σήμερα, αλλά και τις αλλαγές της μέσα στην ιστορική της διαδρομή. Να αναγνωρίσουν τη σημασία του πράσινου στη ζωή της γειτονιάς, να αποκτήσουν αντιλήψεις και στάσεις θετικές απέναντι στο περιβάλλον και να προτείνουν λύσεις στα τυχόν προβλήματα.

Οι μαθητές εργάστηκαν πάνω σ' ένα σχέδιο εργασίας, του οποίου τις επιμέρους ενότητες, επέλεξαν οι ίδιοι.

  • Χρησιμοποίησαν τη μέθοδο της «αράχνης» για να βρουν τις ενότητες και τα επιμέρους θέματα του σχεδίου εργασίας.

  • Αρχικά, μελέτησαν το χάρτη της περιοχής, εντόπισαν το σχολείο και το σπίτι τους, τις βασικές οδούς και τα δημόσια κτήρια.

  • Με αφορμή μια επίσκεψη στην εκκλησία της γειτονιάς είχαν μια αυθόρμητη επαφή με την υπό εξέταση περιοχή.

  • Μελέτησαν ιστορικά βιβλία, παλιές φωτογραφίες, καθώς και χρηστικά αντικείμενα της παλιάς εποχής και αναζήτησαν από πού πήρε το όνομα της η περιοχή.

  • Μελέτησαν την ονομασία των οδών.

  • Μελέτησαν και έπαιξαν παραδοσιακά και σύγχρονα ομαδικά παιχνίδια.

  • Έγιναν ερευνητές και δημοσιογράφοι και πήραν συνεντεύξεις από τους κατοίκους για τη ζωή της γειτονιάς.

  • Εντόπισαν τους χώρους πρασίνου και κατέγραψαν τους παιδότοπους της περιοχής.

  • Ασχολήθηκαν με τη χλωρίδα και την πανίδα της γειτονιάς και ειδικά με τα πουλιά της πόλης.

  • Προβληματίστηκαν για την καθαριότητα και πρότειναν λύσεις.

  • Φιλοτέχνησαν αφίσες με συνθήματα για καλύτερη διαβίωση στη γειτονιά.

  • Είδανε στο βίντεο ταινίες για το περιβάλλον και προβληματίστηκαν.

Δημιούργησαν χειροτεχνίες και κολάζ με θέματα οικολογικά και έμαθαν σχετικά τραγουδάκια.

4. Χριστουγεννιάτικη περιβαλλοντική εκδήλωση - ευαισθητοποίηση

 

Οι μαθητές της Γ2 τάξης στα πλαίσια της συμμετοχής τους στα περιβαλλοντικά προγράμματα του γραφείου μας, συμμετείχαν τα Χριστούγεννα στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση του δήμου Ελευθερίου-Κορδελιού, που οργανώθηκε από το Κ.Π.Ε. Κορδελιού, στολίζοντας δέντρα που αγόρασε ο δήμος μας με χριστουγεννιάτικα στολίδια που περιείχαν περιβαλλοντικά μηνύματα.

Έτσι, οι μαθητές μας κατασκεύασαν χειροποίητα στολίδια και έγραψαν πάνω τους μηνύματα για την προστασία της φύσης, της χλωρίδας και πανίδας.

Κατόπιν, μαζί με τη δασκάλα τους, Αβραμίδου Βέρα, ανέλαβαν το στολισμό κάποιων δέντρων με τα μηνύματα αυτά και συμμετείχαν, μαζί με άλλα σχολεία του δήμου, σε Περιβαλλοντική Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση, που έλαβε χώρα στην κεντρική πλατεία του δήμου.

Ακολούθησε πορεία στους δρόμους , στην οποία τα παιδιά πήραν μέρος ενεργά με φιλοπεριβαλλοντικά συνθήματα,  θυμίζοντας στους δημότες ότι όμορφο Ελευθέριο - Κορδελιό σημαίνει Ελευθέριο - Κορδελιό με λιγότερη ρύπανση, με περισσότερο πράσινο και σεβασμό στο δικαίωμα των παιδιών για καλύτερη ποιότητα ζωής.

 

5. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης - Η ανακύκλωση ως αφορμή…

 

Η Γ2 τάξη, πραγματοποίησε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης, σε συνεργασία με τον υπεύθυνο γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσ/νίκης κ. Νίκο Βελλίδη με θέμα: « Η ανακύκλωση ως αφορμή…»

Η μείωση του όγκου και η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στο αστικό και φυσικό περιβάλλον, είναι από τα κορυφαία ζητήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες , ιδιαίτερα των ‘αναπτυγμένων χωρών’.

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

v     να γνωρίσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τις διαστάσεις του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων,

v     τις αιτίες που το δημιουργούν,

v     να διαπιστώσουν ότι τα περισσότερα απορρίμματα δεν είναι άχρηστα υλικά,

v     να μάθουν σχετικά με την παραγωγική διαδικασία και τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον (ρύπανση νερού-αέρα, ενέργεια κ.λ.π.),

v     να ευαισθητοποιηθούν, να αναπτύξουν κριτική διάθεση και να προτείνουν λύσεις για τη μείωση και τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, μέσα από αυτό το περιβαλλοντικό πρόγραμμα, άρχισαν να αποκτούν αρχές και αξίες ‘αειφορικές’, αφού συζήτησαν και ερεύνησαν το πρόβλημα της μείωσης της κατανάλωσης και της εξάντλησης των φυσικών πόρων, μυήθηκαν στην  επαναχρησιμοποίηση υλικών και στη συμμετοχή στην ανακύκλωση.

 

Πίσω