ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(σχολικό έτος 2005-06)

 

1. Αγρόκτημα Μηντσιούδη

 

Τα παιδιά της Δ, Ε και ΣΤ τάξης επισκεφτήκανε το αγρόκτημα Μηντσιούδη στα Κουφάλια 32 χμ. από τη Θεσ/νίκη. Στο αγρόκτημα λειτουργεί μουσείο-εκθετήριο, που παρουσιάζει ένα αγροτικό σπίτι με όλο τον παραδοσιακό οικιακό εξοπλισμό.

Στους εξωτερικούς χώρους, λειτουργεί έκθεση παραδοσιακών και σύγχρονων αγροτικών μηχανημάτων. Μάθανε το πώς γίνονταν χτες και πώς σήμερα οι αγροτικές εργασίες. Μάθανε για τις βιολογικές καλλιέργειες και τις σύγχρονες μεθόδους καλλιέργειας των κηπευτικών. Περιηγηθήκανε στους χώρους των θερμοκηπίων και στο τέλος τους παρουσίασαν ένα βίντεο με τους τρόπους παραγωγής των κηπευτικών του αγροκτήματος στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα διδασκαλίας.

Ήταν μια επίσκεψη από την οποία κέρδισαν πάρα πολλά.

 

2. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων κι αναψυχής στις Κυδωνιές του Λαχανά

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας συμμετείχαν όπως κάθε χρόνο σε ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που έγινε φέτος για πρώτη φορά στις Κυδωνιές του Λαχανά ( σε ένα αγρόκτημα 160 στρ.), τίτλος του:

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΥΣΗ

Ήταν ένα πρόγραμμ  που συνδύαζε την τοπική ιστορία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τις υπαίθριες δραστηριότητες και την αναψυχή, μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον στη βόρεια πλευρά του όρους Βερτίσκου και νότια του Ηρώου Πεσόντων της μάχης του Λαχανά την 21η Ιουνίου 1913.

Ξεναγήθηκαν στο μουσείο κι ενημερώθηκαν για την ιστορία του τόπου και της μάχης που διαδραματίστηκε εκεί το 1913.

Κατόπιν επισκέφτηκαν το αγρόκτημα, έγινε το καλωσόρισμα των παιδιών, μια μικρή εισαγωγή και περιγραφή των υπαίθριων δραστηριοτήτων της ημέρας, όπως: ιππασία, αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, Fly Fox, κ.ά. και υπήρξε αρκετός ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι.

 

 

  3. Περιβαλλοντικό Πάρκο Θέρμης

 

Τα παιδιά της Β' τάξης επισκέφτηκαν το Περιβαλλοντικό Πάρκο Θέρμης. Στην είσοδο του Πάρκου λειτουργεί το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών. Εκεί ενημερώθηκαν από τους υπεύθυνους πώς ο παλιός σκουπιδότοπος μεταμορφώθηκε σε θαυμάσιο Οικολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο. Ακόμη με το οπτικοακουστικό υλικό που προβλήθηκε, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το πρόβλημα των απορριμμάτων, τη διαχείριση αυτών και την ανακύκλωση. Στο χώρο υπάρχουν επίσης και όλοι οι κάδοι ανακύκλωσης, έτσι ώστε να μάθουν τα παιδιά τη χρησιμότητα τους. Στο τέλος έμαθαν ένα τραγουδάκι για τα σκουπίδια. Μετά την ενημέρωση είχαν την ευκαιρία να παίξουν στους χώρους ξεκούρασης και αναψυχής που έχουν δημιουργηθεί εκεί.

4. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης« Διαχείριση Απορριμμάτων-Ανακύκλωση »

 

Η Β2 τάξη, με τη βοήθεια της δασκάλας της, Αβραμίδου Βέρας, πραγματοποίησε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης, σε συνεργασία με τον υπεύθυνο γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Δυτ. Θεσ/νίκης κ. Νίκο Βελλίδη με θέμα: « Διαχείριση Απορριμμάτων-Ανακύκλωση »

Η μείωση του όγκου και η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στο αστικό και φυσικό περιβάλλον, είναι από τα κορυφαία ζητήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα των ‘αναπτυγμένων χωρών’.

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

Ø      να γνωρίσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τις διαστάσεις του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων,

Ø      τις αιτίες που το δημιουργούν,

Ø      να διαπιστώσουν ότι τα περισσότερα απορρίμματα δεν είναι άχρηστα υλικά,

Ø      να μάθουν σχετικά με την παραγωγική διαδικασία και τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον (ρύπανση νερού-αέρα, ενέργεια κ.λ.π.),

Ø      να ευαισθητοποιηθούν, να αναπτύξουν κριτική διάθεση και να προτείνουν λύσεις για τη μείωση και τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, στα πλαίσια του παραπάνω προγράμματος, επισκέφτηκαν το Περιβαλλοντικό πάρκο Θέρμης και εντυπωσιάστηκαν από τη μεταμόρφωση ενός πρώην σκουπιδότοπου σε τόπο αναψυχής και πρασίνου.

Ακόμη, ενημερώθηκαν σχετικά με το θέμα της ανακύκλωσης από εκπροσώπους του Ο.Τ.Α Μείζονος Θεσσαλονίκης.

Παρακολούθησαν το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης του Κ.Π.Ε. Κορδελιού: «Ελευθέριο-Κορδελιό, όμορφο και καθαρό» και συμμετείχαν στο πρόγραμμα του Κ.Π.Ε. Βερτίσκου: «Βαθιά μέσα στο δάσος», που έλαβε χώρα το Μάιο.

Παράγγειλαν κάδους ανακύκλωσης μπαταριών από την ΑΦΗΣ Α.Ε. (Ανακύκλωση Φορητών Ηλεκτρικών Στηλών). Επίσης με χαρά συμμετείχαν στην ανακύκλωση χαρτιού στον κάδο της αυλής του σχολείου τους.

Τέλος, η τάξη συμμετέχει στο Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης: «Διαχείριση απορριμμάτων - Ανακύκλωση».

 

5. Η καφέ  αρκούδα – Το βαλιτσάκι του Αρκτούρου

 

Τα παιδιά της Β 1 τάξης μαζί με τη δασκάλα τους κα Ντεμογιάννη Σταματία, ασχολήθηκαν στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης με ένα πρόγραμμα που είχε σχέση με την Καφέ  Αρκούδα.  Ο λόγοι που επιλέχτηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν:  η ανάγκη να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στη διαφύλαξη και προστασία της πανίδας της χώρας μας, η απομυθοποίηση της έννοιας «άγριο ζώο» που έχει περάσει στα παιδιά ως «κακό ζώο» και η απασχόληση των παιδιών με δραστηριότητες ευχάριστες και δημιουργικές. Μετά την επιλογή του θέματος, έγινε συζήτηση για να διαπιστωθεί τι ξέρουν τα παιδιά σχετικά μ' αυτό. Συγκέντρωσαν πληροφορίες για τα επιμέρους θέματα. Έπειτα ασχολήθηκαν με πάρα πολλές δραστηριότητες, οι οποίες περιέχονταν στη βαλίτσα της καφέ αρκούδας (που πήραμε από το Περιβ. Κέντρο του Αρκτούρου).

Τα παιδιά σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος έδειξαν ενδιαφέρον κι ενθουσιασμό.

6. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης« Η γειτονιά μου »

 

Το Γ 1 τμήμα με τη βοήθεια της δασκάλας του, Κουφονίκου Κων/νας, πραγματοποίησε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης για 5 μήνες, σε συνεργασία με τον υπεύθυνο γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Δυτ. Θεσ/νίκης κ. Νίκο Βελλίδη, το Δήμο Ελευθερίου-Κορδελιού και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης με θέμα:

«Ελευθέριο-Κορδελιό, όμορφο και καθαρό, ευθύνη όλων μας»

Το θέμα είχε ξεκινήσει την προηγούμενη σχολική χρονιά, όπου οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες και χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της αράχνης, επέλεξαν τις ενότητες που θα δούλευαν αλλά δεν πρόλαβαν να το ολοκληρώσουν με συνέπεια να το συνεχίσουν και φέτος.

Ξεκίνησαν τις δραστηριότητες ζωγραφίζοντας ο καθένας τη γειτονιά του. Μίλησαν για τους γείτονες, σκιαγράφησαν τους τύπους γειτόνων και τους ζωγράφισαν όπως τους φαντάζονταν.

Στη συνέχεια τους μεταμόρφωσαν σε ζώα κι οι μαθητές έγραψαν λίγα λόγια για ποιο λόγο επέλεξαν το συγκεκριμένο ζώο που άρμοζε ( ή αποτύπωνε ) το χαρακτήρα του καθενός.

Τους δόθηκε ερωτηματολόγιο για το επάγγελμα των γονιών τους και για τα καταστήματα που υπάρχουν στη γειτονιά τους.

Επισκέφτηκαν μια παλιά μοδίστρα, από την οποία πήραν συνέντευξη και η οποία τους έδειξε τα μυστικά του επαγγέλματος της. Επισκέφτηκαν μια δημόσια υπηρεσία και συγκεκριμένα το ταχυδρομείο, όπου ο κάθε μαθητής ταχυδρόμησε ένα γράμμα, αφού πρώτα έγραψε τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονταν κι αφού τους έδειξαν πώς να το σφραγίσουν το έριξαν στο κατάλληλο γραμματοκιβώτιο. Πήραν συνέντευξη από το δ/ντή του καταστήματος κι έβγαλαν φωτογραφίες με τα πρόσωπα τους, οι οποίες τυπώθηκαν κι έγιναν γραμματόσημα. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν.

Επίσης μια μέρα πήγαν στο πάρκο της γειτονιάς και κατέγραψαν πληροφορίες σχετικές με τη χλωρίδα και τη πανίδα της γειτονιάς τους. Μάζεψαν τα σκουπίδια του πάρκου, παρατήρησαν τους διαφορετικούς κάδους που υπήρχαν και συζήτησαν για την ανακύκλωση.

Δημιούργησαν ακροστιχίδες και κρυπτόλεξα με λέξεις σχετικές με το περιβάλλον και τη γειτονιά.

Μίλησαν για τα σήματα κυκλοφορίας και πώς πρέπει να κυκλοφορούν στο δρόμο.

Όλες τις δραστηριότητες τις δέσανε και τις έκαναν βιβλίο, φιλοτεχνώντας οι ίδιοι το εξώφυλλο του βιβλίου.

 

7. Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος - 5 Ιουνίου 2006

 

Οι μαθητές της Γ τάξης του σχολείου μας, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος ( 5 Ιουνίου ), συμμετείχαν σε μια πολύ ωραία εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Κ.Π.Ε. Ελευθερίου – Κορδελιού στην πλατεία του δήμου μας.

Τα παιδιά είχαν φτιάξει ζωγραφιές σε χαρτόνια με διάφορα μηνύματα ( πικετοφορία ), όπως κι ένα μεγάλο πανό.

Κατόπιν ξεκίνησαν από το σχολείο, ακολούθησε πορεία τους στους κεντρικούς δρόμους του Ελευθερίου – Κορδελιού, όπου φώναζαν συνθήματα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η πορεία κατέληξε στην πλατεία Ελευθερίας, όπου το Κ.Π.Ε. μοίρασε στα παιδιά φυτά σε μικρές γλαστρούλες.

 

 

Πίσω