Γνωρίστε το σχολείο μας

τα διάφορα προγράμματα εκπαίδευσης και τις δραστηριότητές μας

 

Το 6° Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού βρίσκεται και λειτουργεί στο δυτικό άκρο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσ/νίκης. Το σχολείο πρωτολειτούργησε το σχ. έτος 1983/84 ως 6/θέσιο. Λειτουργούσε σ' ένα νοικιασμένο ακατάλληλο διώροφο οίκημα (στο βάθος της διπλανής φωτογραφίας) σε κακές συνθήκες με συνέπειες ακόμα και την ασφάλεια των μαθητών. Αυτή η κατάσταση συνεχίστηκε έως το σχολικό έτος 1997/98 όπου το Μάιο του 1998 έγινε μετεγκατάσταση σ'ένα νέο κτίριο (κάτω φωτ.), μαζί με το 6° νηπιαγωγείο και το 3° Γυμνάσιο.

Το σχολείο το σχολικό έτος 1998/99 αναβαθμίζεται σε 12/θέσιο και μετονομάζεται σε 6° Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Διευρυμένου Ωραρίου και από το σχολικό έτος 2002/03 σε 6° Διαπολιτισμικό και Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο. Η μετατροπή (μετονομασία του) έγινε στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και στη βάση του νόμου 2413/96 για ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε μαθητές με εκπαιδευτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές ή μορφωτικές ιδιαιτερότητες, και συγκεκριμένα με την Υπ. Απόφ.(Φ.Ε.Κ.1143 τ.Β΄ 29-10-98).

Κατά τις χρονιές 1998/99 ως 2003/04 (με μια διακοπή το 2001/02) και 2006-07, 2007-08 (με μια διακοπή τα χρόνια 2004-05 και 2005-06) εφαρμοζόταν ένα πρόγραμμα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Κε.Δ.Α. (Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής, το οποίο είναι Κέντρο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών) και το ΙΠΟΔΕ (Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης) από δίγλωσσους και μη δίγλωσσους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς ( που προσέλαβε και τοποθέτησε το Πανεπιστήμιο στα πλαίσια του προγράμματος ) στα παιδιά των αλλοδαπών και των νεοπροσφύγων από την Πρώην Σ. Ένωση. 

Τίτλος του προγράμματος: "Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο"

Στόχος του διαπολιτισμικού προγράμματος είναι όχι μόνο η κοινωνική ένταξη των μαθητών και των οικογενειών τους με σεβασμό στη διαφορά και στην προέλευση, αλλά και να συμβάλει στη διαμόρφωση μαθητών ικανών να διαχειριστούν τη διαπολιτισμική πραγματικότητα και να επωφεληθούν από αυτή, στα πλαίσια δημοκρατικών κοινωνικών αντιλήψεων και πρακτικών.

 

Ως μέσα επίτευξης του στόχου χρησιμοποιούνται:

α) Η ευαισθητοποίηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

β) Η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των γονέων.

γ) Η αλληλεγγύη του σχολείου στους νεοπρόσφυγες, στους αλλοδαπούς, στους τσιγγάνους και στις οικογένειές τους.

δ) Η δυνατότητα πολυπολιτισμικής έκφρασης.

ε)  Η υποστήριξη με τα 6 τμήματα του ολοήμερου

στ) Οι εκδηλώσεις διαπολιτισμικού χαρακτήρα.

ζ) Η αναγνώριση και υποστήριξη των ταλέντων και δυνατοτήτων των μαθητών καθώς και η ψυχολογική τους ενίσχυση.

η) Η έκδοση της τριμηνιαίας πολυπολιτισμικής μαθητικής εφημερίδας της ΣΤ' τάξης με τίτλο: « Ο κόσμος στα μάτια των παιδιών ».

θ) Η βραβευμένη για 3 συνεχόμενες χρονιές (2007, 2008, 2009) και ειδική στη διαπολιτισμική εκπ/ση ιστοσελίδα μας. http://6dim-diap-elefth.thess.sch.gr 

ι) Η πλούσια διαπολιτισμική βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

κ) Η συμμετοχή του σχολείου σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα

Εκτός από το πρόγραμμα για την ένταξη των παλιννοστούντων κι αλλοδαπών μαθητών γίνονταν στο σχολείο και προγράμματα για την ένταξη των Τσιγγανοπαίδων. Το 1995-96 σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ. φοίτησαν σε ειδικά απογευματινά τμήματα μαθητές Ρομά στα πλαίσια του προγράμματος «ΦΤΩΧΕΙΑ 3- POVERTY 3». Αργότερα το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (1998-2004) και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2006–2008) εφάρμοσαν το Πρόγραμμα  «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο».

Το παραπάνω πρόγραμμα εφαρμοζόταν σε πανελλαδικό επίπεδο και αφορούσε την προσέλευση και ένταξη των τσιγγανοπαίδων στο σχολείο, με στόχο τη μείωση της σχολικής αποτυχίας και του σχολικού και κοινωνικού τους αποκλεισμού. Υπάρχει οργανική θέση για Προπαρασκευαστικό Τμήμα Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο. Επίσης το σχολείο μας το σχολικό έτος 2003-04 ήταν και ΚΕ.Π.Υ.Σ.Ε. (ΚΕντρο Παιδαγωγικησ Υποστηριξησ της Σχολικησ Ενταξησ )

το γυμναστήριό μας

 

τα παιδιά του σχολείου στην αυλή

 

η θεατρική σκηνή μας

Σήμερα, με τη λειτουργία χιλιάδων ολοήμερων δημοτικών σχολείων και ολοήμερων νηπιαγωγείων, ο θεσμός του ολοημέρου έχει επεκταθεί σε όλες τις περιοχές της χώρας, από τα αστικά κέντρα μέχρι τις πιο απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές με δυνατότητα εξυπηρέτησης χιλιάδων οικογενειών. Το ολοήμερο σχολείο έχει έντονο εκπ/κό και κοινωνικό περιεχόμενο. Σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει υψηλούς παιδαγωγικούς στόχους, όπως είναι η παιδαγωγική αξιοποίηση του απογευματινού χρόνου παραμονής των παιδιών στο σχολείο, με την πλήρη ευθύνη και εποπτεία των εκπαιδευτικών.

 

Στα πλαίσια του Ολοήμερου Σχολείου λειτουργούν

6 τμήματα στο σχολείο μας

Το πρόγραμμα που ακολουθούν τα τμήματα είναι το εξής:

1η ώρα 12.35-13.15  τάξεις Α, Β

            13.15-13.20 διάλειμμα

2η ώρα 13.20-14.00  για όλες τις τάξεις

            14.00-14.50 ελαφρύ γεύμα-διάλειμμα

3η ώρα 14.50-15.30  για όλες τις τάξεις

            15.30-15.40 διάλειμμα

4η ώρα 15.40-16.15  για όλες τις τάξεις

            16.15-αποχώρηση μαθητών

Στο πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου που εφαρμόζεται μετά τις 12.35 γίνονται τα παρακάτω: προετοιμασία και ενισχυτική διδασκαλία στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, Αγγλικά κι δημιουργικές δραστηριότητες. Όταν λέμε δημιουργικές δραστηριότητες εννοούμε: παιδαγωγικά παιχνίδια, ομαδικά παιχνίδια αθλητισμού, μουσικοκινητικά παιχνίδια, δραστηριότητες εικαστικής αγωγής: χειροτεχνίες – κατασκευές, θεατρική αγωγή και παιχνίδι, προβολή βιντεοταινιών εκπαιδευτικού ή ψυχαγωγικού περιεχομένου, εκμάθηση των ηλεκτρ. υπολογιστών στην αίθουσα υπολογιστών (12 υπολογιστές σε δίκτυο).

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης-Comenious 1 το σχολείο μας συμμετείχε και συμμετέχει σε δυο σχολικά σχέδιο σύμπραξης με σχολεία της Ευρώπης.

1. Τριετής διάρκειας από 2003 ως 2006 με τα παρακάτω 5 σχολεία:

Silvesterschule Erle ( συντονιστικό σχολείο-ίδρυμα στη Γερμανία )

Remigiusschule Borken (εταιρικό σχολείο στη Γερμανία)

Szkola Podstawowa Katy Wroclawskie (εταιρικό σχολείο στην Πολωνία)

Rigas Herdera Vidusskola ( εταιρικό σχολείο στη Λετονία )

6/θ Δημ. Σχ. Ατσιποπούλου ( εταιρικό σχολείο στο Ρέθυμνο Κρήτης )

 

Τίτλος του προγράμματος:

Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν για τα παιδιά

 

2. Διετής διάρκειας από 2009 ως 2011 με τα παρακάτω 15 σχολεία:

Zachary Stoyanov’ gr (Varna) από τη Βουλγαρία

Resursen centyr za podpomagane (Vidin) από τη Βουλγαρία

Δημοτικό Σχολείο Ψευδά από την Κύπρο

Hjertebjergskolen (Stege) από τη Δανία

PRIORSLEE PRIMARY SCHOOL (Telford) από την Αγγλία

TARVASTU GÜMNAASIUM (Mustla) από την Εσθονία

Istituto Comprensivo 2 (Taormina) από την Ιταλία

Stichting LMC Voortgezet Onderwijs, (Rotterdam) από την Ολλανδία

Fjellsrud skole (Lørenskog) από τη Νορβηγία

Szkoła Podstawowa nr 113 (Lodz) - συντονιστικό σχολείο, Πολωνία

Agrupamento Vertical de Escolas de Monforte από την Πορτογαλία

Agrupamento de Escolas do Castelo da Maia (Stª Maria Avioso) από την Πορτογαλία

C.E.I.P. Conquistador Loaysa (Jarandilla de la Vera) απτην Ισπανία

ALPARSLAN ILKOGRETIM OKULU (S¡¡rt) από την Τουρκία

Ysgol Gynradd Gymraeg Bryniago (Swansea) από την Ουαλία

 

Τίτλος του προγράμματος:

Οικοπολίτες της Κοινής Ευρώπης

 

 

2003-2006

 

2009-2011

 

 

 

 

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης Comenious 2.2β , στο οποίο συμμετείχαμε και συμμετέχουμε τα 4 σχολικά έτη από το 2006-07 ως το 2009-10 είχαμε τη δυνατότητα να φιλοξενούμε στο σχολείο μας, τους βοηθούς καθηγητές ξένης γλώσσας κ. Κρίστιαν Κόλλινγκερ (Christian Kollinger) το 2006-07, την Μπέντε Μπέκμαν (Benthe Beckmann) το 2007-08, τη Γιούλια Μούλερ (Julia Müller) το 2008-09 και τη Λάουρα Μούλερ (Laura Müller) to 2009-10, όλοι από τη Γερμανία. Η συνεχής συμμετοχή μας σ’ αυτό το πρόγραμμα αξίζει πραγματικά. Η εμπειρία μας από τη συνεργασία μας μαζί τους ήταν και είναι θετική και εποικοδομητική. Ο αυθορμητισμός τους, η εργατικότητά τους και η φιλική τους διάθεση τους έκαναν ιδιαίτερα αγαπητούς σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ( μαθητές, δασκάλους και γονείς ). Συνεργάστηκαν άριστα με όλο το διδακτικό προσωπικό του σχολείου και ήταν ιδιαίτερα αγαπητοί στους μαθητές. Μας έφεραν σε επαφή με το εκπαιδευτικό σύστημα και τον πολιτισμό μιας άλλης χώρας, ανταλλάξαμε ιδέες, εκπαιδευτικές πρακτικές και μεθόδους.

 

Να αναφέρουμε ότι το σχολείο από το σχολικό έτος 2003/04 συμμετέχει στο πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης. Η Ευέλικτη Ζώνη Διαθεματικών & Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, που αποτελεί τμήμα του εβδομαδιαίου προγράμματος δίωρης τουλάχιστον διάρκειας, επιδιώκει με την ελεύθερη θεματική της και την ενεργητική μεθοδολογία της να επιτελέσει διπλό σκοπό: πρώτον, να αντισταθμίσει την ανελαστικότητα, τις μονομέρειες και τον πολυκερματισμό σχολείου και δεύτερον, να διαποτίσει σιγά-σιγά με τις αρχές και τις πρακτικές της την καθημερινή διδακτική πράξη. Μέσα από την ευέλικτη ζώνη γίνονται προγράμματα αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και κυκλοφοριακής αγωγής.

 

Πρέπει ακόμα να υπενθυμίσουμε ότι στις σχολικές χρονιές 1999/00 (από τα πρώτα σχολεία της Ελλάδας που ξεκίνησε το πρόγραμμα της Ολυμπιακής Παιδείας, λόγω ανάληψης Ολυμπιακών Αγώνων του 2004) ως 2004-05 γινόταν το πρόγραμμα της Ολυμπιακής Παιδείας από ειδικό γυμναστή. Τα σχολικά έτη 2006-07 και 2007-08 το πρόγραμμα αντικαταστάθηκε από το πρόγραμμα Καλλιπάτειρα. Στα πλαίσια λοιπόν του νέου προγράμματος οι υπεύθυνες δασκάλες Φυσικής Αγωγής του προγράμματος κα Βοδενιώτου Χρυσοπηγή το 2006-07 και η κα Νιφτανίδου Γλυκερία το 2007-08 πρότειναν από ένα πιλοτικό πρόγραμμα (project) στο Υπουργείο Παιδείας τα οποία εγκρίθηκαν για εφαρμογή. Το 2006-07 είχε τίτλο Ονειροχώρα - Παιχνίδια χωρίς Σύνορα και το 2007-08 είχε τίτλο: Μαθαίνουμε, παίζοντας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες

 

Εκδίδουμε μαζί με τους μαθητές της ΣΤ' την πολυπολιτισμική σχολική εφημερίδα:
"Ο κόσμος στα μάτια των παιδιών".
Η εφημερίδα μας βρίσκεται στο 8ο έτος της κυκλοφορίας της (ξεκίνησε το σχ. έτος 2002-03 ), ύστερα από πρωτοβουλία των μαθητών της ΣΤ τάξης. Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι όλοι στο σχολείο, γιατί πρέπει να τονίσουμε ότι η εφημερίδα μας φτάνει σε όλα τα δημοτικά σχολεία της Θεσ/νίκης, στα γραφεία εκπαίδευσης, στα διαπολιτισμικά σχολεία της Ελλάδας, στο ΥΠΕΠΘ. Την έχουμε ανεβάσει και στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του σχολείου μας, ώστε ο καθένας να μπορεί να τη διαβάζει και στην ηλεκτρονική μορφή της.

 

Συμμετέχουμε σε εκπ/κά προγράμματα της Unicef «Σχολεία Υπερασπιστές των παιδιών» και της Action Aid «Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση» Προχωρήσαμε με το Σύλλ. Γονέων & Κηδεμόνων στην αναδοχή ενός παιδιού, (στα πλαίσια των προγραμμάτων της Actionaid) ενός αγοριού 10 ετών από την Καμπότζη. Με την απόφασή μας αυτή ερχόμαστε σε επαφή με έναν διαφορετικά τρόπο ζωής και μια μακρινή κοινότητα του κόσμου, και μοιραζόμαστε με τους ανθρώπους που ζουν εκεί τις καθημερινές τους νίκες, γνωρίζοντας ότι έχουμε συμβάλλει σε αυτές. Με τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα αναδοχής δε βοηθάμε απλώς ένα παιδί να μεγαλώσει σε καλύτερες συνθήκες ζωής, αλλά και δίνουμε ελπίδα σε όλα τα παιδιά και τις οικογένειες που ζουν σε μια φτωχή και απομονωμένη κοινότητα να χτίσουν ένα καλύτερο μέλλον για τους εαυτούς τους και τα παιδιά τους.

 

Η μείωση του όγκου και η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στο αστικό και φυσικό περιβάλλον, είναι από τα κορυφαία ζητήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα των «αναπτυγμένων χωρών».

Το σχολείο μας συμμετέχει στο Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:

« Διαχείριση απορριμμάτων – Ανακύκλωση ».

 

Η πολυπολιτισμική χορωδία του σχολείου μας , η οποία δημιουργήθηκε το σχολικό έτος 2004-05  με πολύ μεράκι από τη μουσικό μας κα Ντριγκόγια Παναγιώτα (βρισκόταν στο σχολείο μας ως το 2008-09), αποτελείται από 25 -30 μαθητές της Δ' ως ΣΤ' τάξης. Η χορωδία μας συμμετείχε και συμμετέχει σε πολλές εκδηλώσεις (γιορτές, σεμινάρια, τηλεοπτικές εκπομπές που έγιναν για το σχολείο μας), τραγουδώντας τραγούδια από διάφορες χώρες του κόσμου. Στις αρχές Ιουνίου 2009 κυκλοφορήσαμε και το πρώτο μας CD με τίτλο: «Ταξιδεύοντας … με τα τραγούδια μας», με 12 τραγούδια από διάφορες χώρες του κόσμου: Αγγλία, Ρωσία, Αλβανία, Βολιβία, Γεωργία, ΗΠΑ, Ιταλία, Σερβία, Σενεγάλη, Γερμανία και Ελλάδα. 

 

Η παραδοσιακή χορευτική ομάδα του σχολείου μας , η οποία δημιουργήθηκε το σχ. έτος 2002-03 με πολύ μεράκι από τη χοροδιδάσκαλο του σχολείου μας κα Μπαδέμη Μαρία - γυμνάστρια με ειδικότητα χορού – σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων και τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων, αποτελείται κάθε χρόνο από 50 περίπου μαθητές όλων των τάξεων του σχολείου (Α' ως ΣΤ' τάξη). Η χορευτική μας ομάδα συμμετείχε και συμμετέχει κάθε χρόνο σε διάφορες εκδηλώσεις και φεστιβάλ (Ευόσμου και Συκεών). Επίσης ανεβάζει στο τέλος της σχολικής χρονιάς μια μουσικοχορευτική παράσταση. Ο Σύλλογος Γονέων-Κηδεμόνων ήταν κι είναι αρωγός αυτής της προσπάθειας (με πρωτοβουλία των κατά καιρούς προέδρων Μαίρη Ελευθεριάδου, Μαρίνα Βότση & Σταυρούλα Παπαδοπούλου και των υπόλοιπων μελών του Δ.Σ.), έχοντας δημιουργήσει το δικό μας βεστιάριο στο σχολείο και αγοράζοντας 50 παραδοσιακές φορεσιές, διαφόρων περιοχών της Ελλάδας.

 

 

Οι  καινοτόμες δράσεις, είναι πλέον μέρος του ετήσιου εκπαιδευτικού προγραμματισμού του σχολείου μας, με ποικίλες πολυπολιτισμικές δράσεις και προγράμματα (αγωγής υγείας, περιβαλλοντικά, κυκλοφοριακής αγωγής και πολιτιστικά). Προσπαθούμε όλα αυτά τα χρόνια μέσα από τις (διαπολιτισμικές-πολυπολιτισμικές) δράσεις του σχολείου μας να ωφελούνται όλα, χωρίς καμιά εξαίρεση, τα παιδιά. Για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, ένα  σχολείο που  προάγει την αίσθηση της ελευθερίας, την αυτενέργεια, την αυτοδιαχείριση και τη συμμετοχή.

 

 

Πίσω