ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

(σχολικό έτος 2004-05)

 

1. ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειδικά εκπονημένο για την πέμπτη τάξη. Θέμα του: « η καθημερινή ζωή των Βυζαντινών ».

Αρχικά έγινε μια προσέγγιση στο θέμα από τους αρχαιολόγους και κατόπιν τα παιδιά παίζοντας το ρόλο του αρχαιολόγου-ερευνητή, χωρίστηκαν σε 4 ομάδες. Παρατήρησαν και κατέγραψαν μέσα από οικιακά σκεύη, ρούχα, αγγεία, αναπαράσταση σπιτιού (τρικλίνιο) την καθημερινότητα των Βυζαντινών.  Κάθε ομάδα έπρεπε να απαντήσει σε ερωτηματολόγιο και να βγάλει συμπεράσματα για την εργασία που έκανε. Ακολούθησε παρουσίαση από κάποιο μέλος της ομάδας, της όλης εργασίας που συνοδευόταν και με ζωγραφική απεικόνιση.

 

2. ΚΕΝΤΡΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Οι μαθητές της Δ' τάξης και των δύο τμημάτων πραγματοποίησαν επίσκεψη, ύστερα από δήλωση συμμετοχής στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης.

Στο Κέντρο Ιστορίας παρακολούθησαν πρόγραμμα παρουσίασης των διαφόρων αγορών του ιστορικού κέντρου της πόλης μας και για τα επαγγέλματα που εξαφανίστηκαν ή χάνονται με τον καιρό.

Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα και ανέλαβαν να ερευνήσουν για το επάγγελμα του αμαξά - του οδηγού παϊτονιών.

Βρήκαν τον κ Γ. Παντελιδάκη. επαγγελματία αμαξά,

ο οποίος και δέχτηκε την πρόσκληση τους να έρθει στο σχολείο μας για να δώσει συνέντευξη στα παιδιά. Ο ίδιος διέθεσε και πλήθος φωτογραφιών από το προσωπικό του αρχείο για την πληρέστερη ενημέρωση των μαθητών.

Η εργασία αυτή των μαθητών της Δ' τάξης περιλάμβανε:

§         την ιστορική αναδρομή του άρματος και της άμαξας με πλούσιο φωτογραφικό υλικό με αμαξάκια και παϊτόνια από την Ελλάδα και το εξωτερικό που βρήκαν σε εγκυκλοπαίδειες, σε περιοδικά και στο διαδίκτυο,

§         τη συνέντευξη του αμαξά, κ. Παντελιδάκη με ερωτηματολόγιο που συνέταξαν οι μαθητές,

§         σχετικά τραγούδια από γνωστούς ερμηνευτές,

§         φανταστικές και πραγματικές ιστορίες που έγραψαν και

§         τρόπους διαφήμισης που πρότειναν για την προβολή του επαγγέλματος αυτού.

Τα αποτελέσματα της έρευνας και εργασίας των μαθητών της Δ' τάξης ( η οποία κράτησε περίπου 1,5 μήνα ) παρουσιάστηκαν στο Κέντρο Ιστορίας την Παρασκευή 13 Μαΐου 2005 στις 9.30-11.30 π.μ. σε ακροατήριο μαθητών 4 σχολείων από τα 17 που συμμετείχαν στο ίδιο πρόγραμμα.

 

3. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Αρχαιολογικό Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους μαθητές της ΣΤ τάξης. Θέμα του:

« Ο Μακεδονικός Τάφος στον Φοίνικα ».

Αρχικά έγινε μια ιστορική αναφορά από την αρχαιολόγο με βάση τις εικόνες και φωτογραφίες που ήταν αναρτημένες και κατόπιν ακολούθησε συζήτηση σε απορίες των παιδιών. Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και παρατήρησαν από κοντά τον Μακεδονικό Τάφο. Έπειτα, δόθηκε σε κάθε παιδί τετράδιο εργασίας, το οποίο περιελάμβανε ιστορικές πληροφορίες για τους Μακεδονικούς Τάφους, διάφορες δραστηριότητες για την εμπέδωση των ιστορικών στοιχείων, καθώς και εικαστικές δραστηριότητες, όπως σκιτσογραφία αρχαίου πολεμιστή και κατασκευή χάρτινου ομοιώματος μακεδονικού τάφου.

Πίσω