ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(σχολικό έτος 2006-07)

 

1. Πρόγραμμα Περιβαλλοντική Εκπ/σης - Νερό = Ζωή - Δ 1 τάξη

 

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους το τμήμα Δ 1 με τη δασκάλα του κα Γιαννακούλα Κατερίνα, υλοποίησε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Γρ. Περιβαλλοντικής Εκπ/σης της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης και τον υπεύθυνο κ. Βελλίδη Νικόλαο με θέμα: Νερό = Ζωή

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με επίσκεψη στο ΚΠΕ Ελευθερίου-Κορδελιού, όπου παρακολουθήσαμε και συμμετείχαμε στο αντίστοιχο πρόγραμμα «Το νερό χθες, σήμερα, αύριο».

Στη συνέχεια έγινε παρουσίαση στην τάξη ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, σχετικό με την εξοικονόμηση νερού, από το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε ώρες της Ευέλικτης Ζώνης.

Στα πλαίσια της Διαθεματικής Προσέγγισης έγινε σύνδεση με τα άλλα μαθήματα. Προσεγγίστηκε μέσα από ενότητες των μαθημάτων της Μελέτης, της Ιστορίας και των Θρησκευτικών.

Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι εξής: χωρισμός των παιδιών σε ομάδες, συγκέντρωση πληροφοριών για το νερό, ζωγραφιές ( κύκλος νερού, μόλυνση νερού κ.ά.), κατασκευές (π.χ. πηγάδια), αφήγηση σχετικών μύθων (Αισώπου, Λαφοντέν), παρακολούθηση DVD («Ο Σταγονούλης 2»), εύρεση παροιμιών, τραγουδιών και εθίμων με το νερό.

Επίσης έγιναν πειράματα (τήξη, πήξη, βρασμός, εξάτμιση νερού) και καταγραφή προτάσεων για την εξοικονόμηση νερού.

Το υλικό, που συγκεντρώθηκε, δόθηκε στους μαθητές / μαθήτριες με τη μορφή ενός πολύ ωραίου μικρού εγχειριδίου.

 

2. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων -αναψυχής στην Παναγίτσα Έδεσσας

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας μαζί με τους δασκάλους τους κ. Φιλιππίδη Αντώνιο και κ. Ζώη Απόστολο συμμετείχαν  σε  περιβαλλοντικό πρόγραμμα  εκπ/σης που έγινε στην  Παναγίτσα της Έδεσσας, τίτλος του: « ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ »

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

1. Γνωριμία με τις φυσικές ομορφιές του τόπου μας

2. Αγάπη προς το περιβάλλον

3. Προστασία του περιβάλλοντος

4. Νερό-εκμετάλλευση και αναψυχή

5. Ήπια μορφή ενέργειας ( υδροηλεκτρικός σταθμός )

Ήταν ένα πρόγραμμα που συνδύαζε την περιβ. εκπαίδευση, τις υπαίθριες δραστηριότητες και την αναψυχή, μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον του βουνού Βόρα σε υψόμετρο 1100μ. Ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας της υδροηλεκτρικής μονάδας παραγωγής ρεύματος, που υπήρχε στο χώρο των υπαίθριων δραστηριοτήτων. Μετά επισκέφτηκαν την τεχνητή πίστα χιονιοδρομίας και συμμετείχαν σε μια σειρά από υπαίθριες δραστηριότητες, όπως: εναέρια διαπέραση της λίμνης, αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, τοξοβολία, canoe στη λίμνη, πεζοπορία στο δάσος, προσανατολισμός και παιχνίδια με την πυξίδα στο δάσος.

 

  3. Κ.Π.Ε. Ελευθερίου-Κορδελιού – Πρόγραμμα « Το νερό χθες, σήμερα, αύριο »

 

Οι τάξεις Β1 (δασκάλα κα Κώστα Βάννα), Β2 (δασκάλα κα Ευσταθιάδου Άννα) και Δ 1 (δασκάλα κα Γιαννακούλα Κατερίνα), επισκέφθηκαν σε διαφορετικές ημέρες το ΚΠΕ Ελευθερίου – Κορδελιού και παρακολούθησαν το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Το νερό χθες, σήμερα., αύριο;». Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τη γνωριμία των παιδιών με τους υπεύθυνους στο ΚΠΕ. Η γνωριμία έγινε μέσα από χαριτωμένα σχόλια για το κάθε παιδί, ώστε οι μαθητές να αισθανθούν άνετα. Στη συνέχεια δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά να εκφραστούν μέσα από παιχνίδια και τραγούδια σχετικά με το νερό. Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά γνώρισαν τις τρεις καταστάσεις (υγρή, στερεή, αέρια) και τον κύκλο του νερού.

Σε φύλλο εργασίας που συμπληρώθηκε από τους μαθητές, ανέφεραν τον κύκλο του νερού, έγραψαν τις δικές τους ιστορίες και έλυσαν σχετικό κρυπτόλεξο. Οι ιστορίες των παιδιών διαβάστηκαν και η δραματοποίηση του κύκλου του νερού, που ακολούθησε, ήταν ιδιαίτερα διασκεδαστική για τους μαθητές.

Με την παρουσίαση εικόνων σε σλάιντς, οι μαθητές είδαν τις χρήσεις του νερού (από την εποχή που οι άνθρωποι έπαιρναν νερό από πηγάδια και το κουβαλούσαν με στάμνες μέχρι τις μέρες μας) , το πόσο αναγκαίο είναι το νερό στη ζωή μας, τη σπατάλη του νερού, το πρόβλημα της λειψυδρίας και της ρύπανσης, την ανάγκη για εξοικονόμηση νερού.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα αυτό ήταν πολύ ευχάριστη για τους μαθητές. Τους δόθηκε η ευκαιρία να εκφραστούν γραπτά, προφορικά, να παίξουν και να συζητήσουν το συγκεκριμένο θέμα του νερού, το οποίο έχει σχέση με την καθημερινότητά τους και συνδέεται με πλήθος εμπειριών τους.

4. Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος - 5 Ιουνίου 2007 – Εκδήλωση στο ΥΜΑΘ

 

Για 4η συνεχόμενη χρονιά, το Γρ. Περιβαλλοντικής Εκπ/σης της Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης συνεργάστηκε με το Υπουργείο Μακεδονίας –Θράκης, για τη δημοσιοποίηση των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπ/σης. Το σχολείο μας συμμετείχε με το τμήμα Α 2 και τη δασκάλα του κα Κεφαλίδου Αρτεμησία. Λόγω της ημέρας αυτής αφιερώσανε στην τάξη αρκετές ώρες προκειμένου να μιλήσουν για το περιβάλλον και την προστασία του. Η ενότητα «Περιβάλλον» προσεγγίστηκε διαθεματικά, μέσα από τα διδακτικά αντικείμενα της γλώσσας, της Μελέτης του Περιβάλλοντος και των εικαστικών. Το αποτέλεσμα αυτής της επεξεργασίας ήταν η συγγραφή μαζί με τα παιδιά, μηνυμάτων για το περιβάλλον, που πλαισιώθηκαν από διάφορες κατασκευές, ζωγραφιές και βιωματικά παιχνίδια. Κατά την ημέρα της επίσκεψής στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, η τάξη έστησε σε ένα stand το υλικό που είχε οργανώσει. Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή ήρθανε τα παιδιά σε επαφή με άλλα σχολεία της Θεσσαλονίκης, γνωριστήκανε, είδανε τα έργα τους και ανταλλάξανε σκέψεις και προβληματισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος. Στη συνέχεια έγινε μια μικρή παρουσίαση από τους μαθητές μας, των μηνυμάτων που είχανε γράψει μέσα στην τάξη. Επισκεφθήκανε στη συνέχεια το stand της ορνιθολογικής εταιρίας, όπου εμψυχωτές και μέλη της, μίλησαν στα παιδιά για την Αλκυόνη, έπειτα είδαν  εικόνες και ζωγράφισαν πουλιά. Ακόμη παρακολουθήσανε κουκλοθέατρο με θέμα το περιβάλλον και την προστασία του.

 

5. Εκδήλωση του Δικτύου Σχολείων για τη Διαχείριση Απορριμμάτων και την Ανακύκλωση

 

Η μείωση του όγκου και η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στο αστικό και φυσικό περιβάλλον, είναι από τα κορυφαία ζητήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα των ‘αναπτυγμένων χωρών’.

 

Το σχολείο μας συμμετέχει στο Εθνικό Δίκτυο Περιβ. Εκπ/σης: «Διαχείριση απορριμμάτων - Ανακύκλωση».

Για τα σχολεία του Δήμου μας πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στις 30 Μαΐου 2007 στο χώρο του 1ου  Δημοτικού  Σχολείου με την υποστήριξη του Δήμου Ελευθερίου – Κορδελιού και τη συνεργασία του 1ου Δημοτικού.

Σε αυτή παρέστησαν ο Δ/ντής Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης κ. Κυρίζογλου Γεώργιος, ο υπεύθυνος του Γρ. περιβαλλοντικής Εκπ/σης κ. Βελλίδης Νικόλαος, ο Αντίδήμαρχος Παιδείας του Δήμου κ. Σιταρίδης Παύλος, ο Σχολικός μας Σύμβουλος κ. Ζιάκης Κων/νος και Δ/ντές Δημοτικών σχολείων του Δήμου μας.

 

Στο πρώτο μέρος οι μαθητές:

α) είχαν εκθέσει – σε ταμπλό και σε πάγκους – εργασίες που υλοποίησαν στο σχολείο (ζωγραφιές, φωτογραφίες, κείμενα, κατασκευές κ.λ.π. και

β) παρουσίασαν σκετσάκια, ποιήματα, κειμενάκια, τραγούδια κ.ά. από εξέδρα με μικροφωνική εγκατάσταση που στήθηκε για τις ανάγκες της εκδήλωσης.

Στο δεύτερο μέρος τα  παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια και δράσεις (Ορνιθολογική Εταιρεία, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ΜΕΛ, Σύνδεσμος ΟΤΑ κ.ά).

Σε αυτή την ωραία εκδήλωση συμμετείχε και το σχολείο μας με τα τμήματα Α 1 ( δασκάλα κα Κυριακίδου Ρούλα ) και Γ 1 ( δασκάλα κα Κεσκιλίδου Μάχη ).

Τα παιδιά παρουσίασαν δυο πολύ όμορφα μικρά θεατρικά:

« Το δάσος », από το Α 1 και « Τα χαρτιά ανακυκλώνονται », από το Γ 1.

Επίσης τραγούδησαν το τραγούδι « το ηλιακό λεωφορείο »

6. Επίσκεψη στο Βιολογικό Καθαρισμό «ΑΙΝΕΙΑ» της ΕΥΑΘ Α.Ε.

 

Την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος το τμήμα Δ 1 μαζί με τη δασκάλα του κα Γιαννακούλα Κατερίνα επισκέφτηκε την Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων ΑΙΝΕΙΑ στη Μηχανιώνα. Αρχικά έγινε παρουσίαση των εγκαταστάσεων σε μακέτα.

Οι μαθητές μπήκαν στην αίθουσα που αποτελούσε το Κέντρο Ελέγχου και είδαν τον ηλεκτρονικό πίνακα, με τον οποίο ελέγχονται όλες οι εγκαταστάσεις, πέρασαν στο χώρο του Χημείου, όπου γίνονται οι διάφορες μετρήσεις. Το Χημείο προκάλεσε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαθητών. Ο υπεύθυνος των εγκαταστάσεων εξήγησε στους μαθητές τη λειτουργία του κάθε χώρου και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται ο βιολογικός καθαρισμός των λυμάτων. Ακολούθησε ξενάγηση στις δεξαμενές, από τις οποίες περνούν τα λύματα για να καθαριστούν και να καταλήξουν στη θάλασσα. Στη συνέχεια οι μαθητές έγραψαν τις εντυπώσεις τους, συζήτησαν και έλυσαν απορίες τους, βγήκαν αναμνηστικές φωτογραφίες, πήραν βιβλιαράκια με πληροφορίες γι’ αυτό το έργο της ΕΥΑΘ, καθώς και αναμνηστικά μπλουζάκια και καπέλα.

7. Χιονοδρομικό Κέντρο Πισοδερίου Φλώρινας- Επαφή με το άθλημα του σκι

Τα παιδιά της ΣΤ τάξης σε συνεργασία με το δήμο Ελευθερίου-Κορδελιού συμμετείχαν σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εκμάθησης σκι και αναψυχής στο Χιονοδρομικό Κέντρο Πισοδερίου Φλώρινας. Τα 40% του κόστους συμμετοχής πλήρωσε ο κάθε μαθητής. Το υπόλοιπο 60% του κόστους πλήρωσε ο δήμος, στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος: «Γνωρίζω την Ελλάδα».

Ήταν μια μοναδική εμπειρία για τα παιδιά μας, γιατί έγινε η πρώτη τους επαφή με το άθλημα του σκι.

 

 

8. Λευκοχώρι Σερρών – Επαφή με τα άλογα

 

Τα παιδιά της Ε΄τάξης πήγαν στο Λευκοχώρι Σερρών όπου επισκέφτηκαν τον όμιλο ιππασίας, ήρθαν σε επαφή με τη φύση, είδαν από κοντά κατοικίδια ζώα κι έκαναν ιππασία

9. Το Σωματείο Φίλοι του Πράσινου Θεσ/νίκης στο σχολείο μας

 

Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις ως προς την αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο (~ 2,5 τ.μ./κάτοικο). Ως προς τη ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα βρέθηκε ότι ανήκει στις πιο βεβαρημένες πόλεις της Ευρώπης. Το   μεγαλύτερο   μέρος   του   περιαστικού δάσους της Θεσσαλονίκης καταστράφηκε από την πυρκαγιά του 1997. Πολλά από τα δένδρα των δενδροστοιχιών και των πάρκων αργοπεθαίνουν. Στην πόλη κυριαρχεί το μπετόν και αυτό συντελεί στην αύξηση της θερμοκρασίας σ' αυτή έως και 3°C κατά τους καλοκαι­ρινούς μήνες σε σχέση με την ύπαιθρο.

Η πόλη μας χρειάζεται περισσότερο και καλύτερο πράσινο για τους εξής λόγους:

      Για την απορρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα και την ανανέωση του.

      Για τη μείωση των υψηλών θερμοκρασία το καλοκαίρι.

      Για την αντιανεμική προστασία.

      Για την εξοικονόμηση ενέργειας.

      Για τη μείωση των ενοχλητικών θορύβων

      Για τη ρύθμιση των αντανακλάσεων την αντιθαμβωτική προστασία.

      Για τις διάφορες αρχιτεκτονικές χρήσεις

      Για την αισθητική αναβάθμιση της πόλης

      Γιατί η αναλογία πρασίνου η οποία θα έπρεπε να βρίσκεται στα 10 τ.μ./κάτι βρίσκεται πολύ χαμηλότερα.

Για όλα αυτά όπως επίσης και για τη η βελτίωση της αισθη­τικής εμφάνισης και της λειτουργικότητας των ανοικτών χώρων της πόλης μας μίλησαν μέλη του Σωματείου που επισκέφτηκαν το σχολείο και συνομίλησαν με μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης. Επίσης τους έδειξαν πώς μπορούμε να φυτεύσουμε φυτά και λουλούδια. Όλα τα παιδιά στο τέλος πήραν από ένα λουλούδι και γλαστράκι δώρο.

 

10. Κ.Π.Ε. Ελευθερίου-Κορδελιού – Περιβάλλον και κινητά τηλέφωνα

 

Σε συνεργασία με το Κ.Π.Ε. Ελευθερίου-Κορδελιού, το τμήμα ΣΤ2 κι ο δάσκαλος του κ. Ζώης Απόστολος ασχολήθηκαν με το θέμα:

« το περιβάλλον και η χρήση των κινητών τηλεφώνων »

Σε μια πολύ ωραία εκδήλωση που έγινε τη Δευτέρα 11 Ιουνίου στο Κ.Π.Ε. και στην κεντρική πλατεία του Κορδελιού μαζί με άλλα δημοτικά σχολεία, οι μαθητές μας με διάφορα πόστερ από κολάζ που είχαν φτιάξει τα ίδια στην τάξη ενημέρωναν τους περαστικούς για το πόσο επιβλαβής είναι η χρήση του κι­νητού τηλεφώνου για την υγεία και τη σωματική ανάπτυξη των ανθρώπων και κυρίως των παιδιών. Τους πρότειναν να μη χρησιμοποιούν το κινητό στο αυτοκίνητο (η ακτινοβολία εγκλω­βίζεται στο αμάξωμα του αυτοκινήτου) και να προτιμούν τις συσκευές Hands free και τα SΜS. Επίσης τα παιδιά παρουσίασαν διάφορα θεατρικά δρώμενα σχετικά με τα υπέρ και τα κατά των κινητών τηλεφώνων.

 

11. Εξοικονόμηση νερού: ένα ολοκληρωμένο περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS

 

Από τον Μάιο 2005 το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS υλοποιεί το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση νερού: Ένα ολοκληρωμένο περιβαλλοντικό πρόγραμμα για σχολεία της Ν. Α. Ευρώπης» με την ευγενική υποστήριξη του Ταμείου Κοινωνικής Συνεισφοράς της  TOYOTA Motor Europe και της TOYOTA Ελλάς,  και τη συνεργασία των αρμόδιων Δ/νσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών και ειδικών επιστημόνων.

Τη σχολική χρονιά 2006 – 2007 το πρόγραμμα εφαρμόστηκε και στο σχολείο μας στους μαθητές της Δ τάξης.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών όσο και εφαρμογή και επίδειξη ήπιων τεχνικών και μέτρων εξοικονόμησης νερού.

Τα παιδιά συμμετείχαν εθελοντικά σε μια προσπάθεια να αποδείξουμε ότι με απλούς τρόπους και με πιο υπεύθυνη συμπεριφορά μπορούμε να μειώσουμε τη σπατάλη νερού, κάτι που έχουν πετύχει σε άλλες χώρες.

Έμαθαν ότι ο καθένας τους μπορεί να γίνει ένας υπεύθυνος (μικρός) πολίτης, να γίνει το παράδειγμα για τους συμμαθητές του αλλά και "δάσκαλος" για τους μεγαλύτερους ώστε να προστατεύσουμε το νερό, αυτό το πολύτιμο αγαθό. Μπορεί να δώσει το παράδειγμα στο σπίτι και το σχολείο, κάνοντας πράγματα που περιορίζουν τη σπατάλη και προστατεύουν το νερό.

Επίσης οι μαθητές και οι δάσκαλοι γνώρισαν το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε στα πλαίσια αυτού του προγράμματος και το οποίο ήταν υψηλής αισθητικής, καινοτόμο και ελκυστικό.

Ακόμα ενημερώθηκαν για την ύπαρξη της «νερο–ιστοσελίδας» www.watersave.gr όπου μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με τη σημασία του νερού για τη φύση και τον άνθρωπο, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει,  και ιδέες για το πώς μπορείς να βοηθήσεις ώστε να περιοριστεί η σπατάλη. Και βέβαια θα βρουν μια ολόκληρη ενότητα αφιερωμένη σε αυτούς γεμάτη παιχνίδια του νερού...

 

Πίσω