ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

(σχολικό έτος 2005-06)

 

1. ΒΑΦΟΠΟΥΛΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ – Ρωμαίος και Ιουλιέτα

 

Οι μαθητές της Γ τάξης πραγματοποίησαν στις 14 Οκτωβρίου επίσκεψη στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, παίρνοντας μέρος σε ένα πρόγραμμα παρουσίασης λογοτεχνικών κειμένων  με θέμα το « Ρωμαίο και την Ιουλιέτα »

Η υποδοχή ήταν θερμή, όπως και η ξενάγηση στο χώρο και υπήρξε μια καλή συνεργασία μεταξύ των παιδιών και των υπευθύνων του προγράμματος. Στην αρχή οι υπεύθυνοι είπαν στα παιδιά κάποια βασικά στοιχεία για τα λογοτεχνικά κείμενα. Ακόμη πληροφορίες για το πώς στήνεται ακριβώς ένα έργο και πώς παίζεται, τι ακριβώς χρειάζεται.

Κατόπιν, αφού η υπεύθυνη του προγράμματος, τους διάβασε και τους διηγήθηκε το έργο, αυτά προσπάθησαν να το αναπαραστήσουν.

Μοιράστηκαν ρόλοι στα παιδιά καθώς και ρούχα, όπως και κάποια μουσικά όργανα και το πανηγύρι ξεκίνησε.

Χαρές, γέλια, χοροί, ενθουσιασμός από τους συμμαθητές μας σε όλη τη διάρκεια του έργου, οι οποίοι στο τέλος έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις και με μία επιβράβευση από τους υπεύθυνους για την καλή συνεργασία και για την ενημέρωση που είχαν από το σχολείο πριν την επίσκεψη.

Τα παιδιά είχαν φέρει πληροφορίες για το συγκεκριμένο έργο στο σχολείο, οι οποίες διαβάστηκαν, συζητήθηκαν, όπως και αρκετά στοιχεία για το μεγάλο συγγραφέα Ουίλιαμ Σαίξπηρ.  

 

2. ΚΕΝΤΡΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ    

 

Στις 3 Απριλίου 2006 κάποια παιδιά της Δ τάξης συνοδευόμενα από τη δασκάλα κα Καρυώτου Μαρία πραγματοποίησαν επίσκεψη στο Κέντρο ιστορίας της Θεσ/νίκης, όπου συμμετείχαν σε ένα πολύ ενδιαφέρον εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα:

« Οι πρόσφυγες της Θεσ/νίκης »

Η υποδοχή από τους υπεύθυνους του προγράμματος ήταν θερμή και η συνεργασία μεταξύ των παιδιών και των φοιτητών του τμήματος θεάτρου, που υλοποιούσαν το πρόγραμμα πολύ καλή. Αρχικά τα παιδιά άκουσαν κάποιες πληροφορίες για τους πρόσφυγες που ήρθαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική καταστροφή. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες, τους μοιράστηκαν ρόλοι και μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και την αναπαράσταση γεγονότων, έμαθαν γιατί ήρθαν οι πρόσφυγες, τι προβλήματα αντιμετώπισαν, τις σχέσεις με τους ντόπιους και τη μεγάλη προσπάθειά τους να αρχίσουν μια καινούρια ζωή. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από το πρόγραμμα κι έφυγαν ικανοποιημένα με τις καλύτερες εντυπώσεις. Την επόμενη μέρα στην τάξη κάποια παιδιά έγραψαν αποσπάσματα σε κάποιο ημερολόγιο ή γράμματα που απευθύνονταν σε παιδιά μεταναστών ή προσφύγων ως συνέχιση του εκπαιδευτικού προγράμματος στο σχολείο.

 

3. ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Οι μαθητές μας της Ε τάξης επισκέφτηκαν την αρχαία αγορά της Θεσ/νίκης, στα πλαίσια ενός αρχαιολογικού εκπαιδευτικού προγράμματος. 

Στην αρχή η υπεύθυνη του χώρου τους είπε κάποια βασικά στοιχεία για το χώρο αυτό: ότι η αρχαία αγορά της Θεσ/νίκης περιλάμβανε έκταση γύρω στα είκοσι στρέμματα στην καρδιά τον ιστορικού κέ­ντρου. Ήταν οργανωμένη σε σχή­μα Πι γύρω από μία ορθογώνια πλακοστρωμένη πλατεία μήκους 146 μ. και πλάτους 75μ. ανοικτή α­πό τη βόρεια πλευρά, προς ένα δρόμο ο οποίος αναμένεται να α­ποκαλυφθεί σε πολύ χαμηλότερη στάθμη από το οδόστρωμα της ση­μερινής οδού Ολύμπου.

Αναπτυσσόταν σε μήκος ενός αρ­χαίου σταδίου.

Από σωστικές ανασκαφές που έγι­ναν στο παρελθόν σε γειτονικά οι­κόπεδα, φάνηκε ότι η αγορά εκτει­νόταν προς τα δυτικά κατά 70 πε­ρίπου μέτρα, πέρα από τα σημερι­νά όρια του αρχαιολογικού χώρου.

Έτσι γύρω στα επτά στρέμματα βρίσκονται κάτω από την οδό Μακεδονικής Αμύνης και τα πλευρικά της οικοδομικά τετράγωνα.

Το συγκρότημα της αγοράς αποτε­λούσε το διοικητικό κέντρο της Θεσσαλονίκης στα αυτοκρατορικά χρόνια.

Οι αίθουσες της φιλοξενούσαν δημόσιες υπηρεσίες, από τις οποίες ταυτίστηκαν τα αρχείο εγγράφων, το νομισματοκοπείο και το ωδείο-βουλευτήριο.

Κατόπιν όλοι μαζί επισκέφτηκαν το ωδείο-βουλευτήριο, όπου εκεί έγινε μια δραματοποίηση της βουλής της εποχής εκείνης με τη συμμετοχή των ίδιων των παιδιών. Στο τέλος του προγράμματος δόθηκε σε κάθε τμήμα ένα ντοσιέ με φυλλάδια εργασίας σχετικά με την ιστορία και την τοπογραφία της αρχαίας αγοράς, ώστε να γινόταν στο σχολείο από τους ίδιους τους μαθητές, η αξιολόγηση του παραπάνω προγράμματος.

4. ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ

 

Οι μαθητές του ΣΤ1 μαζί με το δάσκαλο τους και στα πλαίσια της συγγραφής ενός άρθρου στην σχολική εφημερίδα του σχολείου, ταξίδεψαν στο παρελθόν, γιατί το παρελθόν είναι μια άγνωστη χώρα και στα παιδιά αρέσει να εξερευνούνε το άγνωστο.

Αρχίσανε την εξερεύνησή τους από τις ταξιδιωτικές εντυπώσεις που έγραψε για τη Θεσσαλονίκη το 1892 ο Ανδρέας Καρκαβίτσας. Αυτός ήρθε στην πόλη μας από την Αθήνα με πλοίο (!!) μέσω Πειραιά και τη βρήκε να κατοικείται από Εβραίους, Τούρκους και Χριστιανούς. Οι Εβραίοι μάλιστα ήταν τόσο πολλοί που το Σάββατο, την ιερή τους μέρα, η πόλη ήταν πιο ήσυχη απ’ ότι η Αθήνα την Κυριακή. Διαβάσανε ακόμα πως όταν πήγε στον Άγιο Δημήτριο που τότε ήταν τζαμί, βρήκε καντήλι αναμμένο στον τάφο του Αγίου. Ο Χότζας που φρόντιζε να το ανάβει του εξήγησε πως άμα το ξεχάσει έρχεται ο Άγιος στα όνειρά του και του το θυμίζει.

Έτσι πήγανε πρώτα στο Εβραϊκό Μουσείο που στεγάζεται σε μια παλιά κλειστή αγορά κοντά στο ναό του Αγίου Μηνά. Εκεί είδαν παπύρους με τα ιερά τους κείμενα, την Τόραχ, χαλιά, ρούχα και άλλα αντικείμενα της καθημερινής τους ζωής. Τους έκανε μεγάλη εντύπωση ένας διάδρομος που είχε την ιστορική γραμμή της Θεσσαλονίκης από τότε που ιδρύθηκε το 315 π.Χ. ως σήμερα.

Οι εικόνες της πόλης στις διάφορες εποχές και τα κείμενα που τις συνόδευαν ήταν πολύ κατατοπιστικά. Εκεί έμαθαν περισσότερα πράγματα για το ολοκαύτωμα των Εβραίων.

Συλλογισμένοι φύγανε από το Μουσείο και επισκέφτηκαν μια εκκλησία που είχε αγάλματα!! Ήταν σαν τις φάτνες που βάζουν οι Δήμοι στις πλατείες, μόνο που δεν ήταν η γέννηση του Χριστού, μα και ο Μυστικός Δείπνος, τα Πάθη και η Σταύρωσή του.

Η εκκλησία αυτή ήταν ο ναός της Αμώμου Συλλήψεως, μια όμορφη καθολική εκκλησία. Επισκεφτήκανε κι ένα τζαμί, αλλά δεν είδαν πολλά πράγματα, γιατί ήταν ερείπιο και το επισκεύαζαν.

Στη διαδρομή τους στην πόλη είδανε και τα αγάλματα του βασιλέως Κωνσταντίνου και του Ελευθέριου Βενιζέλου και είπαν κάποια πράγματα και για αυτούς.

 

 

Πίσω