ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

6o ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ-ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ Σ.Π.Π.Ε:      «ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΑ»

ΤΜΗΜΑ Β2

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΗΣ Β2 ΤΑΞΗΣ, ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΒΑΡΒΑΡΑ

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2003-2004

 

 

Ορμώμενη από άρθρα σε εφημερίδες, που έλεγαν ότι η περιοχή του Ελευθερίου – Κορδελιού, που ανήκει το σχολείο, είναι από τις πιο επιβαρημένες στη Θεσσαλονίκη, όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, θεώρησα σκόπιμο να ασχοληθούμε, για κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς λόγους με το θέμα. Η βιωματική σχέση των παιδιών με το περιβάλλον σε αυτήν την περιοχή ήταν ωφέλιμη.

 

Με αφορμή ένα μάθημα στο βιβλίο «Εμείς και ο Κόσμος» της Β' τάξης, σχετικά με τα εργοστάσια και το πώς αλλάζει ο κόσμος από την επέμβαση του ανθρώπου και μετά από προτροπή δική μου, έγινε μια συζήτηση στην τάξη και αποφασίσαμε να ερευνήσουμε το θέμα της «Ρύπανσης του Αέρα».

Έτσι λοιπόν  υποβάλαμε ένα σχέδιο περιβαλλοντικού εκπαιδευτικού προγράμματος, με τη βοήθεια και του διευθυντή μας, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το οποίο εγκρίθηκε, χρηματοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε. Ως δασκάλα της τάξης, ορίστηκα συντονίστρια του προγράμματος.

 

Συνοπτική περιγραφή περιεχομένου προγράμματος

 

 

Πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα, δόθηκε στα παιδιά ένα ερωτηματολόγιο, σχετικά με τη «Ρύπανση του αέρα, για να ανιχνευθούν οι γνώσεις τους, σχετικά με το παραπάνω θέμα. Το ίδιο ερωτηματολόγιο δόθηκε και στο τέλος, για να αξιολογήσουμε το πρόγραμμα.

 

 

 

 

Τα παιδιά ασχολήθηκαν με τις κύριες πηγές ρύπανσης του αέρα (αυτοκίνητα, βιομηχανίες, κεντρικές θερμάνσεις).

 

Συζητήσαμε για το θέμα και τις αιτίες του, αναφερθήκαμε στα μείζονα προβλήματα που επιφέρει η ρύπανση του αέρα: την όξινη βροχή, το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την τρύπα του όζοντος.

 

Επισκεφτήκαμε το σταθμό μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που βρίσκεται στο Κορδελιό και ο υπεύθυνος του σταθμού, κ. Βαβατσανίδης, μας έκανε μια επίδειξη των οργάνων μέτρησης των ατμοσφαιρικών ρύπων και μας μίλησε γι’αυτούς.

 

Μια άλλη μέρα ο κ. Βαβατσανίδης μας μίλησε στο σχολείο λεπτομερώς, χρησιμοποιώντας στατιστικά στοιχεία και οθόνη προβολής, για την αέρια ρύπανση και την έκτασή της στο Κορδελιό.

 

 

 

Η δεύτερη επίσκεψη μας ήταν στο Τεχνολογικό Πάρκο της Θέρμης, στο Ινστιτούτο Μεταφορών, όπου ο Μηχανολόγος - Συγκοινωνιολόγος κ. Στεργιόπουλος μας μίλησε για τον τρόπο που τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια ρυπαίνουν τον αέρα και την έρευνα που γίνεται στο Ινστιτούτο, από ειδικούς επιστήμονες για την εξεύρεση τρόπων περιορισμού της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα οχήματα.

 

 

 

 

Τα παιδιά είδαν από κοντά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μηχανάκια και ποδήλατα, νέα μη ρυπογόνα οχήματα δηλαδή, που ακόμη δεν έχουν παραχθεί μαζικά.

 

Ακολούθησε επίσκεψη στην Ε.Κ.Ο (εργοστάσιο Ελληνικών Πετρελαίων), στο εργοστάσιο Λιπασμάτων Καλοχωρίου καθώς και στο εργοστάσιο ΤΙΤΑΝ, όπου τα παιδιά βιντεοσκόπησαν, φωτογράφισαν και συζήτησαν με τη δασκάλα τους σχετικά με το θέμα.

 

 

 

Η επόμενη επίσκεψη ήταν στο κέντρο της πόλης, για να δουν τα παιδιά πολυσύχναστους δρόμους και να συνειδητοποιήσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, μιας από τις κύριες αιτίες ρύπανσης και να δουν από κοντά με κιάλια τη διάβρωση που έχει υποστεί, από την όξινη βροχή, η Καμάρα, ένα από τα πιο σημαντικά αρχαία μνημεία της πόλης.

 

Στη συνέχεια ανεβήκαμε στο δάσος του Σέιχ-σου, για να φωτογραφήσουμε το νέφος της Θεσσαλονίκης και να το βιντεοσκοπήσουμε.

Επειδή τη συγκεκριμένη ημέρα φυσούσε, το νέφος δεν ήταν ευδιάκριτο.

Έτσι, ακολούθησε και δεύτερη επίσκεψη, για να επιτύχουμε το στόχο μας.

 

Στη συνέχεια, τα παιδιά καθάρισαν το δάσος από τα σκουπίδια.

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, μια επόμενη μέρα, φιλοξένησε στους χώρους του τα παιδιά, όπου γνώρισαν τον υπεύθυνο του κέντρου κ. Αγγελίδη και συζήτησαν μαζί του.

Στην κεντρική πλατεία του Κορδελιού τα παιδιά πήραν συνέντευξη από τους κατοίκους και πραγματοποίησαν έρευνα γύρω από το θέμα.

 

Η Παγκόσμια μέρα Περιβάλλοντος, τέλος, έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να εκθέσουν δημόσια στην κεντρική πλατεία του Κορδελιού έργα τους, σχετικά με την ρύπανση του αέρα, σε μια εκδήλωση που οργάνωσε το Κ.Π.Ε Κορδελιού, να απαγγείλουν ποιήματα, που έγραψαν, να κάνουν πορεία, να διαδηλώσουν έξω από το δημαρχείο Κορδελιού.

Τα παιδιά, σε όλο το πρόγραμμα, φωτογράφησαν, έφτιαξαν κολλάζ, βιντεοσκόπησαν, πήραν συνεντεύξεις, πραγματοποίησαν πειράματα και έρευνες, διαδήλωσαν, ζωγράφισαν, κατασκεύασαν πανό, τραγούδησαν, συζήτησαν και ενημερώθηκαν.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

1.Κατανόηση της έννοιας «ατμοσφαιρικός αέρας», «ρύπος» και «ποιότητα της ατμόσφαιρας», καθώς και του περιβαλλοντικού προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

2.Γνωριμία με τις πηγές της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

3.Ευαισθητοποίηση, υιοθέτηση προτύπων συμπεριφοράς, όσο είναι εφικτό, από την πλευρά των μαθητών, για να συμβάλλουν,  τώρα και μετέπειτα σαν αυριανοί πολίτες, στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και συνεπώς της ποιότητας ζωής όλων και του πλανήτη.

4.Παρατήρηση, καταγραφή, διαπίστωση, ανάλυση, αξιολόγηση των πηγών ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

5.Οργάνωση ερωτήσεων, κράτημα σημειώσεων, συνεντεύξεις, φωτογραφήσεις, υποθέσεις, προτάσεις, στάθμιση δεδομένων, αξιολόγηση, εξαγωγή συμπερασμάτων.

 

 

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

 

Το πρόγραμμα κράτησε τρεις μήνες. Κάθε εβδομάδα γίνονταν και διαφορετικές δράσεις-δραστηριότητες.

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

1. Χωρισμός σε ομάδες εργασίας.

2. Συζήτηση γύρω από τις κύριες έννοιες του προγράμματος.

3. Επί τόπου έρευνα-παρατήρηση και καταγραφή, πειράματα.

4. Παρουσίαση της εργασίας κάθε ομάδας και εξαγωγή συμπερασμάτων.

5. Διαθεματική προσέγγιση του προγράμματος.

 

ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Προβολή video, slides και ψηφιακών φωτογραφιών στα παιδιά της τάξης και στο σχολείο.

 

Παρουσίαση του προγράμματος στο σχολείο και στο Κ.Π.Ε  Κορδελιού.

 

Ακρόαση απομαγνητοφωνημένων ήχων-μουσικής

 

 

Ανάρτηση σκίτσων, φωτογραφιών και αφισών, στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης και του σχολείου.

Δημιουργία αφισών, για το Κ.Π.Ε Κορδελιού (σαν συμβολή μας στη γιορτή της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος).

Κατασκευή κολλάζ, με το λεξιλόγιο της αέριας ρύπανσης και τις ζωγραφιές των παιδιών, που έγιναν αφίσες.

Κατασκευή πανό και χαρτονιών με ζωγραφιές, για την πικετοφορία στη γιορτή της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.

 

Ποιήματα και οι ζωγραφιές σχετικά με τη φύση ( που τα παιδιά δημιούργησαν στα πλαίσια του Comenius, απαγγέλθηκαν στη γιορτή της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος και έγιναν αφίσες στο Κ.Π.Ε Κορδελιού).

Ήταν ένα πρόγραμμα, που πρόσφερε πολλά, τόσο στα παιδιά, όσο και στη συντονίστρια του προγράμματος και ευχαριστούμε πολύ το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την έγκρισή του.

Επίσης, θέλουμε να ευχαριστήσουμε το δ/ντή του σχολείου μας, κ. Στέργιο Παπαδόπουλο, χωρίς την πολύτιμη βοήθεια του οποίου, δε θα ήταν δυνατό να το υλοποιήσουμε.

 

Πίσω